BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
higiénia

Mást jelent a higiénia ma, mint három évtizeddel ezelőtt

Amit az évtizedeken átívelő higiéniai kultúráról elmondhatunk, az egyrészről az, hogy a fenntarthatóság ezen a területen is előtérbe került, az ipari szereplők és általában a fogyasztók elvárásai pedig jelentősen átalakultak. Másrészt pedig, hogy a technológia és a technológiai innovációk egyre nagyobb mértékben befolyásolják az üzleti szegmens fejlődését.
2022.12.15., csütörtök 11:00

Az 1990-es évek elején még többnyire csak egy textiltörölköző és egy kis darab szappan volt kihelyezve a nyilvános mosdókban. Az elmúlt évtizedekben, és főleg az elmúlt pár évben, döntően megváltozott, amit a higiéniáról gondolunk.

Higiéniai és egészségügyi termékeket gyártó nemzetközi vállalatként három évtizede aktív részesei és alakítói vagyunk a higiénia folyamatok fejlődésének hazánkban.

Fotó: Jimmy Eriksson

Az egyik legszembetűnőbb változás a kezdetekhez képest, hogy Magyarországon is előtérbe került a személyes, otthoni és munkahelyi kézhigiénia. 2020 előtt nem lapult ott szinte minden táskában egy csomag kéztörlő kendő vagy egy tubus kézfertőtlenítő. 

A koronavírus-járvány azonban az elmúlt két évben rávilágított a kézhigiénia szerepére, és a vírusveszély még inkább tudatosította az emberekben, hogy mekkora jelentősége van annak, hogy milyen felülettel érintkeznek.

Amit pedig az évtizedeken átívelő higiéniai kultúráról elmondhatunk, az egyrészről az, hogy a fenntarthatóság ezen a területen is előtérbe került, az ipari szereplők és általában a fogyasztók elvárásai pedig jelentősen átalakultak. Másrészt pedig, hogy a technológia és a technológiai innovációk egyre nagyobb mértékben befolyásolják az üzleti szegmens fejlődését.

Tömbszappantól a modern, környezetbarát készülékig

Mostanra alig látni nyilvános mosdóban textiltörölközőt, tömbszappant, hiszen senki nem szeretné ugyanazt az eszközt kéztisztításra használni, mint amit előtte esetleg több tucat ember használt. Gondoljunk csak bele, hány ember fordulhat meg egy nap például egy bevásárlóközpont, egy étterem vagy egy több ezer főt foglalkoztató gyár mosdójában.

Nagyobb biztonságérzetet, és természetesen nagyobb védelmet is jelent, ha minimalizáljuk azoknak a felületeknek a számát, amit mindenki megfog. Ezt ma már mindenki érti és igényli is.

Nagy változást hozott a hazai higiéniai piacon is az, amikor a nyilvános mosdókban először megjelentek és később gyorsan el is terjedtek a szenzoros folyékonyszappan-adagolók, a mindenki által használt és „megfogdosott” szappan helyett. Ugyancsak mérföldkőnek számított, amikor elterjedtek a papírkéztörlő-adagoló készülékek. 

 

A modern rendszerek között igen népszerű a laponkénti adagolás, azaz a vendég csak azt a papírt érinti meg, amelyet felhasznál. A pandémiás időszakban pedig még szélesebb tömegek tanulták meg, milyen sokat jelent mindez.

Az 1990-es években kezdtek el terjedni ugyancsak a légfúvásos kézszárító berendezések, amelyekből már nagy teljesítményű és meleg levegős készülékek is elérhetők. Egy 2014-es felmérésből azonban azt is tudjuk, hogy bár kényelmes a használatuk, ezek akár tízszer több baktériumot terjeszthetnek, mint az egyszer használatos papír kéztörlők. Az egyre modernebb technológiának köszönhetően, egyre inkább fenntartható módon tudjuk gyártani a papírtörlőket, akár 90-100 százalékban megújuló forrásokkal, az adagoló szerkezetek pedig segítenek csökkenteni a pazarlást azáltal, hogy egy kézmosáshoz lehetőség szerint csupán egy papír kéztörlőt vegyen el a felhasználó.

Mindennapos elvárás lett a fenntarthatóság

Nehéz lenne megmondani, hogy mi változott előbb: a fogyasztók vagy az üzleti szereplők elvárásai. Az viszont biztos, hogy a fenntarthatóság és a hatékonyság szinte minden üzleti szegmensben alapvető szemponttá vált. Nem pusztán a vállalatok működését, hanem a termékeiket is tekintve, mert a végfelhasználók körében is egyre inkább elvárás, hogy a lehető legkisebb mértékben terheljék a környezetet a fogyasztás során.

Ebből következik, hogy ipari környezetben, termelési munkafolyamatokban megkerülhetetlen vezérelv lett, hogy egy gyár milyen forrásokból származó eszközöket használ. Szegmenstől függetlenül a márka elismertségét növelheti, ha egy vállalat a körforgásos modellre épülő, visszaforgatott anyagokat alkalmaz, legyen szó HoReCa, kereskedelmi, ipari vagy egészségügyi szegmensről.

A higiéniai tudatosság és a fogyasztói elvárások változása a higiéniai piacot is innovációra sarkallta. 

Az ipari termelők munkafolyamataihoz így például már természetes alapanyagokból gyártott tiszta habszappan és 99 százalékban bioalapú és biológiailag lebomló anyagokból készült tisztítókendő is elérhető. Vállalatunk gyárt papírtermékeket olyan mezőgazdasági melléktermékből – búzarostból – ami korábban a szemétben végezte, és akár arra is van mód, hogy egy irodában a mosdókban elhasznált papírtörlőket visszagyűjtsük, és újra alapanyagként használjuk fel.

Azaz minden területen a fenntarthatóság hajt az innováció felé. Egyre többen és többen értik meg, hogy közös érdek, hogy az irodában, gyárakban, bevásárlóközpontokban vagy hotelekben és éttermekben is fenntartható higiénia megoldásokat alkalmazzunk.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.