Márpedig a Magyar Energia Hivatal (MEH) az utóbbi időben több ügyben is borsot tört politikai prominenseink orra alá. A szeptemberi elnökváltást követően a szervezet munkája egyre több területen kezd hasonlítani egy valódi független hatóságéhoz. A hivatal korábban nem látott módon törekszik a transzparenciára: sajtóbeszélgetéseket szervez, honlapján rendszeresen frissülnek az információk, november óta havi piaci jelentést tesz közzé, amelynek már a puszta léte is irritáló azok számára, akik az átláthatóságot tekintik legfőbb ellenségüknek. Olaj volt a tűzre, hogy a hivatal egy olyan elemzést tett közzé a Podolák–Fónagy-féle, tavaly novemberi törvénymódosítással egy időben, amely szerint a kapcsoltan termelő erőművek 10 milliárd forintos indokolatlan többlettámogatásra tehetnek szert az elfogadott törvénymódosítás alapján.
Szinte biztos, hogy Podolák György múlt pénteki bejelentése, hogy kezdeményezni fogja a miniszterelnöknél az energiahivatal elnökének leváltását, nem csupán arról szólt, hogy Matos Zoltán egy múlt csütörtöki nyilatkozatában 16-17 százalékos áprilisi gázáremelést jelzett előre. Valószínűbb, hogy ez a nyilatkozat csupán a „casus belli” volt. Persze a leváltás kezdeményezése jogi nonszensz, de az azóta is erősödő politikusi kórus üzenete világos: „Ha maradni akar a hivatal elnöke, ne zavarja a köreinket, és főként tanulja meg, mi a magyar sajátosságoknak megfelelő függetlenség!”
A konkrét ügy amúgy szinte szót sem érdemelne: a gázpiac liberalizációja óta egy képlet alapján számítható, hogy milyen importföldgázárat vehet figyelembe a lakossági gázkereskedő a következő negyedévre. Ennek a képletnek minden lényegi eleme ismert volt már valamennyi piaci szereplő számára, amikor az energiahivatal elnöke múlt csütörtökön nyilatkozott a várható áprilisi emelés mértékéről. Hozzáértők számára világos, hogy semmilyen mértékben sem befolyásolhatta a nyilatkozat a másnapig beadandó tényleges áremelési kérelmeket.
Politikusainknak azonban, úgy tűnik, nem könnyű megemészteni, hogy bármennyire is szeretnék fenntartani az energiaárak alakulása tekintetében a „megmondóember” szerepét, ennek a világnak leáldozott. Láthattuk, mihez vezetett a politika utolsó nagy tetszelgése árbefolyásoló szerepben 2008-ban, amikor a kormányzat nem volt hajlandó tudomásul venni, hogy a világpiaci kőolajárak emelkedésével együtt a Magyarországra importált gáz ára is emelkedett. Politikusaink akkor sokáig fennhangon hirdették a még a Kádár-rendszerben megtanult (igaz, akkor sem működő) szállóigét: „megállítjuk a határokon az árak begyűrűzését”, hogy azután fél évvel később kénytelenek legyenek kormányszintű megállapodást kötni a gázimportőr E.Onnal több mint 60 milliárd forint elmaradt gázáremelés kompenzációjáról.
Most ismét az állami beavatkozás szükségessége mellett énekel a kórus. Szanyi Tibor egy keddi konferencián már arról beszélt, a lakossági szolgáltatók árának alakításában van lehetősége a Magyar Energia Hivatalnak korlátot szabni, mert az árképletben van olyan elem, a termék ára, ami tetszőleges és amelyet bemondásra (sic!) fogad el az energiahivatal.
Sajnos az érintett piaci szereplők is hajlamosak a régi rutin szerint reagálni. Az E.On szóvivője a pénteki események után úgy érvelt, hogy ha most elmarad az áremelés, úgy júliusban 20 százalékot is meghaladó emelésre kellene számítani. Pedig számára is világos kellene lenni, hogy az áremelés – amennyiben indokolt – egy jogállamban nem marad el, még akkor sem, ha a jogszabály által meghatározott időpontjától két hét sem telik el az országgyűlési választásokig. Mert erről szól a hivatal függetlensége. De vajon kell nekünk (nekik) egy ilyen független energiahivatal?
A szerző a Force Motrice Zrt. partnere
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.