BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
téli olimpia

Téli olimpia, ahogy a befektető látja

A sportsikerek mellett megfontolandó az is, hogy befektetési szempontból mely cégek lehetnek a XXIII. téli olimpiai játékok nyertesei piaci alapokon.
2018.02.19., hétfő 18:53

Habár a téli olimpia közel sem örvend akkora népszerűségnek, mint nyári testvére, idén az átlagosnál nagyobb izgalommal követhetjük az eseményeket, hiszen 38 év után újra éremesélyes magyar sportolók utaztak a játékokra. Érdemes szurkolóként is figyelni, hisz talán egy eddig soha nem látott eredményt érünk el a dél-koreai Pjongcsangban.

A sportsikerek mellett azonban nem árt más megközelítésben is odafigyelni az olimpiára, megfontolandó az is, hogy befektetési szempontból mely cégek lehetnek a XXIII. téli olimpiai játékok nyertesei piaci alapokon. A szponzorációs területen nagyon nagy összegek mozdulnak meg.

Az esemény főszponzora a Coca-Cola, amely ugyan egyike a világ legismertebb vállalatainak, de mivel olyan termékeket gyárt, amelyekről általában gyorsan és benyomások alapján hozunk döntést, sokat jelenthet, ha folyamatosan szemünk előtt van a jól ismert logó.

A részvény grafikonját figyelve is látok esélyt arra, hogy amennyiben a piaci hangulatban megnyugvás alakul ki, az árfolyam nagyobb ralira is képes lehet az év elején elkönyvelt esést követően.

An employee uses a Samsung Galaxy smartphone at the company's showroom in the Main Press Centre during the Pyeongchang 2018 Winter Olympic Games on February 9, 2018, in Pyeongchang.
Forrás: AFP /Florian Choblet

Fontos szponzor az Alibaba Group is, amely egy teljesen más életszakaszban lévő cég. Ha pusztán a marketingszempontokat vesszük figyelembe, akkor éppen egy ilyen cégnek lehetne ajánlani, hogy vállalja el az ehhez hasonló események szponzori lehetőségeit – még akkor is, ha ennek költségei első ránézésre biztosan ijesztők lehetnek. Az Alibaba az elmúlt néhány évben hatalmas növekedésen ment keresztül. Kizárólag az amerikai tőzsdei bevezetését alapul véve több mint a duplájára növelte piaci értékét. Ám még ennél is nagyobb mértékben nőnek évről évre a bevételei. Miközben ismertsége sokat javult, még mindig van oka, hogy megmutassa magát, és tudatosítsa: ha online vásárlásban gondolkodunk, akkor az Alibaba jusson eszünkbe elsőként. A cég a növekedési potenciálja és a hatékonysága miatt amúgy is jó vételi lehetőségnek tűnik, ezt az olimpián való jelenléte tovább fokozhatja.

A szponzorok közül a jól ismert Samsungot érdemes még kiemelni. A koreai márka a verseny és a médiajelenlét hatására a részvénypiacon lehet a nyertesek között. A cég részvényeinek az árfolyama a tavaly novemberben elért csúcshoz képest csaknem 30 százalékot esett, és egy olyan fontos szintre érkezett, ahol már jó eséllyel csökkenhet az eladói nyomás. A pozitív fordulatot a versenyek alatti folyamatos médiajelenlét is támogathatja.

A médiaszektorra pillantva az egyik legnagyobb nyertes a Eurosport lehet, amely hosszabb kihagyás után tért vissza az olimpia közvetítéséhez, és láthatóan mindent meg is tesz azért, hogy a visszatérés csattanósra sikeredjen.

A sportcsatorna a 2014-es szocsi olimpia előtt vált kegyvesztetté, mert egy NOB-döntés miatt országonként értékesítették a kizárólagos közvetítési jogokat, azaz a Eurosport egyetlen percet sem adhatott a 2014-es téli, valamint a 2016-os riói olimpiából. Azóta a céget felvásárolta a Discovery Communications, amely megfelelő tőkeerővel rendelkezett ahhoz, hogy licitáljon a teljes olimpiai közvetítési jogokra, és meg is szerezte azokat a 2018 és 2024 közötti időszakra.

Az „Olimpia hazatér” kampány hosszú hónapok óta látható a Eurosporton, ám a hajrában még különlegesebb élményeket ígérnek. A modern technológia és az egyre többet elbíró mobileszközök segítségével a Eurosport széles körű lehetőséget biztosít az érdeklődőknek, hogy a letöltött alkalmazásokkal könnyen testre szabható közvetítéseket és híreket kapjanak az olimpia ideje alatt. Ha az új közvetítési formák sikeresen debütálnak, látványos eredményeket érhet el a Discovery Communications, és ez a részvények árfolyamában is jelentkezhet.

Nem feledkezhetünk meg a sportszergyártó cégekről sem, amelyeknek logói folyamatosan láthatók a kedvencek ruháján, táskáján, sapkáján. Itt is nehéz egyértelmű győztest hirdetni, de az biztos, hogy a két legnagyobb, a Nike és az Adidas nagy arányban látható a felületeken, ami mozgásba hozhatja a trendkövető vásárlókat.

Rövid távú sikereket érhet el a The North Face is, amely szintén kiemelt szponzora az olimpiai játékoknak, és látva az időjárási helyzetet, a helyszínen szurkolók rákényszerülhetnek a különösen nagy hidegre felkészített ruházatok megvásárlására. A márkanév tulajdonosa a VF Corporation, melynek részvényei a New York-i tőzsdén forognak, és a nagyon jó tavalyi évet követően az idei kilátásai is kedvezők.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.