Vajon idehaza még nem jutott a nagy cégek vezetőinek eszébe, hogy megakadályozzák legjobb embereiknek a versenytársakhoz vándorlását? Soha nem gondoltak még arra, mennyivel egyszerűbb lenne, ha a munkavállalóik időről időre nem kapnának csábító ajánlatokat? Vajon nem tűnne-e logikusnak, mi több, korrektnek, ha a versenytársak kölcsönösen tartózkodnának attól, hogy egymás munkavállalóit közvetlenül megkeressék? A válasz – legalábbis az USA-ban – határozottan nem. Az Egyesült Államok versenyhatósága ugyanis nemrég hat high-tech óriás (Adobe Systems Inc., Apple Inc., Google Inc., Intel Corp., Intuit Inc., Pixar Animation Studios) összehangolt magatartását vizsgálta. A hat amerikai multi 2005-ben általános „el nem csábítási” megállapodásokat kötött egymás munkavállalói vonatkozásában. A dolgozókat természetesen nem tájékoztatták a megállapodásokról. Az IT-cégek nem azt zárták ki, hogy egymás munkavállalóit nem alkalmazzák, és még csak azt sem, hogy fejvadász cég segítségével nem környékezik meg őket, hanem mindössze a munkavállalók közvetlen megkeresésének („cold calling”) akarták elejét venni. Az általános értelmezés szerint a „cold calling”, közvetlenül (telefonon, e-mail útján stb.) a munkavállalónak címzett állásajánlat, aki maga nem pályázott meg másik állást.
Az amerikai versenyhatóság most ezeket a megállapodásokat jogellenesnek minősítette, mert álláspontja szerint csökkentették a társaságok között egymás munkavállalóiért folytatott verseny lehetőségét, a dolgozókat megfosztották a jobb munkalehetőségtől, és befolyásolták a munkabérversenyt is. Bár az amerikai versenyhatóság kivételesen nem bírságolt, a hat IT-cégnek számolnia kell azzal, hogy a sérelmet szenvedett munkavállalók kártérítést követelhetnek.
Ezzel párhuzamosan az amerikai versenyhatóság megjelölte azokat a feltételeket is, amelyek mellett a cégek korlátozhatják, sőt kizárhatják a munkaerő-csábítást. E szerint nem jogellenes például az olyan korlátozás, amely cégek összeolvadása, kiválása kapcsán például társaságátvilágítások érdekében szükséges; illetve tanácsadókkal, fejvadász cégekkel megkötött szerződéshez kapcsolódik; esetleg jogvitarendezés céljából szükséges; vagy viszonteladókkal, gyártókkal, beszállítókkal kötött szerződésekre épül. A kizárás azonban még ezekben az esetekben is csak akkor jogszerű, ha a felek pontosan meghatározzák, mihez kapcsolódik, mely munkavállalókat érinti, és menynyi ideig él.
Nemzetközi értelemben eddig sem volt kérdéses, hogy a munkaerő-csábítás általánosságban megengedett. A magyar joggyakorlat is ezt az elvet követi. Egy 2004-es bírósági döntés (BDT2004. 997) kifejezetten megerősíti, hogy nem ütközik az üzleti tisztesség követelményébe, ha a versenytárs kedvezőbb üzleti feltételek kilátásba helyezésével kísérli meg elérni, hogy a dolgozó munkahelyet változtasson. A hatóságok azonban eddig ezt a kérdést az ellenkező oldalról még nem vizsgálták. Arról az oldalról ugyanis, amikor a munkáltatók a munkaerő-csábítást illetően kölcsönösségi alapon önként korlátozzák magukat. Márpedig egy ilyen önkorlátozás morális szempontból akár érthetőnek is tűnhet. Magas szintű technológiai ismereteket igénylő iparágakban, költséges – esetenként csak belső – képzéssel megszerezhető, speciális tudásra épülő szektorokban (ilyen például az IT-szektor), illetve egyébként értékes belső vállalati szabályozórendszert vagy képzési modulokat kínáló társaságok esetén a munkaerő elcsábítása az érintett munkáltatónak óriási károkat okozhat. A munkavállalók ugyanis elviszik magukkal mindazt, ami a fejükben van, illetve, ami a másik munkáltatónál a „fejükbe került”. Ez a tény már önmagában is arra vezethette például a fenti high-tech nagyhalakat, hogy egymással minden más üzleti kérdéstől függetlenül „meg nem támadási szerződést” kössenek. A képlet egyszerű, gyakorlatilag alapelvként elfogadták, hogy maguk nevelik ki a saját munkaerő-állományukat, és nem egymástól „rabolnak” már kész, bevethető szaktudást.
Ugyanakkor a hatóság álláspontja is érthető. Ha egy adott szektorban a jelentős piaci szereplők „munkaerő el nem csábítási” megállapodást kötnek, az valóban előnytelen hatással lehet a versenyre, nem beszélve arról, hogy adott esetben a versenyjogon kívüli szabályokat, így a munkajogiakat is megkerülheti. Nemzetközileg elfogadott gyakorlat, hogy munkáltató és munkavállaló a „konkurenciánál” történő elhelyezkedés lehetőségét megfelelő ellenszolgáltatás fejében kizárja. A magyar munkajog is ismeri és törvényben szabályozza ezt a megoldást. A munkáltató tehát, ha akarja, „házon belül” is megelőzheti a bajt, ezért azonban fizetnie kell a munkavállaló részére. Azt azonban, hogy az egy szektorba tartozó cégek maguk között korlátozzák, hogy dolgozóik általánosságban a saját munkaerejüket, képességeiket illetően versenyhelyzetben legyenek, az amerikai versenyhatóság most jogellenesnek minősítette. Így – legalábbis az USA-ban – mostantól a piaci szereplők „munkaerőcsábítás-ellenes” összehangolt magatartása versenytorzító és így jogellenes.
A fenti eset jó példa arra, hogy a nagy társaságok vezetői akár jó szándékkal, illetve gyanútlanul is bonyolódhatnak „kartellezésbe”, és tanúsíthatnak olyan magatartást, amelyet a versenyhatóság jogellenesnek minősít. Sőt, ismerve az európai versenyhatóság étvágyát, még azt sem lehet állítani, hogy ugyanezek a cégek Európában megúszták volna komoly eurómilliókra rúgó bírság nélkül. Az aranyszabály tehát: meg nem keresési szerződések csak célhoz kötötten, határozott időre és meghatározott munkavállalói körre!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.