GMO-mentességünk fenntartása nemcsak kormányzati cél, hanem alapvető vetőmag-ágazati érdek is. A vetőmagágazat – és különösen a hibridkukoricavetőmag-előállításunk – exportorientált. A hazánkban megtermelt 120 milliárd forint értékű kukorica-vetőmag közel 70 százalékát külföldön használják fel, szinte kizárólag olyan országokban, ahol hazánkhoz hasonlóan deklarálták a GMO-mentességet.
A GMO-mentességünk nem új keletű kérdés, és hatósági vizsgálatok korábban is történtek. Ezért még az ágazatot ismerők körében is jogosan merülhet fel a kérdés, hogyan fordulhatott elő mégis az, hogy ezrelék alatti genetikailag módosított (GM) összetevőket tartalmazó, gyanús tételek ilyen nagy mennyiségben kerültek Magyarországra. Nem véletlenül használtam a gyanús kifejezést, hiszen az érintett cégek független, nemzetközileg akkreditált laborban végzett negatív vizsgálati eredmények birtokában vitatják a hatóság által nyilvánosságra hozott pozitív eredményeket. Anélkül, hogy a hatósági munka szakszerűségét megkérdőjelezném, annyi azért bizton megállapítható, hogy a mérési és mintavételi metodika minden esetben szükségszerűen magában hordozza a mérési hiba lehetőségét. Így a leggondosabb eljárás mellett is előfordulhat, hogy két labor eredménye különbözik egymástól. Sajnálatos, hogy ezt a kérdést most már csak vélhetően évekig húzódó bírósági eljárás során lehet majd tisztázni, több milliárd forintos kár terhe mellett. Véleményem szerint a jelenlegi helyzet a valós kockázatokkal arányos, valamint a rendelkezésre álló hatósági laborkapacitások korlátait figyelembe vevő, körültekintőbb jogszabályalkotással talán elkerülhető lett volna.
Azért, hogy a jövőben ne forduljanak elő hasonló események, alapvetően két dolgon szükséges változtatni. Mindenekelőtt nélkülözhetetlen olyan akkreditált hatósági laboratóriumi rendszer kialakítása és működtetése, amely megfelel a nemzetközi standardoknak, és amelynek transzparens gyakorlatában garantált, hogy vizsgálati eredményei – mivel mintavételi és vizsgálati metodikája megfelel a nemzetközi normáknak – megbízhatók és a legkevésbé vitathatók. A szakma emellett kívánatosnak tartja azt is, hogy az illetékes hatóság GMO-vizsgálati eredményeit még a vetési időszak előtt hozza nyilvánosságra, csökkentve ezzel megállapításainak lehetséges negatív következményeit.
Jó példáért pedig tényleg csak a szomszédba kell menni. A GMO-mentességi státusát talán még hazánknál is elszántabban védelmező Ausztriában ez a kérdés megfelelően szabályozott. A mintaküldésre, vizsgálatok elvégzésére és az eredményközlésre vonatkozó határidők jogszabályban rögzítettek, valamint a rendszer tekintettel van a mintavételből és mérésből eredő hibára is.
A napokban több szakértő is azt nyilatkozta, hogy hazánk GMO-mentességének fenntartása illúzió, hiszen a genetikailag módosított kukorica termesztése több szomszédos országban is engedélyezett, valamint nagy mennyiségű GM-szóját importálunk takarmányozási és élelmiszer-ipari célokra. Véleményem szerint annak ellenére, hogy a mezőgazdaság nyílt rendszernek tekinthető, a keresztbe porzások és a fizikai keveredés kockázata fennáll, már csak gazdasági érdekből is törekednünk kell a mentességünk fenntartására. Egységes uniós vetőmagpiac lévén a vetőmag-előállítás és -forgalmazás feltételei közösségi szinten szabályozottak, ezért ezt a problémát is ezen a szinten lenne célszerű hosszú távon rendezni. Az európai és a hazai vetőmagágazat számára a teljes jogbiztonságot elsősorban a gyakorlatban alkalmazható határérték megállapítása és egységes vizsgálati protokoll kialakítása garantálná.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.