Eközben az ellenzéki politikai nyilatkozatok kimentésére éppen azért mutatkozik egyre nagyobb szükség, mert azok a kampány hevületében egyre kevésbé vannak tekintettel a tényekre, politikamentes szempontokra, a választási kampányon túlmutató érdekekre.
Politikai szempontból is kétséges egy olyan kijelentésnek az előnye, amelyben egy kormányra készülő ellenzéki erő azt jelzi, fogalma sincs a hazai gazdaság állapotáról, és annak felmérésére bizottságot kell létrehoznia. Eközben még a politikától és kormányzati munkától független és távoli szakértők is igen pontos képet tudnak adni a gazdaság állapotáról, a kilábalás esélyeiről. Nehezen értelmezhető tehát, hogy egy kormányzati munkára áhítozó párt és annak szakértői csapata hogy szenvedhet ilyen mértékű tudás- és információhiányban, miközben még csak nem is éltek azzal a felajánlott lehetőséggel, hogy a Pénzügyminisztérium elemzőivel külön egyeztetést folytassanak a költségvetés és a gazdaság fontosabb jellemzőiről, adatairól. S ha mindez igaz, vajon milyen megalapozott és részletes elképzelései lehetnek ennek a pártnak egy olyan gazdaság további felzárkóztatásáról, amelyet ilyen mértékben nem ismer?
Talán még inkább önellentmondók azok a nyilatkozatok, amelyek nemzetközi közönség előtt igyekeznek érdemtelenül lejáratni a magyar pénzügyi stabilizációt és egyensúlyt, illetve a költségvetési gazdálkodás hitelességét és átláthatóságát. Nemzetközi hírügynökségek tolmácsolásában még olyan ellenzéki kijelentés is olvasható volt, amely egyenesen az Európai Uniót is megvádolta valamiféle vélt költségvetési manipulációban való cinkossággal, miközben a hazai állapotokat érdemtelenül és értelmetlenül a görög költségvetési gazdálkodáshoz hasonlította. Kis józansággal is könnyen belátható, hogy egy ilyen, tartalmában is abszurd nyilatkozattal csakis rombolni lehet.
Elemzői körökben általános a vélekedés, hogy az ilyenfajta megnyilatkozások valójában a következő kormányzati periódusra szeretnének mozgásteret teremteni annak a hiánycélnak az elengedéséhez, amelyet a jelenlegi kormány a hitelesség visszaszerzése érdekében talán kissé túl is fetisizált. Pedig ehelyett elég lenne csak visszagondolni, hogy a jelenlegi kormány hivatalba lépésekor hogyan tárgyalta újra az akkor meghatározott költségvetési hiánycélt, és milyen eszközökkel tudta annak enyhítéséről meggyőzni a nemzetközi szervezeteket.
A válasz pedig a napnál is világosabb: egyedül a költségvetési egyensúly megtartását biztosító és az adósságállomány csökkentését elősegítő további reformlépések adhatnának bármiféle alapot a hiánycél átszámolására, érintse az például az önkormányzati intézményrendszert, az egészségügyet vagy az állami vállalatok gazdálkodását. Pénzügyi és gazdasági ésszerűséget nélkülöző választási ígéretek beváltására magasabb költségvetési hiányt akkor sem tolerálna sem a piac, sem uniós vagy nemzetközi szervezetek, ha annak felelősségét a következő kormány minden igyekezettel a jelenlegi kabinet nyakába szeretné varrni.
A szerző Magyarország pénzügyminisztere
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.