A banki különadó ötlete ugyan nem tetszik neki, de átmenetileg elfogadhatónak találja Sean Morrissey, a Budapest Bank elnök-vezérigazgatója. A bankvezér aggasztónak tartja, hogy a kormány nem tárgyalt az érintettekkel a nyugdíjpénztári vagyon tervezett állami tulajdonba vételéről annak érdekében, hogy minden érintett számára elfogadható megoldást találjon. Bankja erősségnek tartja a kis- és középvállatok kiszolgálását és a társadalmi szerepvállalást.
Miben különbözik egy magyar bank irányítása egy más országbeliétől?
Jelenleg a magyar vállalkozásoknak sokkal nehezebb megszerezni és fenntartani a külföldi befektetők bizalmát. Azok ugyanis befektetési lehetőségeiket összehasonlítják más országokéival, és olyan országokban érzik biztonságban befektetéseiket, ahol a gazdaságpolitika kiszámítható és következetes, a szabályozás átlátható, a gazdaság pedig stabil és hosszú távon fenntartható. Mindezt a jelenlegi gyors, sok területet érintő változások közepette nehéz bebizonyítani.
Mi a véleménye a bankokra kivetett különadóról?
A világon senki sem szeret adózni, természetesen mi sem örülünk az extra tehernek. Bankunk azonban a különadó bevezetése mellett is nyereségesen működik, ami erős pozíciót biztosít számunkra. Sajnos azonban az új adó miatt néhány magyarországi bank veszteségessé válhat 2010-ben, és tőkepótlásra szorulhat. A többletteher akadályozza a hitelezést és gátolja a gazdasági növekedést, ami senkinek sem jó.
Elfogadhatatlannak tartja, hogy különadót fizessenek a bankok?
Elfogadhatóbbnak tartanék átmenetileg egy olyan bankadót, amelynek a mértéke a jelenleginél sokkal kisebb, célja a költségvetési hiány fedezése helyett a pénzügyi rendszer stabilitásának fokozása, kivetésének alapja pedig a bank mérlegfőösszege vagy profitja helyett a kockázatokkal súlyozott hitelállománya lenne, így azok viselnék a terhek zömét, akik túlzott kockázatot vállalnak.
Mi a véleménye a nyugdíjpénztári vagyon állami tulajdonba vételéről?
Azt gondolom, egy ilyen súlyos döntés előtt a kormány egyeztethetett volna a legfontosabb érintettekkel, ez azonban elmaradt. A lépés éppen az ellenkező irányba viszi az országot, mint amerre más államok tartanak, amelyek arra biztatják állampolgáraikat, az eddiginél is nagyobb figyelmet fordítsanak arra, hogy gondoskodjanak nyugdíjaséveikről. Szerintem a járulékfizetőknek meg kellene adni az érdemi lehetőséget arra, hogy maguk válasszák meg a számukra legmegfelelőbb megoldást. Elfogadom, hogy ez a lépés segít csökkenteni a költségvetési deficitet, azonban hosszú távon nem ez a megfelelő módszer az államháztartás kiegyensúlyozására.
Mire számít, mi lesz a nyugdíjpénztárak sorsa?
Nagy változások várhatók a piacon: egyes kisebb magánnyugdíjpénztárak megszűnhetnek, vagy be kell olvadniuk a nagyobbakba. A banki és biztosítási hátterű pénztári szolgáltatókat pedig a tulajdonos bankoknak és biztosítóknak rövid távon meg kell erősíteniük.
Miért megy rosszabbul a bankoknak a kis cégek kiszolgálása, mint a takarékszövetkezeteknek?
A Budapest Bank különös figyelmet fordít a kkv-k kiszolgálására, és azt gondolom, ezen a téren igen sikeresek vagyunk. Továbbra is aktívan keressük a lehetőségét, hogy hitelezhessük azokat a stabil vállalkozásokat, amelyek fejlődni szeretnének. Az egyik olyan terület, ahol már látunk növekedési lehetőséget, az exportra termelő cégek piaca, ahol a piacbővítést gyakran csak a likviditáshiány gátolja. Ezért elsőként állapodtunk meg az Eximbankkal arról, hogy kedvezményes kamatozású export-előfinanszírozási hitelekkel segítjük ezt a szektort. Emellett a kkv-k hitelezésénél egyszerűsítettük és meggyorsítottuk a döntési folyamatunkat, továbbá új lízingszolgáltatásokat vezettünk be.
Specializálódik-e a nagybankok között legkisebb Budapest Bank?
Továbbra is a lakossági és kkv-szektorra fókuszálunk, és a számukra nyújtott kulcsszolgáltatásaink terén az első öt bank között vagyunk. Ugyanakkor néhány szolgáltatásra átlag feletti súlyt fektetünk. Ezek közé tartozik a kkv-k kiszolgálása, a lakossági jelzálog-hitelezés és a hitelkártya-kínálatunk.
A bank melyik tevékenyégére a legbüszkébb?
A Budapest Bank legfontosabb eredménye, hogy céljai együttesét sikeresen valósítja meg. Ezek: a stabilitás megőrzése mind a nyereség, mind a likviditás szempontjából, az ügyfelek minél színvonalasabb kiszolgálása és a társadalmi felelősségvállalás. Több módon is igyekszünk ügyfeleinket segíteni abban, hogy felelős pénzügyi döntéseket hozzanak. Ezt a filozófiát is honorálta az idén a MasterCard – Az év bankja 2010 verseny zsűrije azzal, hogy nekünk ítélte A pénzügyi kultúra fejlesztése terén legaktívabb bank 2010 címet. Céljaink megvalósítása során a termékinnovációban is igyekszünk élenjárni: ugyanezen versenyen díjjal ismerték el az idén bevezetett, kategóriateremtő Egyenlítő jelzáloghitelünket. Amire díjaink közül a legbüszkébbek vagyunk, hogy elnyertük a Financial Times csoporthoz tartozó The Banker magazin által alapított The Bank of the Year in Hungary 2010 díjat.
Mit tanulna el legszívesebben magyarországi versenytársaitól a Budapest Bank?
Szeretnénk tovább javítani az ügyfeleink számára nyújtott szolgáltatások gyorsaságán és minőségén, és még tovább szélesíteni a banki szolgáltatásaink internetes elérhetőségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.