Színházi előadásba illő, óriási felháborodások és műfenyegetések jöttek az érintettektől, hogy „tönkremegyünk”, de a beruházási kedv nem csitult. Amikor 2003 végén kineveztek elnökhelyettesnek a Magyar Energia Hivatalba, az egyik feladatom épp a kapcsolt KÁP-támogatások lefaragása volt. Az évente erre kifizetett öszszeg akkor már meghaladta a tízmilliárd forintot, ma ez hetvenmilliárd forintnál is több. Ezt az összeget az áram árában „szétkenve” a lakótelepi panelházban lakó kisnyugdíjas, Mari néni fizeti meg! Nem is nagyon értettem mint kalorikus mérnök, hogy miért kell támogatni azt, ami önmagában is nagyon nyereséges.
A lankadatlan beruházási kedv miatt gomba módra tovább szaporodtak a gázmotorok, ez két szempontból nem volt jó az országnak. Egyrészt a gázmotor a hőigény szerint termel, ezzel a villamos rendszerirányítónak költséges, nehezen kezelhető kiegyenlítési gondot okoz. Másrészt jelentősen növeli az ország gázfelhasználását, ezzel gázimportfüggését is. A jogalkotói szándék azonban teljesült: lett sok gázmotor. A telepítés azután sem állt le, hogy telítődött a hazai piac, sokkal több van ma is üzemben, mint amennyi egészségesnek tűnhet. Végeredményben azonban mindenki jól járt: a bankok, a befektetők és a vállalkozók is. Csak Mari néni nem!
Néhány éve az energiahivatal üzembe helyezett egy digitális adattárházat, ahová a motorüzemeltetőknek el kellett küldeniük a havi termelési és energiamérleg-adataikat. Ez a havi adatszolgáltatási kötelezettség szerepel az engedélyokiratban, a havi 75 és évi legalább 65 százalékos hatásfok-kötelezettséggel együtt. Amikor egy okos kis segédprogramon átfuttattuk a motorok által szolgáltatott adatokat, kiderült, hogy jó néhány motor hatásfoka igencsak 100 százalék felett van, ez komoly trükközésre engedett következtetni. (Hacsak nem találták fel a perpetuum mobilét.) Amikor a hivatal elrendelte a „jogi és pénzügyi következményekkel járó” hőmérsékletmérés helyszíni OMH-ellenőrzését és -plombálását az egyébként is érvényben lévő rendeletek szerint, vagyis kizárta a trükkök egy részét, jelentősen csökkent a népszerűségem az iparágban.
De vészesen közeledett 2010 vége, amikortól megszűnt volna a kötelező támogatás, mert az eredeti, 56-os számú rendelet szerint akkortól el kellett volna zárni a nagy pénzcsapot. A gázmotorlobbi fészkelődni kezdett. Akkorra már akkorára hízott, hogy volt közöttük nagyvállalkozó, sok multi, állami nagyvállalat, természetesen néhány önkormányzat is, s persze érdekvédelmi szövetséget is alapítottak. És akkor nemrég, teljesen váratlanul, újból módosult a villamosenergia-törvény, s a szakemberek legnagyobb csodálkozására újabb hét és fél évvel kitolta a támogatott árú villamos energia kötelező átvételi rendszerének hatályát. Ez vajon kinek az érdekét szolgálta? Mert hogy nem Mari néniét, az biztos!
A szerző a Magyar Energia Hivatal volt elnökhelyettese
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.