Az izgalmat „a legnagyobb ellenzéki tömörülés és a hazai üzleti körök érdekképviseletei közötti megállapodás” váltotta ki. Sajnos nem tudjuk meg, kik az „érdekképviseletek” – az Országos Érdekegyeztető Tanácsban ülnek kilencen, ezen túl gazdaságpolitikai kérdésekben a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) is hallatja hangját, viszont nem érdekképviselet. Nem ismerek egy konkrét megállapodást sem. Elnöki szinten „a legnagyobb ellenzéki tömörüléssel” az MKIK-nak, illetve a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) volt gazdaságpolitikai fóruma, de a „megállapodás” formája és tartalma a két eseményen teljesen eltérő volt. Ennek ellenére az „inget” magamra veszem.
„Feltűnő és szokatlan esemény” – írja a szerző. De nem a VOSZ esetében! A 2006-os választás előtt például éppenséggel a kormányzó koalíció pártjaival értettünk egyet többek között abban, hogy a törvényben meghatározott fokozatos adócsökkentés a vállalkozók érdekeit szolgálja. Más kérdés, hogy a választásokat követően mi történt a törvénnyel és az írásban vállalt egyéb kötelezettségekkel… A cikk szerint „a megállapodásnak önmagában is súlyos és erősen vitatható társadalmi üzenete van”. Hegedűs nem bizonyít, nem érvel. Hadd kérdezzek. Mi a rossz abban, ha a vállalkozások javaslatait a kormányzásra készülő erő elfogadja? Jobb volna, ha együttműködés, közös gondolkodás helyett a vállalkozások és a kormány vitatkozna és folyamatosan kritizálná egymást?
Felrója Hegedűs azt is, hogy nálunk az „üzleti szféra” a GDP 2,5 százalékát kapja költségvetési támogatásként, miközben az Európai Unió átlaga egy százalék alatti. A Pénzügyminisztérium több aktív és visszavonult költségvetési szakértője segített a szám tartalmának a meghatározásában, köszönet érte. A mintegy 600 milliárd forint megközelítőleg fele a közösségi közlekedés támogatása (MÁV és társai), ott vannak még az önkormányza-
tok által a cégeiknek nyújtott támogatások, a mezőgazdasági nemzeti önrész (a top up), valamint a beruházási támogatások (gondoljunk a Hankookra). Ugye, ezt nem lehet a tipikus „magyar üzleti szférának” nevezni? Az persze vizsgálandó, miért kerül mondjuk fajlagosan többe – és különösen szolgáltatási színvonalához mérve – a MÁV, mint akár a német vasút, ez azonban aligha az üzleti szféra felelőssége…
Tény, hazai vállalkozások is „érintettek” lehetnek a feketegazdaságban, csalhatnak adót, vehetnek részt korrupcióban. A VOSZ az ilyen vállalkozást sohasem védte, és nem próbálta felmenteni azon az alapon, hogy a létező szabályok mellett csak így lehet túlélni. Mi ilyen esetekben mindig arra törekedtünk, hogy a vállalkozásellenes szabályt változtassuk meg! A feketegazdaság ellen pedig már több kampányt kezdeményeztünk, legutoljára karácsony előtt, éppen a tisztességes kereskedők ünnepi bevételének megőrzése érdekében. A „fehéren” működő cégek legnagyobb ellensége azonban nem a néha számla nélkül dolgozó vállalkozó, hanem az, akinek nincs bejelentett telephelye, az áfakörben nem található, adóbevallást soha be nem nyújtott, bért csak zsebbe fizet stb. Ezek a cégek viszont aligha tagjai bármely bejegyzett érdekképviseletnek…
Hegedűs reméli, hogy a megállapodás a „szokásos választási ígéretek sorsára jut”. Az ország érdekében reméljük, hogy ez alkalommal nem így lesz. Javaslataink ugyanis három területen, az állam szerepét illetően, a foglalkoztatás kérdésében és a kkv-szektor esetében radikális változást jelentenek a fennálló helyzethez képest. Március 8-án is hangoztattuk, hogy az új kormány gazdaságpolitikáját figyelemmel kísérjük majd, és ha nem látjuk a jó irányba tett lépéseket, akkor ezt bizony keményen szóvá tesszük.
A cikk teljes terjedelemben a vg.hu/lorincze oldalon olvasható
A szerző a VOSZ ügyvezető elnöke főtanácsadója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.