Minderre a vagyonadó kiesése és néhány más adónem esetében a tervek felülírása ad okot. Míg a bevételi oldalon a realitásokhoz közeledett a kormány előrejelzése, a kiadások esetében jó pár elemnél látható bizonytalanság nem került a fókuszba. Az önkormányzatok esetében a választási év és a jelentős forráselvonás ténye kockázatokat jelez, és a minisztériumi intézmények gazdálkodása is nagyon kicentizettnek tűnik a tavalyi komoly kiadás-visszatartás fényében.
Ha összeadjuk ezeket, akkor az államháztartás hiánya inkább 4,5 százalékra emelkedhet. De ekkor még nem számoltunk olyan kockázatokkal, mint egy tervezettnél alacsonyabb gazdasági növekedés hatása, vagy azon – főleg a BKV-hoz és MÁV-hoz köthető – adóssághegyek esetleges átvállalása, amelyek a hiányt akár 7 százalékig is elrepíthetik. Az ilyen adósságátvállalások pedig minden új kormány kedvenc első költségvetési lépéseit jelentik (mert akkor a következő négy évben nem jelentenek potenciális veszélyt a költségvetésre, illetve mert akkor működőképesek maradnak a kormányváltásig már rendszerint kifeszített vállalatok).
A fantázia szárnyalásának nehéz határt szabni, azaz mégis van, ami ezt megteszi: az IMF, amely mintát akar kreálni a magyar mentőakcióból – bár korábban már bizonyította viszonylagos rugalmasságát –, nehezen fog engedni a kitűzésekből. Az EU – amelynek már sokadik alkalommal fogadtuk meg, hogy most aztán tényleg… – vélhetően az IMF-nél is keményebb dió lesz.
A legkeményebb dió azonban kétségtelenül a piaci fogadtatás lesz. Ma – érthető módon – a befektetők fogékonysága a költségvetési hírekre megsokszorozódott. Hozzájárult mindehhez természetesen a görög probléma felszínre kerülése, amelynek során ma Görögország drágábban tud forrásokhoz jutni euróban, mint Magyarország! Veszélyes zónában vannak a portugálok, írek, de a spanyolok és (mérsékeltebben, de) az olaszok is. A befektetők differenciálnak. Míg a centrum prudensebb hangyái élvezik az olcsó hitelek éráját, a laza tücskök mind szoros felügyelet alá kerültek.
Egyelőre úgy tűnik, hogy Magyarországon a 2010-es finanszírozás – a közhiedelemmel ellentétben – igenis komoly mértékben a (korábban felvett) IMF-hitelek segítségével biztosítható. A külföld étvágya a magyar adósságpapírok iránt nagyon visszafogott. Bár mindez változhat az új kormány hivatalba lépésével csökkenő bizonytalanság nyomán, lefogadható, hogy sokkal többet nyom a latban az új kormány hozzáállása a költségvetéshez. Nehéz elképzelni, hogy például egy hetessel kezdődő hiányszámot (ami első ránézésre – és ennél több a befektetők többségének nem is lesz – nem a fiskális szigor szinonimája) a piac nyugodtan emésszen meg. Márpedig a cél nem lehet kevesebb az idei évben a költségvetési politika számára, mint hogy év végéig – ameddig elég a már lehívott IMF-hitel – visszatérjen a hiány teljesen piacról történő finanszírozásához és így a jövő évi működésének biztosításához.
Kis könnyítést jelenthet a még le nem hívott IMF-hitelkeret igénybevétele. Ám ez pont akkor nem lehetséges, ha az előre kialkudott hiánypályáról eltérünk (azaz az új tárgyalásokon kialkudott új hiánytervtől). Nagy hiánytúllépés finanszírozásához tehát nem lesz elérhető.
A költségvetés helyzete és a lehetséges mozgástér tehát egyáltalán nem teszi biztossá azt, hogy nem látunk újabb (esetleg csendes) kiigazítást az új kormánytól. Míg tehát a költségvetésnek meg lenne a szándéka a romláshoz, lehetőségei hallatlanul korlátozottak.
A szerző a Concorde Értékpapír Zrt. elemzője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.