A bortermelést jellemző elaprózódottságot hívhatjuk persze sokszínűségnek, és büszkék is lehetünk rá. Elgondolkodtató azonban, hogy Franciaországban a termelt borok 70 százalékát 18 fajta teszi ki, az Ausztriában termő szőlő harmada pedig az elmúlt években komoly munkával divatba hozott zöld veltelini.
Ha hatékony bormarketingről beszélünk, nem véletlen, hogy előbb-utóbb a franciák és az osztrákok kerülnek szóba.
Lehet tanulni abból, ahogy a bordeaux-i a világ leghíresebb borává vált, vagy ahogy nyugati szomszédaink a nyolcvanas évek fagyállóbotrányai után a gödör aljáról hozták vissza boraik hírnevét.
Vannak persze biztató jelek, bár egyelőre nem országos szinten. Ilyen a soproni borászok által most létrehozott szerveződés, amely – talán nem véletlenül – egy szőlőfajta nevét viseli. Ennek alapítói nemcsak arra jöttek rá, hogy közösségi marketing nélkül egyetlen kis borászat sem megy semmire, de arra is: a kereskedői nyomással szemben is csak együtt vehetik fel a versenyt. Meglátjuk, a külföldön bevált stratégia talán egy igazi boros nemzetnél is működni fog.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.