Az MNB javaslata nem volt előzmények nélküli, és összhangban állt a jegybank korábbi kommunikációjával. Az elmúlt években a hitelezési feltételek fokozatos lazulása lehetővé tette a háztartások gyors, az egészséges mértéket meghaladó eladósodását, ez a külső egyensúlyhiányt, az ország sérülékenységét növelte. A 2008 őszén Magyarországot is elérő válság súlyos következményei egyértelművé tették, hogy ez a hitelezési gyakorlat nem tartható fenn. A csökkenő kockázatvállalási hajlandóság egyszerre vezetett a forint gyengüléséhez és az országkockázati felárak, valamint a hitelkamatok jelentős növekedéséhez. A devizahitel-adósok fizetőképessége romlott, növekedtek a bankrendszer hitelezési veszteségei, és megnehezült a devizalikviditáshoz való hozzáférés.
Az MNB 2009. októberi szabályozási kezdeményezésének céljaival a pénzügyi stabilitásért felelős másik két intézmény, a Pénzügyminisztérium és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete is egyetértett. Az MNB javaslata egyedi banki szintű kockázatvállalási alapelveket tartalmazott, illetve az új kölcsönökre vonatkozó hitelezési feltételek szigorítását a háztartási hiteleknél. Ennek része volt a hitel-fedezeti arány (LTV – loan to value), a törlesztőrészlet-jövedelem arány (PTI – payment to income) és a gépjármű-finanszírozás maximális futamidejének korlátozása. A javasolt szabályozás más korlátokat tartalmazott forintra, euróra és egyéb devizákra – hiszen amíg forintban érkezik a jövedelem, addig devizában mindig kockázatosabb lesz törleszteni.
Az LTV-szabályozás elsősorban a hitelezők túlzott kockázatvállalását akadályozza meg, tartalékot képez a fedezet árcsökkenésére, illetve a devizahitel árfolyamváltozására, de közvetve a túlzott mértékű eladósodást is korlátozza. A PTI-korlát közvetlenül kezelné az utóbbi problémát, hiszen a hitelező jövedelmének hiteltörlesztéssel való terhelhetőségét korlátozná, az árfolyamkockázatokat is figyelembe véve. Csak olyan háztartások juthatnának fedezett vagy fedezetlen devizahitelhez, amelyek kellő tartalékkal rendelkeznek egy esetleges árfolyam-leértékelődés törlesztés- és adósságnövelő hatásának a fedezésére. A gépjármű-finanszírozásnál a futamidő korlátozására a fedezetlenség megakadályozása miatt van szükség, mert a fedezet értéke hosszú futamidőnél az időszak elején gyorsabban csökken, mint a hitel tőkerésze.
A szilveszter előtt egy nappal kihirdetett, a körültekintő lakossági hitelezésről szóló kormányrendelet alapvetően az MNB javaslatainak megfelelő szabályokat tartalmaz. A hitel-fedezeti arány korlátai esetenként némileg enyhébbek lettek, illetve a rendelet szerint a hitelnyújtó köteles az adós fizetőképességét körültekintően megvizsgálni, és az így megállapított törlesztést a hitel devizaneme szerint differenciálni. Ha a bankszektor ezeket az alapelveket a rendelet szellemének megfelelően ülteti át hitelezési gyakorlatába, akkor nemcsak a bankok, de a hitelfelvevő túlzott kockázatvállalása is elkerülhető.
A pénzügyi válság következtében a bankok hitelezési hajlandósága jelentősen csökkent, az új hitelkihelyezések volumene nagymértékben visszaesett, illetve a kölcsönt felvevők óvatossága mérsékelte a hitelkeresletet. A kormányrendelet előírásainak hatálybalépése így várhatóan kis hatással lesz a lakosság hitelfelvételi lehetőségeire. A korlátoknak azonban nem is most kell kifejteniük a hatásukat, hanem annak kockázatát kell csökkenteniük, hogy a válság után a hitelezési feltételek újból túlzottan fellazuljanak, a háztartások eladósodása túlzottan megnőjön és a külső egyensúly újra jelentősen romlani kezdjen. Meg kell tanulnunk, hogy csak addig nyújtózkodhatunk, ameddig a takarónk ér.
A szerzők a Magyar Nemzeti Bank munkatársai
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.