A vártnál több, 116,3 ezer személyautót értékesítettek 2017-ben Magyarországon. Biztató emellett, hogy a kereskedők tapasztalatai szerint a magánvásárlók is kezdenek visszatérni, vagyis lassanként magához tér a 2008 utáni időszakban igencsak gyászos képet festő piac. Kevésbé örömteli jelenség viszont, hogy az elmúlt években folyamatosan növekvő használtimport 2017-ben is rekordévet zárt: a 155,4 ezer külföldről behozott kocsi 9,4 százalékkal több az egy évvel korábbinál, ráadásul 61 százalékuk idősebb tízévesnél. Mindezek eredőjeként a magyarországi gépkocsipark átlagéletkora lassuló ütemben ugyan, de tovább emelkedik, tavaly június végére elérte a 14 évet.
A járműpiaci helyzet persze nem meglepő: a devizahiteles korszakban rosszul járt vásárlók nagy része még mindig óvakodik a finanszírozott új jármű beszerzésétől, készpénzes vevőként pedig csak az EU területéről importált, sokszor tizenéves autók beszerzésére van lehetősége. Ezzel viszont az a probléma, hogy
minden évben olyan autók tízezrei jelennek meg a magyar utakon, amelyeknél költséges, sokszor már-már gazdaságtalan nagyszervizek esedékesek.
Ezek, a rendszerint már alaposabb karbantartást igénylő – és pont ezért értékesített – autók pedig ritkán kapják meg a nekik járó törődést, és gyorsan romló állapotban, csak a működés fenntartásához szükséges szervizelés mellett róják a köreiket Magyarországon.
A használtimport gyors visszaszorítására természetesen egy reálisan gondolkodó, a magyar piacot akár csak részben ismerő szereplő sem számíthat, hiszen jelen körülmények között már az is eredmény lenne, ha idén a növekvő trendet sikerülne megfordítani. Az is egyértelműnek tűnik viszont, hogy a szabályozás módosításával, ha nem is drasztikus, de mindenképp érezhető változásokat lehetne elérni a piacon: vagyis elengedhetetlen, hogy az autótulajdonosokat érintő közterhek elosztása jobban támogassa az új – vagy fiatalabb – járművek beszerzését.
Az egyik terület, ahol érdemben hangolni lehetne a rendszert, az a regisztrációs adóé, hiszen annak mértéke sokszor pont az új járművek vásárlóinál a legmagasabb. Ha például valaki frissen forgalomba helyez egy tizenhét éves, 1,4 literes motorral szerelt, száz lóerő körüli teljesítményű autót, kevesebb regisztrációs adót fizet, mint az, aki új, ugyanilyen motorral szerelt járművet vásárol. A motoroknál hasonló a helyzet: egy 900 köbcenti feletti hengerűrtartalmú, új gép regisztrációs adója 230 ezer forint, míg ha valaki egy hasonló, ám 2000-ben először forgalomba helyezett járművet hoz be az országba, ennek pont a tizedét fizeti. A másik terület a teljesítményadóé: ennek a köztehernek a mértéke egyrészt az adott jármű teljesítményétől függ – ami rendben is volna –, ám a másik, az adó mértékét befolyásoló változó a jármű kora. Márpedig minél öregebb az adott autó vagy motor, annál kevesebb a teljesítményadó, vagyis a tulajdonos fizetnivalója az idő előrehaladtával folyamatosan csökken.
Nem nehéz tehát belátni, hogy a mostani szabályozás csöppet sem ösztönöz arra, hogy több új vagy fiatal autó és motor álljon forgalomba Magyarországon. Ezzel együtt nyilván nem az a megoldás, hogy hirtelen essen töredékére az új járművek utáni regisztrációs vagy a teljesítményadó, de egy arányosabb rendszer kialakítása egészen biztosan kedvezhetne a piacnak. Kézenfekvő kérdés persze, hogy mennyire lenne népszerű az adóterhek megemelése a korosabb autóknál akkor, amikor a háztartások igen jelentős része csak azok fenntartását engedheti meg – egyre nehezebben – magának. Ahogy a kérdés, úgy a válasz is kézenfekvő: jól átgondolt, a kevésbé tehetős rétegek érdekeit is szem előtt tartani igyekvő szabályozás szükséges, egyben olyan, amely az eredeti célt, tehát a járműpark fiatalítását, az új autók és motorok vásárlásának ösztönzését szolgálja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.