A második negyedévben még igencsak kevés nemzetgazdaság érte el a járvány kitörése előtti teljesítményét. Többnyire azoknak az országoknak sikerült ez, ahol elhanyagolható a turizmus súlya, így a román, a litván és a lengyel gazdaság teljesítménye már kismértékben meghaladta, a lett, a finn, a svéd, a dán gazdaság pedig csaknem elérte a válság előtti szintet. A turizmus meghatározó szerepe miatt a dél-európai országok még tetemes elmaradást mutatnak, azonban a félvezetők és más alkatrészek, alapanyagok hiányától szenvedő ipar miatt a német és a cseh gazdaság is lemaradásban van. Ezért igen komoly sikernek nevezhető, hogy a hazai gazdaság összességében már majdnem fél százalékkal meghaladta a járvány előtti kibocsátást, mivel itthon magasabb a nemzetközi turizmustól és a járműgyártástól függő ágazatok súlya.
A gazdaság helyreállása ugyanakkor továbbra sem egyenletes, noha egyes ágazatok jelentős előrelépést értek el a második negyedévben. Négy ágazat teljesítménye már az első negyedévben meghaladta a járvány előtti szintet, a javulás pedig mindegyikben folytatódott.
Ennek köszönhetően az infokommunikáció teljesítménye több mint 12 százalékkal, az ipar és az építőipar bő 6 százalékkal, a pénzügy, biztosítási szektor pedig 3,5 százalékkal került a pandémia előtti szint fölé.
A többi ágazat még elmaradást mutat. A legnagyobb, majdnem 15 százalékos elmaradásban a szállítási, raktározási ágazat maradt, amit döntően a nemzetközi utasforgalom drasztikus visszaesése okoz, míg az árufuvarozás már meghaladhatta a válság előtti szintet. Mivel a második negyedév első felében még jelentős korlátozások voltak érvényben, a belföldi utasforgalom is elmaradt, azonban a harmadik negyedévben, a korlátozások szinte teljes feloldásával további érdemi javulás következhet be. A második negyedévben a művészet, szórakoztatás, szabadidős tevékenységek vesztesége szintén két számjegyű volt, azonban a harmadik negyedévben ezeken a területeken is további meredek javulás következhetett be.
A döntően az időjárási tényezőktől függő mezőgazdaság csaknem 7 százalékos visszaesést mutat, és az ágazat teljesítménye még romlott is az első negyedévhez képest.
Az ingatlanpiaci szolgáltatások zsugorodása majdnem 4, a szakmai, tudományos, műszaki és adminisztrációs tevékenységeké mintegy 2 százalékra mérséklődött. Az állami szolgáltatások (közigazgatás, védelem, társadalombiztosítás, oktatás, egészségügy, szociális ellátás) teljesítménye még 2 százalékkal, a kereskedelem, járműjavítás, szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás 1 százalékkal marad el a kiindulástól.
Az eltérő ütemű helyreállást a gazdaság és a munkaerőpiac strukturális átalakulása is tükrözi.
A munkaerőpiac az előzetes várakozásokhoz képest jóval kisebb veszteségeket szenvedett el a legszigorúbb korlátozások alatt, majd jóval gyorsabban állt helyre, sőt, júliusban új csúcsot ért el.
Ennek hátterében az állami támogatások mellett a járványt megelőzően már számos ágazatot sújtó munkaerőhiány áll. A foglalkoztatás nagymértékben bővült az infokommunikáció és az építőipar területén, kisebb mértékben az iparban is, és csökkent a szállítás, raktározás, a kereskedelem, az egészségügy, a szociális ellátás (döntően a közmunkások számának csökkenése miatt), a mezőgazdaság, a szálláshely-szolgáltatás ágazatokban. A visszaesés ellenére ugyanakkor bővülés volt a közigazgatás, az oktatás, a tudományos, műszaki tevékenység, a vendéglátás, az adminisztratív szolgáltatások területén. A munkaerőpiac szerkezete tehát igen kedvezően a magasabb hozzáadott értéket előállító területek felé mozdult el.
A gazdaság szerkezeti változásáról hasonló mondható el. 2021 első felében 2019 első feléhez képest növekedett az infokommunikáció, az ipar, a kereskedelem, szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás (még a járvány előtti fellendülésnek köszönhetően), a pénzügyi szektor súlya. A többi ágazaté csökkent, azonban a szakmai, tudományos, műszaki, adminisztratív szolgáltatások részesedésének csökkenése feltehetően csak átmeneti, tekintettel a jelentős létszámbővülésre az ágazatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.