Az új kereskedelempolitikai stratégia elkészítése közben az EU történetének egyik legnagyobb válságán megy keresztül. Hogyan befolyásolja ez a tervezhetőséget és a megvalósíthatóságot – egyáltalán hogyan lehetséges hatékony kereskedelempolitikát tervezni, miközben néhány elemző már-már az eurózóna összeomlását vizionálja?
Mark Twain írta egy újságnak, amikor megjelentették a halálhírét, hogy kicsit korai volna még erről beszélni. De valóban vannak nagyon komoly problémák, van néhány EU-tagország, ahol súlyosak a költségvetési gondok, és miután ezek részei egy valutauniónak, az ő problémáik nem hagyják érintetlenül az eurózóna többi országának, rajtuk keresztül pedig mind a huszonhét EU-tagnak a kereskedelmi érdekeit sem. A magyar elnökségnek itt komoly szerepe lesz a kompromisszumok keresésében.
A stratégia sokat foglalkozik a fejlődő államokkal való kapcsolattal. De milyen távlati tervei vannak az EU-nak a legnagyobb gazdaságokkal a következő évekre?
A két legmeghatározóbb kereskedelmi partner az Egyesült Államok és Kína. Egyikükkel sincs napirenden szabad kereskedelmi megállapodás, és az Oroszországgal kötendő is a távoli jövőbe tolódhat. Kérdéses Japán – ők nagyon szeretnének szabad kereskedelmi megállapodást az EU-val, főleg azóta, hogy nagy versenytársukkal, Dél-Koreával ez már létrejött. De az unió részéről még némi gondolkodás folyik ez ügyben. Nem látjuk, hogy a japánok kellő elszántsággal lennének hajlandók a különböző nem vámjellegű korlátaikkal, szabályozási lépésekkel foglalkozni. Addig is a Világkereskedelmi Szervezeten (WTO) belül, valamint kétoldalú stratégiai partnerségi viszonyban rendezzük az ügyeket.
Említette Kínát; ezen a téren mi várható?
Kína az európai dömpingellenes eljárásoknak a leggyakoribb címzettje. Úgy látjuk, hogy ott még nagyon sok a tennivaló, hogy valóban piacgazdasági viszonyok alapján, torzításoktól és állami beavatkozásoktól mentesen működjön a termelés. Kína emiatt nem is kapott piacgazdasági státust, ezt a WTO-csatlakozásukkor úgy rögzítettük, hogy legkorábban 2016-ban kaphatják meg. Egyelőre nem tűnik úgy, hogy ezt az időpontot előre lehetne hozni.
Mit lehetne tenni, hogy az európai áruk versenyképesek legyenek a világpiacon? A stratégia említi, hogy a tömegtermelés helyett minőségi cikkeket kell gyártani, de az Egyesült Államok szinte ugyanezt próbálja.
Elsősorban a kutatás-fejlesztésen alapuló termelést kell ösztönözni. Ez az oktatásügyben kezdődik, majd a beruházások és a kisvállalkozások számára ösztönző környezetet kell létrehozni. Csökkenteni szükséges az adóterheket, a bürokráciát, a munkaerőterheket, tehát meg kell könnyíteni a fejlődő új iparágak és új vállalkozások működési feltételeit. Ezenkívül le kell bontani a tagállamok között még mindig meglévő korlátokat. Az eltérő nemzeti szabályok miatt nem lehet mindig kihasználni az ötszázmilliós piac előnyeit. Különösen sok korlátozás áll fenn a szolgáltatáskereskedelem terén, és az agráriumban sem azonos támogatásokat kap például egy magyar és egy német termelő.
Ez utóbbi téma gyakran merült fel a magyar politikában is. Mennyire adhat lehetőséget az uniós elnökség Magyarországnak a hatékonyabb érdekképviseletre?
Az elnöktől azt várják, hogy pártatlan legyen. De amikor vitatott kérdésekben neki kell kompromisszumokat megfogalmaznia, egy magyar elnök nyilván nem felejti el, hogy honnan jött. Az agrárkereskedelemben a meghatározó irány az, hogy Magyarország ne búzát, nyers húst exportáljon, hanem magasan feldolgozott és főleg márkával rendelkező, eredetvédelemmel bíró élelmiszer-ipari termékeket.
Azután, hogy a magyar kormány a kelet felé nyitás politikáját hirdette meg, várhatunk engedékenységet Oroszország irányába az elnökség alatt?
Ha Oroszország tagja lesz a WTO-nak ebben az időszakban, annak nagyon komoly gazdasági és politikai hatása is lesz. Alapvetően átalakítja és javítja a viszonyt, reményeink szerint meggyorsítja a kétoldalú keretmegállapodási tárgyalásokat is, amelyek idáig csak vánszorogtak, és főleg a kereskedelmi beruházási szabályok területén haladtak rendkívül lassan. Remélhetőleg Ukrajnával is felgyorsul az ottani szabad kereskedelmi megállapodás tárgyalása, amely egy generációval az Oroszországgal létrehozandó egyezség előtt jár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.