Talán közhelyszámba megy, de nem lehet elégszer elismételni: az elmúlt bő két és fél év az élet minden területén és a gazdaság minden ágazatában hatalmas változásokat hozott. A változások előjele olykor pozitív, máskor negatív. Vannak olyan iparágak, amelyek máig küzdenek a pandémia és a lezárások utóhatásával, máshol viszont régóta esedékes változásokat katalizált a járvány, mindenekelőtt a digitalizáció felgyorsításával. A magyar e-kereskedelmi piacra élénkítően hatott ez az időszak, szinte felrobbant ez a szektor a Covid alatt. A GKI Digital és az Árukereső felméréséből kiderült, hogy 2020-ban rekordmértékben, 45 százalékkal bővült az online kiskereskedelem volumene: 2021-ben „csak” 32,4 százalékkal, de még ez is kétszer gyorsabb bővülés volt, mint a világjárvány előtti években.
A szektorhoz szorosan kötődő csomagküldő vállalkozások életében a járvánnyal járó lezárás azt jelentette, hogy gyorsan kellett alkalmazkodniuk a megnőtt igényekhez. A webáruházak forgalomnövekedéséhez a csomagküldő szolgáltatásoknak is fel kellett zárkózniuk. Első pillantásra ez nem túl bonyolult feladat: elég bővíteni a kapacitást. Csakhogy ezen a piacon ezúttal ez nem volt elég, mert nemcsak a forgalom volumene nőtt meg, hanem a vásárlók igényei is megváltoztak. Nemcsak mennyiségi, hanem minőségi változásra volt szükség. Azaz nemcsak többet, hanem gyorsabban, pontosabban és a vásárlók számára kényelmesebb módon kellett szállítani. Ennek pedig csak azok a piaci szereplők tudtak megfelelni, amelyek pontosan és gyorsan felmérték a vásárlók változó igényeit és újfajta fogyasztási szokásait.
Ezeket a változó szokásokat láthatjuk tükröződni például abban, hogy 2020-hoz képest 2021-re szinte kilőtt a csomagautomaták használata. Tavaly egyetlen év alatt több mint 800 új automatát üzemeltek be, az év végére a magyarországi csomagautomata-hálózat összesített száma meghaladta az 1250 darabot, és 2022 folyamán várhatóan továbbra is rohamtempóban nő ez a szám. A vásárlók által preferált csomagátvételi megoldások között 2021-ben már a csomagautomata foglalta el a második helyet a házhoz szállítás mögött, míg 2020-ban még a csomagpontok – az üzletekbeli, benzinkúti csomagátvétel – álltak a második helyen.
A GKI Digital felmérése szerint a vásárlók két tényező miatt kedvelik a csomagpontokat, a partnercégeknél, boltokban, lottózókban és más vállalkozásoknál kialakított átvevőhelyeket. A megkérdezett vevők csaknem fele (44 százalék) azt tartja legnagyobb előnyüknek, hogy nem kell a futár érkezési idejéhez alkalmazkodni, és sokan válaszolták azt is, hogy ez a megoldás kényelmes (41 százalék). Márpedig ezeket az előnyöket – rugalmasság, kényelmesség, egyszerűség – a csomagautomaták is biztosítani tudják, nem meglepő, hogy a szolgáltatást jellemzően azonos vásárlói preferenciák szerint választják. Ráadásul az automaták esetében még az átvevőhelyek nyitva tartásához sem kell alkalmazkodniuk. Egy jól felépített hálózat segítségével megoldható, hogy a vásárlók a megszokott útvonalaik mentén, a saját környezetükben, a nekik megfelelő időpontban vehessék át az online rendelt termékeket.
Ez a megoldás ráadásul sokkal kevesebb erőforrást igényel, mint a házhoz szállítás. Így nemcsak olcsóbban kínálható a vásárlóknak, hanem a környezetet is kíméli, hiszen kevesebb üzemanyagot használnak a futárok egy helyen több csomagot hagyva, így is nagyban hozzájárulva az iparág fenntarthatóságához. Ez pedig nemcsak a vállalatoknak, hanem a végfelhasználóknak is fontos: a GKI Digital azt találta, hogy az online vásárlók több mint fele (53 százaléka) igyekszik részletesen tájékozódni a környezetvédelem és a fenntarthatóság témáiról, és tízből csupán egy vásárló válaszolta azt, hogy számára ezek a szempontok nem fontosak.
A leginkább környezetkímélő megoldások között a csomagautomatákat a második helyre rangsorolták a biciklis futárok után, a válaszadók mintegy harmada pedig egyenesen a csomagautomatát gondolta a leginkább környezetkímélő megoldásnak.
Igazuk van: az automaták akár napelemmel is működhetnek (ilyenek például a Packeta Z-Box csomagautomatái), és azzal, hogy egyszerre teszik lehetővé nagy mennyiségű csomag kiszállítását, csökkentik a szállítási utak hosszát, ezzel pedig a károsanyag-kibocsátást is. Mindez nem jelenti azt, hogy a házhoz szállítás el fog tűnni, de azt a következtetést mindenképp levonhatjuk, hogy a fix pontos kiszállítások felé fog eltolódni a vevők preferenciája.
A World Economic Forum kutatása szerint 2030-ra a városi kézbesítési szolgáltatások iránti kereslet 78 százalékkal fog növekedni. Ez már önmagában elég indok arra, hogy egyre fontosabbá váljanak a fenntarthatóság szempontjai. De az e-kereskedelmi-logisztikai piacot a folyamatos krízisek – először a koronavírus-járvány, majd most az ukrán–orosz háború – is érezhetően átrendezik. Az infláció és az üzemanyagárak folyamatos emelkedésével felértékelődnek a rövidebb szállítási utat biztosító, ennélfogva hatékonyabb fix pontos alternatívák, mint az átvevőhelyek és csomagautomaták. Aki nem szeretne lemaradni, annak a vásárlók igényeinek kiszolgálása mellett ezt is ajánlatos szem előtt tartania.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.