Magas fordulaton pörög a metaverzum körüli felhajtás, mert kartávolságba került a (virtuális) valósággá válását lehetővé tevő technológia megjelenése, az internetes óriások pedig hatalmas tétekben fogadnak a sikerére. De vajon tényleg akkora durranás lesz ez, mint amekkorának beállítják? A Fidelity szakértői az vizsgálják, hogy vajon van-e ebben lehetőség a befektetők számára.
Láttunk már ilyet. 2003-ban egy Second Life nevű alkalmazás egy új, virtuális élet ígéretét hozta el, ahol avatarok vásárolnak és élnek társadalmi életet – digitálisan. Bár sok nagy márka hanyatt-homlok rohant virtuális üzletet nyitni, a Second Life-nak soha nem lett egymilliónál több rendszeres látogatója.
A kevésbé távoli múltban a Fortnite-hoz és a Robloxhoz hasonló számítógépes játékok hoztak létre metaverzumokat online játékosaik számára, sőt virtuális koncerteket is tartottak olyan sztárok szereplésével, mint Ariana Grande és Travis Scott, amelyeken több néző volt, mint a művészek élő fellépésein. Egy koreai tech cégnek pedig máris több százmillió metaverzumfelhasználója van.
Most pedig a Metára átkeresztelt Facebook is a saját metaverzuma létrehozásán dolgozik. A kérdés csak az, hogy a felület több milliárd felhasználója ráharap-e. A jelenlegi pezsgés és a virtuális társadalmi élet járvány miatti felfutása alapján ez is egy lehetőség. A metaverzum fogalmának előfordulása a céges megbeszéléseken sokkal gyorsabb ütemben nő, mint a korábbi technológiai trendeké.
Grafikon: Említések száma a céges átiratokban
A Facebook reményei szerint metaverzumának a digitális és a fizikai világok összeolvadása fog szárnyakat adni. A lapos képernyőkön át történő internetfogyasztás helyett a metaverzumot high-tech virtuális (VR) vagy kiterjesztett (AR) valóság headsetekkel fogjuk elérni, amelyek realisztikus, interaktív képeket vetítenek a fizikai környezetünkre.
Ez a világ „perzisztens”, ami azt jelenti, hogy akkor is létezik és fejlődik, amikor éppen senki nem áll interakcióban vele. A VR-headsetek már most is lehetővé teszik a felhasználóknak, hogy elmerüljenek a számítógépes játékok digitális környezetében, de a kiterjesztett valóságnak is nevezett AR mindezt egy lépéssel tovább viszi, mert a képeket a „valódi” világra vetíti rá.
Miért fontos ez? Mert lehet, hogy a metaverzumot rövid távon túlhájpolják, de a Fidelitynél úgy vélik, hogy hosszú távon ez lehet a mobil internet jövője. Tíz évvel ezelőtt az internetet még mindenki asztali számítógépek böngészőjéből nézte, mára pedig állandó mobilkapcsolatot használunk, így mindig velünk van, bárhová megyünk. Most a metaverzum hatására a mobil internet „kiugrik” az emberek zsebéből, és egy digitális réteggel bővítheti, gazdagíthatja a minket körülvevő világot.
A lehetőségek végtelenek. A felhasználók az AR-headsetek segítségével teleportálhatnak az olimpiára, karib-tengeri panorámává változtathatják az ablakukból a kilátást, vagy beállhatnak a ringbe Mike Tysonnal. A metaverzum életet fog lehelni a dolgok internetébe (IoT) is, sőt, akár saját pénzt is kibocsáthat.
Vissza a valóságba
Bár a lehetőségek lenyűgözők, a technológiának még van hová fejlődnie, mielőtt a metaverzum széles körben elterjedhet. Az AR-headseteknek jókora számítási kapacitásra, akkuélettartamra, projektorokra és megfelelő fizikai formatervre van szükségük ahhoz, hogy kereskedelmi forgalomba kerülhessenek, ezek kifejlesztése pedig időbe telik.
Emellett vannak etikai megfontolások is. Annak ellenére, hogy a Facebook megígérte, hogy a metaverzum nyílt és sokszínű tér lesz, nem világos, hogy az internetes óriáscégek valóban együttműködnek-e majd ennek valóra váltása érdekében, és hogy a játékipar le tudja-e rázni magáról az inkluzivitással (befogadással) kapcsolatos terhes múltját. Félő, hogy a metaverzum elmélyítheti azt a kétszintű rendszert, amelyből kimaradnak azok, akiknek nincs internetelérésük, miközben az immerzív, teljes „belemerülést” biztosító jellege miatt még súlyosabb függőséget okozhat, mint a kétdimenziós mobil alkalmazások.
Az ellátási lánc alsóbb szakaszait érintő következmények
Nem árt tehát óvatosnak lenni, ám azok a cégek, amelyeknek sikerül leküzdeniük ezeket a technológiai akadályokat, hirtelen egy több évtizedes növekedési történet élvonalában találhatják magukat, ha sikerül elkerülniük, hogy gúzsba kössék őket az etikai és jogszabályi huzavonák. Az első haszonélvezők a technológiai hardvergyártók lehetnek, ha az Egyesült államok óriásai, mint például az Apple, a következő két-három évben megjelennek a saját márkás pass-through VR-headsetjeikkel (a Facebook már előállt eggyel, de fejlettebb verziók bemutatására is készül). Az árbevétel-növekedés mértéke eleinte vélhetően korlátozott lesz, mivel a headsetek ára várhatóan 3000 dollár körül alakul majd, azaz sokak számára megfizethetetlen. Ettől függetlenül a hardver és a szoftver integrációja idővel mégis jelentősen javíthatja egyes cégek értékeltségét.
A főbb alkotóelemek, például a célprocesszorok, érzékelők és kijelzőmeghajtók szállítói szintén a korai haszonélvezők körébe tartozhatnak. A 3D-érzékelőket gyártó vállalatok értékeltsége is megindulhat felfelé, mivel a headsetek egyre kevésbé támaszkodnak majd a kamerákra, miközben a 3D-grafika és a valós idejű adatok feldolgozásához szükséges AI- (mesterséges intelligencia) motorokat gyártó vállalatokra is egyre több figyelem irányul. Nagy kereslet lesz azokra a cégekre is, amelyek képesek lesznek megoldani az átlátszó VR-lencsékkel kapcsolatos problémákat.
A szoftverek és az applikációk vélhetően a hardverekkel és a headsetekkel párhuzamosan fognak fejlődni, ahogy a termékek a tágabb piacon is elterjednek. Várhatóan az ezeket elérhetővé tevő vállalatok lesznek majd a legjobb helyzetben ahhoz, hogy kihasználják a metaverzumot (az alkalmazások és platformok árrése jellemzően nagyobb, mint az árucikké előlépő technológiai hardvereké), mivel a nyomukban ott járnak majd a hirdetők is. Feltételezhető, hogy a metaverzumba már átlépett játékplatformok pénzügyi hatása is nőni fog, ahogy javul a fiatalabb közönségük vásárlóereje.
Ázsia igazi metaverzum-erőművé fejlődhet
Persze nem csak az Egyesült Államok vállalatai szeretnének szeletet a metaverzumtortából. Számos kínai vállalkozás, köztük a Tencent, a NetEase és a Baidu is elkezdett foglalkozni a témával. A Tencent részvényese a Fortnite-ot létrehozó Epic Gamesnek, amelynek saját 3D-s játékmotorja van, és a jelek szerint képes lehet arra, hogy ügyfelei számára a 2D-s tevékenységeket, például a vacsorarendelést, a jegyvásárlást, a biztosításkötést vagy éppen az orvosi rendelő felkeresését lefordítsa egy 3D-s világ nyelvére. A jogszabályi környezet közelmúltban bevezetett szigorítása ellenére a kínai kormány a jelek szerint összességében támogatja a metaverzumhoz kapcsolódó fejlesztéseket (bár a kiskorúak számára elérhető tartalmakat bizonyára korlátozni fogja).
Eközben egy több mint 400 koreai cég – többek között a Samsung − részvételével létrehozott társulás megalapította a Korea Metaverse Alliance nevű formációt. Egy koreai tech vállalatnak már kétszázmillió metaverzumfelhasználója és 700 ezer alkotója van. Ázsiában működik a globális VR- és AR-komponens- és headsetgyártók tetemes része is, így, ahogy a technológia fejlődik, és nő a kereslet, a régió a metaverzumos hardverek gyártásának központjává válhat.
De térjünk vissza az eredeti kérdésünkre: kell-e nekünk befektetőknek a metaverzum? A Fidelity szerint igen. Talán nem most rögtön, mert a technológia fejlődéséhez, a költségek csökkenéséhez és a metaverzum általános elterjedéséhez még időre lesz szükség. A jelek szerint máris sokkal inkább lendületben van globálisan és a nagy technológiai szereplők körében, mint a korábbi inkarnációi. Hosszú távon pedig erős hatással lehet a globális technológiai ellátási láncot alkotó cégekre és végső soron a 2D-s gazdaság többi részére is. A metaverzum nem a következő internet, hanem a jelenlegi internet jövője.
Al-Hilal István, a Fidelity International közép-európai igazgatója
Kiemelés: Bár a lehetőségek lenyűgözők, a technológiának még van hová fejlődnie, mielőtt a metaverzum széles körben elterjedhet
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.