Az állam gazdasági szerepvállalásának alapja, hogy az elosztási mechanizmusok ilyen-olyan változtatásával időnként be kell avatkozni a piaci folyamatokba, amikor bizonyos távlati célok, társadalmi érdekek érvényre juttatásáról van szó. A nagy kérdés általában nem is az, hogy mikor kell beavatkozni, hanem az, hogy mikor kell abbahagyni. A zöldfinanszírozás – mint társadalmi cél – esetében a belépés időzítése jó volt, kérdés, hogy a szűkülő fiskális és monetáris körülmények között milyen módon ösztönözhető a pozitív folyamatok fenntartása.
A Magyar Nemzeti Bank évek óta erőteljes szerepet játszik a hazai pénzügyek zöldítése terén. Ma már világosan látszik, hogy a jegybank aktív szerepvállalása időben történt, pozitív eredményei vannak, a kérdés most már tehát az, hogy eljött-e az ideje a programok átalakításának vagy az aktív jegybanki szerepvállalás felfüggesztésének.
Az MNB nemcsak a bankok tevékenységét szabályozó hatóságként, hanem finanszírozóként is sokat tett a magyarországi zöldhitelezés elindításáért.
Erre szükség is volt, mert sokáig úgy tűnt, hogy a kelet-közép-európai régióhoz hasonlóan a hazai intézményrendszer piacvezérelt módon nem vagy csak lassan veszi át a nemzetközi gyakorlatokat, még akkor is, ha az szemlátomást igen gyorsan teret nyer. A Bloomberg adatai szerint világszerte nagyon dinamikusan növekszik a fenntartható adósságkibocsátás.
A fenntartható adósságok (hitel + kötvény) dollárban mérve globálisan már 2019-ben is 80 százalékkal növekedtek a korábbi évhez képest, a 2020-as koronavírussal nehezített év is 32 százalékos bővülést hozott, de tavaly már több mint a kétszeresére emelkedtek. Ehhez csatlakoztak a magyar folyamatok is egyebek között a zöldállamkötvények bővülésével és az MNB által támogatott Növekedési kötvényprogramon keresztüli zöldkötvény-kibocsátásokkal.
Magyarországon a zöldkötvény-kibocsátások, a zöldhitelezés és általában a zöldfinanszírozás terjedése a mai napig nem annyira piaci indíttatású, mint inkább a szabályozói környezetből és az MNB szerepvállalásából eredeztethető. A KPMG által megkérdezett ingatlanfejlesztő, -kivitelező és -üzemeltető cégek zöme például úgy véli, hogy a fenntarthatóság árát (különösen a mostani építőipari áremelkedések idején) még mindig nem tudja megfizettetni az ingatlanok vevőivel vagy bérlőivel. A fenntarthatóság irányába tett lépések vagy közvetett formában, vagy csak hosszabb távon térülnek meg, például a rezsitípusú költségek vagy – és ez a lényeg – a kedvezőbb finanszírozás oldalán.
Hogy ez így van, abban kétségtelenül nagy szerepet játszott a MNB.
A legnagyobb visszhangot kiváltó intézkedése a 200 milliárdos, majd 300 milliárd forintra emelt zöldlakáshitel-csomag volt, hiszen ennek hatását közvetlenül érezhette a lakosság. Ennél azonban fontosabbak a háttérben zajló folyamatok és a zöldhitelezés elindításához szükséges banki felkészülés pozitív vagy negatív ösztönzőkkel való megtámogatása a jegybank részéről.
Ezek közé soroljuk a tőkekövetelmény-kedvezmény bevezetését, a fenntarthatósági témakörökkel foglalkozó vezetők kiválasztását, a fenntarthatósági lehetőségek és kockázatok feltárását és az ezt támogató klímastressztesztek elvégzését vagy akár a pénzügyi szektor legfontosabb társadalmi kérdését, az általa finanszírozott szén-dioxid-kibocsátások számítását és közzétételét.
Ezek ugyanis – a konkrét piaci támogatásokkal együtt – oda vezettek, hogy a pénzintézetekben zömmel felálltak azok a csapatok, amelyek képesek lesznek a fenntarthatósági szempontok érvényesítésére a hitelezésben, a kockázatkezelésben vagy a befektetésekben. Nem volt nyilvánvaló, hogy ez ilyen gyorsan megtörténik.
Ide kapcsolódik, hogy a fenntarthatóság mérése, az ESG-szempontok érvényesítése, a szükséges adatok beszerzése, sőt egyáltalán rendelkezésre állása a mai napig nem evidens feladat a régiós bankok számára. Nem véletlen, hogy a nyugati anyabanki gyakorlatok itteni implementálása sem megy zökkenőmentesen, ma is sokkal jellemzőbb az „abból főzünk, amink van” gyakorlat a pénzintézeteknél, mint a nyugat-európai anyabankok gyakorlatának egyszerű másolása. Nemcsak a bankok, hanem az ügyfelek – a hiteligénylők, a kötvénykibocsátók, a befektetők – sincsenek olyan mértékben felkészülve a zöldfinanszírozásra, mint a fejlett országok nagyvállalatai. Ezzel párhuzamosan az adatszolgáltatás minősége, sztenderdizáltsága és hitelessége is hagy még kívánnivalókat maga után, így a magyar bankrendszer kénytelen a maga által kidolgozott módszertanokkal dolgozni.
Ezek a hiányosságok rámutatnak arra, hogy a szabályozó hatóság szerepvállalásának még nem lehet véget vetni. Az azonban, hogy a kedvező folyamatok elindultak, kialakult a képességeknek, készségeknek és kapacitásoknak az a rendszere, amely alapja lehet a zöldfinanszírozásnak, nem megkérdőjelezhető. Mindez – a kétségtelenül nehezebbé váló monetáris és fiskális politikai környezettel párosulva – oda vezethet, hogy a jegybank a jövőben nem annyira forrásokkal, mint inkább szabályozói szerepével élve és a már látható piackonform eredményeket felhasználva lép tovább a fenntarthatóság érvényesítésében.
A jogalkotók egyre részletesebb és mélyebb szabályozásokat alakítanak ki a fenntartható célok elérésére, ehhez az egyik nagyon fontos transzmissziós csatorna a pénzügyi szektor.
Világszerte szigorítják a fenntarthatósági információk közzétételét, illetve hitelességét. Az amerikai tőzsdefelügylet, az SEC új tervei szerint azoknak a cégeknek, ahol a fenntarthatósági kockázat materiális lehet, részletes adatokat kell közzétenniük a pénzügyi jelentéseikben, például a Scope 3 kibocsátásokat is.
A materiális szó azonban kicsit csalóka lehet, mivel a tervek szerint, ha az eredménykimutatás, a mérleg vagy a cash flow meghatározott soraira a fenntarthatósági kockázat 1 százaléknál nagyobb hatással van, az már materiális. Az Európai Unió is folyamatosan bővíti a fenntartható pénzügyek egyik alapját képező szabályozás, a taxonómia végrehajtási szabályait, a közzétételi szabályokat (CSRD) vagy akár a szektorális szabályokat (CRR, Szolvencia, IDD), amelyek közül több változás már idén hatályba lép. Magyarországon az MNB a Zöldajánlás kiegészítésére készül, és tervezi a tőkekövetelmény-kedvezmények körének felülvizsgálatát, de átdolgozott formában akár újra is indulhatnak egyes zöldprogramok.
A piackonform eszközök egyike lehet a zöldtőkekövetelmény-kedvezmény kiszélesítése.
Ez – a megfelelő prudenciális szabályok betartása mellett – nem kerül konkrét pénzösszegbe a tranzakciók egyetlen szereplőjének (hiteligénylő, bank, állam) sem, viszont erős ösztönző a bankok és jó lehetőség a hiteligénylők számára, hiszen igénybevételével a pénzintézetek kedvezőbb hitelkonstrukciókat tudnak kialakítani az ügyfeleknek. Ez tipikus win-win szituáció, amely a további kedvező tapasztalatokat, azaz a zöldhitelt felvevők kisebb nemfizetési arányát vagy a hitelfedezetek értékállóságát látva még tovább javulhat, mégpedig teljesen piaci alapon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.