Erre a kérdésre két friss elemzés is megfogalmazott javaslatokat. A Fitch Ratings hitelminősítő július 31-én adta ki jelentését, amely szerint a magyar adósságfinanszírozás biztonságát tekintve megmaradt a stabil kilátású BBB államadósság-osztályozásunk. Az elemzők kiemelték, hogy a stabil besorolás annak köszönhető, hogy az állam intenzív szerepvállalása révén a 2020. évi 5,1 százalékos GDP-csökkenés után, optimista esetben, 2021-ben 6,5 és 2022-ben 4,8 százalékos lehet a gazdaság bővülése. Befolyásolhatja a növekedés alakulását a pandémia esetleges újabb hulláma, ha csökkenti a nemzetközi és hazai keresletet. Hatással lehet rá természetesen az eurózóna országainak teljesítménye, és az ázsiai, főleg a kínai adatok alakulása. Gondot okozhat az EU-val való vita elhúzódása, mivel hatással van arra, hogy mikor kapja meg Magyarország a 2021. májusban benyújtott nemzeti helyreállítási és ellenállóképesség-javító terv (National Recovery and Resilience Plan) elfogadásával járó 10 milliárd eurót, ami 2021-ben a GDP közel 7 százalékának megfelelő összeg. A Fitch Ratings szokása szerint arról is nyilatkozott, hogy milyen változások esetén javulna a BBB-s minősítésünk. Olyan feltételeket sorolt fel, amelyek már a hosszabb távú versenyképességre is jobbító hatással lennének. Az egyik ilyen feltétel a Ftich Ratings szerint az üzleti környezet további javítása, különös tekintettel a gazdaságpolitikai döntések kiszámíthatóságára, és általában az úgynevezett kormányzási mutatók értékének javítására, például a kormányzati munka hatékonyságának növelésére. Az ezeken a területeken elért eredmények nyilvánvalóan növelnék a versenyképességet, és ezen keresztül hozzájárulnának a gazdasági növekedéshez is.
Hasonló javaslatokat fogalmaz meg a másik friss elemzés, az OECD július 30-án megjelent országtanulmánya, amely részletesen vizsgálja a magyar versenyképesség javításának feltételeit.
A jelen helyzetben az OECD is javuló, bár a Fitch Ratingsnél alacsonyabb, 4,6 százalékos gazdaságbővülést vetít előre 2021-re és 5 százalékosat 2022-re.
A hosszabb távú, fenntartható növekedéshez azonban szintén versenyképesség-javító lépéseket javasol.
Közöttük kulcskérdésként említi a termelékenység javítását és a tudásszint emelését. De szóba hozza környezetünk állapotának – mint az életminőség javításának – feladatait is. Ami a termelékenységet illeti – a magyar 33. hely 2020-ban a vizsgált 36 OECD-tagország között (csak Mexikót, Chilét és Görögországot előzzük meg) –, sürgős javításra szorul. Ehhez két fontos programot javasol: a digitalizáció felgyorsítását, és a képzési színvonal jelentős javítását minden oktatási szinten, de különösen a szakképzésben és a felsőoktatásban. A két feladat egyébként össze is függ egymással, mivel éppen a digitalizáció terjedéséhez szükséges tudás megszerzése lenne az egyik legfontosabb oktatási feladat. Ahogyan szinte valamennyi versenyképesség-kutató intézet, úgy az OECD is rámutat arra, hogy
hiába áll jól Magyarország a technológiai fejlesztések terén, ha az alkalmazást nehezíti a tudáshiány.
2020-as adatokra hivatkozva az OECD szerint Magyarországon az infokommunikációs megoldásokat használó, 10 fő fölött foglalkoztató cégek aránya jelentősen alacsonyabb, mint az OECD-átlag. Fel kell figyelnünk arra, hogy a statisztikában csak a 10 fő fölötti cégek szerepelnek. Vélhetően a 10 fő alatti vállalkozások esetén még rosszabb a helyzet. De a közszolgáltatások digitalizáltságában is jelentős az elmaradásunk. Az oktatás terén pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy a szakképzésben még mindig nem hangsúlyos az új technológiákkal kapcsolatos ismeretek átadása, és a hallgatók többségének nincs olyan gyakorlati munkahelye, ahol a felmerülő új tudás- és képességigényeket megismerhetné. A felsőoktatás esetén pedig elsősorban az egyre fontosabb soft skills, azaz puha képességek megszerezhetőségének hiányára mutat rá. Ilyen, a versenyképesség javításához szükséges képesség a kritikus gondolkodás, a problémák átfogó értelmezése, a rendszerszemlélet, az együttműködési képesség, a bizonytalanságkezelés és a kreativitás. A két kiemelt területen kívül a versenyképesség javításához az OECD, a Fitch Ratingshez hasonlóan, az üzleti környezet javítását, a munkát terhelő adók csökkentését – a munkaadók és a munkavállalók számára egyaránt –, a korrupciós helyzet javítását, továbbá a vidéki vasút- és úthálózat javítását emeli ki. Az utóbbi különösen fontos lenne a munkanélküliségben érzékelhető nagy regionális különbségek csökkentéséhez. Az adókkal kapcsolatban felhívja a figyelmet arra is, hogy az adóék egy egyedülálló és átlagos keresetű munkavállaló esetén Magyarországon még mindig 40 százalék fölött van, az OECD-tagországok között csak hat országban magasabb. Igaz, ez a hat ország mind fejlett gazdaságú ország: Csehország, Olaszország, Franciaország, Ausztria, Németország és Belgium. Az OECD-átlag 35 százalék. Az adóbevételek növelésére javasolja a környezeti adók emelését, mivel ezek nálunk sokkal alacsonyabbak, mint az EU-s és az OECD-s átlag. Ugyanakkor súlyos környezeti problémáink vannak: például az OECD-átlag fölött van Magyarországon a levegő részecskeszennyezettségének kitett lakosság aránya, illetve a kezelés nélkül földbe temetett háztartási hulladék aránya.
Jelentős versenyképesség-rontó gyakorlatként említi az OECD, hogy a közbeszerzéseknél kicsi a verseny, ami gátolja az innovációt, a sok jó ötlet közül a legjobb kiválasztását. Adatai szerint, ahogyan az ábrán látjuk, 2019-ben az összes közbeszerzés 40 százalékánál csak egy ajánlattévő volt, aki aztán meg is kapta a munkát. Ez az adat Dániában és Finnországban csupán 12 százalék körül van.
Végül felhívja a figyelmet arra, hogy a lakosság fogy, és nő az idősek aránya, ami munkaerő-problémákat okoz. Megoldásként azt javasolja, hogy 2022-től emelkedjék 65 évre a nyugdíjkorhatár, persze, ha ezt a várható élettartam növekedése indokolja. Ezzel a javaslattal két probléma is van. Egyrészt éppen most csökkent nálunk az egyébként is alacsony várható élettartam, ami nyilván összefügg a nem túl jó általános egészségi állapottal, a pandémia hatásával és az esetleg elmaradt orvosi kezelésekkel. Az általános érték 75,52 év, a férfiaké 72,21 év (KSH, 2020. évi adat). Másrészt az időskorúak foglalkoztatása most is nagyon alacsony, az 55–64 éves korcsoportban 61,4 százalék (KSH-adat), egyrészt azért, mert a cégek fiatal, terhelhető és képezhető munkaerőre tartanak igényt, másrészt valószínűleg sokan éppen az egészségi állapotuk miatt nem is tudnak munkát vállalni.
Hasonlóképpen társadalmilag nehezen elfogadható az az OECD-javaslat, hogy a munkaerő számának növeléséhez meg kellene szüntetni a helyben maradást támogató közmunkát, és a helyi munkanélküliséget a mobilitás növelésével, azaz a munkavállalók utaztatásával kellene megoldani. Társadalmi szempontból nyilvánvalóan a helyi fejlesztés, a helyi munkahelyteremtés, a helyi kisvállalkozások helyzetének javítása lenne a jó megoldás. Hasonlóképpen nem támogatható ötlet, hogy a kismamák menjenek vissza előbb dolgozni. Ezek a javaslatok csak az üzleti érdekeket veszik figyelembe, és nem számolnak a társadalmi hatásokkal. Összefoglalva a két elemzés következtetéseit azt látjuk, hogy a mostani helyzetet jónak tartják. Ahhoz azonban, hogy újabb visszaeséstől ne kelljen tartanunk, stratégiai szemlélettel kell cselekednünk. Ennek fő elemei az üzleti környezet javítása, az állami döntések kiszámíthatóságának növelése, a korrupció csökkentése mellett a tudásszint emelésébe való jelentős befektetés, a digitalizáció alkalmazásával a termelékenység jelentős növelése és a piaci verseny fokozása, különös tekintettel a közbeszerzésekre. Ezek a lépések érezhetően járulnának hozzá nemcsak a gazdaság újraindításához, hanem a tartósan eredményes, versenyképes és válságálló működéséhez is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.