A pénz létrehozatalát általában az állam előjogának tartották. Ez a doktrína a 19. században jutott csúcsára, amikor egy német közgazdász, Georg Friedrich Knapp megírta A pénz államelmélete című könyvét. Az Újtestamentumban Krisztus azt mondta emlékezetes mondatában: „Add meg a császárnak, ami a császáré.” Eltérően más bankjegyektől vagy érméktől, az Európai Központi Bank által menedzselt pénzen nincsenek állami szimbólumok vagy képek, mint Caesar idején.
Az európai monetáris integráció mindig is szoros összefüggést mutatott a globális problémákkal. Az európaiak azt gondolták, hogy földrajzi közelségük és közös kulturális örökségük lehetővé teszi a regionális válaszadást akkor is, ha a globális viták elakadnak. Az európai monetáris integrációhoz az első lökést az 1970-ben közzétett Werner-jelentés adta, amely annak felismeréséből fakadt, hogy az 1944-es, Bretton Woods-i konferencián elhatározott, rögzített árfolyamokon alapuló pénzügyi rendszerrel súlyos problémák vannak. Az Egyesült Államokat senki nem tudta korlátozni a monetáris politikájában, amely Richard Nixon elnöksége idején egyre expanzívabbá vált, előtte pedig a vietnami háborúval járó fiskális deficitek növekedtek robbanásszerűen.
Abban az időben a franciák előszeretettel idézték Paul Valéry költőt, aki a nagy válság idején azt írta, hogy Európa szemlátomást egy amerikai bizottság irányítása alá szeretne vonulni. Ez a szerep tökéletesen ráillett a Nemzetközi Valutaalapra, amely a rögzített árfolyamok rendszerét felügyelte, a franciák azonban ezt egyáltalán nem kedvelték.
A Werner-jelentés ugyanakkor túl gyenge volt ahhoz, hogy választ adjon a 70-es évek árfolyamzavaraira, és még legalább egy évtizednek kellett eltelnie ahhoz, hogy Európa érdemben reflektálni tudjon. Az európai monetáris rendszer eszméje a globális pénzügyi káoszra és a dollár 1977–78-as hanyatlására adott reakcióként fogant meg. A folyamat a Delors-bizottság 1989-es jelentésével kezdődött, ez elvezetett az 1992-es maastrichti szerződéshez, majd az euró 1999-es létrehozatalához, illetve a közös valuta 2002-es fizikai megvalósításához. Mindez egy olyan mechanizmus megalkotásának szándékát tükrözte, amely egy stabilabb, globális árfolyamrendszer alapjául szolgálhat.
A nyolcvanas évek végének nagy gazdaságpolitikai újítói – élükön Edouard Balladur francia pénzügyminiszterrel – az 1987-ben tartott Louvre tanácskozáson célzott árfolyamsávok bevezetését szorgalmazták. A G7 csoport szintjén felvetett elképzelés globális viszonylatban alkalmazhatatlan volt, ezért a mechanizmusnak egy szorosabb, de csak Európára korlátozott változatát választották. Ez később részben elhibázott válasznak minősült.
A hiba abból eredt, hogy Franciaország és Németország – a monetáris integráció két fő szereplője – eltérő víziót követett a problémák kezelésében. A németek világosan lefektetett fiskális szabályokat követeltek, mások azonban tágabb mozgásteret szerettek volna. A franciák a monetáris integrációval párhuzamosan egy európai gazdasági kormányzati mechanizmus kialakítására törekedtek, a saját dirigista irányítási elveik mentén. Végeredményként a német javaslatok felvizezett változata mellett döntöttek.
Ma – csakúgy, mint az 1960–70-es években – az egymáshoz nem igazodó monetáris politikák globális problémájával szembesülünk. Annak idején az európaiak a globális inflációt fűtő, alacsony amerikai kamatokra panaszkodtak, ma ugyanezt a laza monetáris politikát okolják az eszközárak felfúvódásáért. Az alacsony amerikai kamatok ugyan megfelelő választ jelentenek a belföldi pénzügyi válságra, nemzetközi viszonylatban azonban kiterjedt „carry trade” műveletek létrejöttéhez vezettek, amelynek részeként olcsó dollárhiteleket vesznek fel, a pénzt pedig a válság által kevéssé érintett feljövő piacokon helyezik el. A hatalmas tranzakciókat a nemzetközi bankrendszer közvetíti.
Ezekre a problémákra a választ nem lehet európai szinten megtalálni. Ehhez ugyanis a monetáris politikák globális összehangolására és valamilyen formában globális kormányzatra van szükség. Európa kipróbálta az adott kombinációt, és rájött, hogy még a regionális szinten sem valósítható meg maradéktalanul. A tökéletlen válasz feltárta a modell nagyfokú sebezhetőségét, az eredmény pedig az lett, hogy Európa a pénzügyi válság elsődleges áldozatává tette magát.
A szerző a Princeton Egyetem történelemprofesszora
Copyright: Project Syndicate, 2010
@ www.project-syndicate.org
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.