Az oktatási intézmények és a munkáltatók véleményét lehetőségem volt megismerni. Egyrészt két felsőoktatási intézmény menedzsmentjében is dolgoztam. Másrészt képzéssel, coachinggal, munkaerő-piaci felmérésekkel is foglalkozó tanácsadó cég vezetőjeként számtalan felső vezető, HR-szakember álláspontjával is tisztában vagyok – ráadásul rendszeresen meghívnak oktatni vagy előadást tartani.
A munkáltatók hangja egyre erőteljesebb amiatt, hogy az oktatás jobban feleljen meg a munkaerőpiac igényeinek. Többségük nem papírt, hanem kompetenciákat, készségeket, látásmódot, gondolkodást vár el a hozzá belépőktől. Rendszeres kritikájuk, hogy a végzettek elméletileg ugyan tudják kezelni a munkavégzés közben felmerülő problémákat, a gyakorlatban azonban egyáltalán nem, hiszen erre nem tanítják meg őket.
Több oktatási intézmény képviselője azonban nyíltan vagy burkoltan visszautasítja, hogy nekik kellene felkészíteni a hallgatókat a munkaerő-piaci megfelelésre. Egyes oktatók szerint a kizárólagos funkciójuk az oktatás, a tudás átadása. Miközben számos „tölteléktárgy” csak azért van, mert az oktatóknak munkát kell adni, kevés a használható tudást adó diszciplína. S ebben a munkáltatók és a hallgatók is egyetértenek. Valahogy nincs meg a cél, hogy mire is kell felkészíteni a hallgatókat.
A cégek jelentős része szerint a (felső)oktatás nem ad információkat a hallgatóknak azokról a területekről, ahol többségük élete nagy részét le fogja élni: a vállalkozások oldaláról. Nehéz is lenne, hiszen viszonylag kevés olyan oktató adja át tudását, tapasztalatát, aki azt vállalkozásnál vagy a közszféra valamely szervezeténél szerezte. Az egyetemek által erőltetett tudományosság, a minősített oktatókkal történő oktatásra törekvés eredményeként az oktatók egy rétege az egyetemet elvégezve és/vagy a doktori fokozatát megszerezve rögtön a felsőoktatásban állt munkába. Döntő többségük úgy tanít, hogy szinte semminemű ismerete nincs a szervezetek működéséről. A másik végletet a nagy elméleti tudással és jóval korábban szerzett, már nem feltétlenül korszerű gyakorlati tapasztalattal bíró, lassan nyugdíjba vonuló minősített oktatók jelentik. Épp ennek köszönhetően bizonyos tárgyak oktatása nem hiteles, a hallgatók a munkába állásukat követően sokszor az oktatottak ellenkezőjét tapasztalják.
A szervezetek, emberek vezetésében vagy adott szakterületen gyakorlatot szerzett szakembereknek nem nagyon van helyük oktatóként. Egyrészt a tudományos fokozattal rendelkezők számára a minősítéssel nem bírók sokszor „alacsonyabb rendűek”, másrészt tapasztalatukat nem lehet forintra váltani, nem úgy, mint a fokozatot. Ennek köszönhetően a tapasztalaton alapuló tudást átadni képes, gyakorlati szakemberek többsége hobbiból, szívességből vagy saját exhibicionizmusát kiélve tanít, ad elő.
A vállalkozások hiányolják, hogy a végzettek többsége nem tud kollégáival együttműködni, csapatban dolgozni, kommunikálni stb. Márpedig ezek megtaníthatók. De ezt miért a munkáltatónak kell csinálni?
Jogos kritika ugyanakkor a munkáltatókkal szemben, hogy elvárásaik sokszor irreálisak. Hiszen nem lehet azt számon kérni a (felső)oktatástól, hogy az egyes cégek számára képezzenek; vagy ha jó szakembert akarnak, akkor lehetőségeikhez mérten (például szakképzési hozzájárulással) támogassák is az intézményeket.
Érdemes lenne azonban azon elgondolkozni, hogy ha bizonyos problémákat szektortól, a foglalkoztatottak számától vagy a tulajdoni formáktól függetlenül a cégek felvetnek, azok vajon valósak s kezelendők-e. Kellene-e bármilyen módon reflektálni rájuk? Miért nincs érdemi, eredményre vezető párbeszéd végre?
A szerző a DEVISE Hungary ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.