Aggasztó probléma, hogy az egyfős vállalkozásoknál a jövedelmek az olcsóbb adózási formák felé fordíthatók, méghozzá legálisan. Ezt egy munkavállaló nem teheti meg, vagyis nem veheti a bére egy részét osztaléknak, hogy azután jóval kevesebbet adózzon. A számlaképes vállalkozás így aránytalan előnyhöz jut a munkaerőpiacon, ez egy egészségtelen folyamathoz vezet: ezrével produkálja a kényszervállalkozásokat, akik éppen a kedvezőbb adózás miatt fordítják át a korábbi munkavégzésüket legális vállalkozássá.
Az önfoglalkoztató mikrovállalkozások évek óta kerülgetik az adórendszert, hol saját maguk optimalizálnak, hol az állam kínál fel alacsony kulcsú átalányadózást (eva, ekho), a döntő pillanatban pedig adóamnesztiával segítik ki őket. Az eszközrendszer hibás, de mégis ez a magyar valóság. Nem lehet elvárni az ellenőrző adóhatóságtól, hogy a GDP 6 százalékát adó körülbelül 100 ezer, egy főt foglalkoztató mikrovállalkozás mellé egyenként revizort állítson. Még mindig hiányzik az az adóautomatizmus, amely közelíti az adóztatásukat a munkabéréhez, miközben diszkrimináció nélkül, a bevételükhöz, jövedelmükhöz képest arányosan adóztat. Mindezt pedig teszi egyszerűen, lehetőleg kibúvók nélkül.
Közel félmillió vállalkozó érintett az elmúlt néhány hónap tjk-polémiájában, de hiába próbálják kideríteni, hogy az állam pontosan mit is vár el tőlük. A válasz egyértelmű: bérszintű járulékfizetést. Erre azonban nem lehet kötelezni senkit sem, hiszen ha szabadon dönthet arról, hogy milyen módon címkézi a vállalkozásából származó jövedelmet, akkor a legdrágább jövedelemformákat simán elkerüli. Ráadásul a tjk csak a tevékenységben közreműködő tagokat és az egyéni vállalkozókat sújtja. Köztük a legérintettebbek azok, akik nem tudják kikapcsolni a közreműködést. Ilyenek az egyéni ügyvédek, ügyvédi irodák, orvosok, szakértők. A többiek a közreműködést átfordították munkaviszonnyá, megbízási jogviszonynyá, vagy pl. a jövőben segítő családtagként tevékenykednek. A nagy tömegnek tehát egy óriási kiskapu készült, kitódulhat rajta szinte mindenki.
A jogviszonyt váltóknak több dologra is figyelnie kell. Egyrészt a munkaviszonynál – attól függetlenül, hogy a gazdasági társaságokról szóló törvény tág kereteket biztosít – még mindig semmis az a munkaszerződés, ahol a munkáltató és a munkavállaló azonos személy. Az a megbízás és az a segítő családtagi viszony, amely labilis vagy nehezen dokumentálható, tág terepet biztosít az adóhatóság számára, hogy azt visszaminősítse közreműködő tagi jogviszonyra. Ezért észnél kell lenni, főleg egy APEH-ellenőrzés során, hogy mit nyilatkozik az érintett.
Mi lesz a kivételekkel? Vegyünk egy nyereséges – kiskaput alkalmazni képtelen – mikrovállalkozást, mondjuk egy ügyvédi irodát, ahol nem keresnek legális módszert arra, hogy veszteségesek lehessenek. Mi történik az esetükben? A tjk szabályaival az elvárt szintig az osztalékot plusz adó- és járulékterhekkel sújtja az állam, a „benntartott” potenciális osztalékra pedig egészségügyi hozzájárulást vet ki (2011. június 12-én kellene először ilyen ehót fizetni). Az ügyvédi iroda tagjainak akkor kell megtanulniuk téjékázni, ha már a januári személyes díjazásnál alkalmaznák a szabályt. Kapkodásra azonban nincs ok, kivárhatják vele az osztalékkifizetést vagy az Alkotmánybíróság döntését.
A tjk annyira megtetszett a jogalkotónak, hogy nemcsak az osztaléknál, hanem a minimumjárulék-alap meghatározásánál is bevetette. Korábban a minimálbér dupláját követelte meg a törvény, most ide a tjk került. A törvény az első mondataiban a tjk kötelező alkalmazásáról beszél, majd a szöveg úgy folytatódik, hogy az egyéni vagy társas vállalkozó „bejelentést tehet arról”, hogy mégis a minimálbér szerint fizeti a járulékokat. Minden egyes APEH–PM-tájékoztató elfelejti megemlíteni, hogy a bejelentés valójában a bevallásba beírt minimálbér, vagyis szó sincs semmilyen hétköznapi értelemben vett „bejelentésről”. Az érintettek közül így bárki vallhat minimálbér szerint!
Az előbbi „bejelentéstől” igyekszik eltántorítani a törvény a vállalkozókat. Azzal fenyeget, hogy akinél a havi járulékalap nem éri el a tjk összegét, azt az APEH fokozottabban ellenőrzi. Fokozott ellenőrzéstől azonban csak az tarthat, ahol illegális módszerekkel történik a valós jövedelem vállalkozásból való „kinyerése”. Semmiképpen sem tartozhat ez utóbbiak közé az evaalany, hiszen nála a bevétel minden forintja – az eva megfizetése után – legális jövedelemként jelentkezik. Talán az evaalanyoknál van a legnagyobb félreértés, hiszen a tjk szabályait sem az egyik, sem a másik okból nem kell alkalmazniuk. Számukra a minimálbér szerinti járulékfizetés a racionális, hacsak nincs valami különleges érdekük a magasabb járulékfizetésben (pl. nyugdíjigénylés előtt állnak).
Az érintettek feszült figyelemmel várják, hogy lesz-e az ügyben döntés az Alkotmánybíróság részéről. Sajnos a taláros testület egyelőre nem hozott döntést, pedig időközben újabb beadvány támadta a szabályokat, amelyet az ügyvédi és a közjegyzői kamara jegyez. Álláspontjuk szerint a tjk módszertana azért lehet alkotmányellenes, mert bizonytalan a meghatározási módszer. Teljesen igazuk van. Az adótechnikák nem pótolhatók alapelvekkel. Hiányzik a jogbiztonságot teremtő visszacsatolás, a végrehajtási rendeletek és jól paraméterezhető adóhatósági kalkulátorok, illetve nincs az APEH által szentesíthető előkalkuláció sem. Ismét az elévülési idő végéig, vagyis több mint öt évig lehetne lebegtetni a kérdést, ami tarthatatlan. A másik elem, a „potenciális osztalék” pedig valójában egy fel nem vett jövedelem, így annak eho általi megadóztatása alkotmányellenes, ez már annak kitalálásakor is borítékolható volt.
A szerző az MKOE alelnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.