A nagy cégek nagy utaztatók. A Siemens például – a pandémia előtt– globálisan évente több mint 2 millió vendégéjszakát foglalt. A nagyságrendet érzékelteti, hogy a statisztikai hivatal legfrissebb tájékoztatója szerint 2023 áprilisában Magyarország turisztikai szálláshelyein a vendégek összesen 2,9 millió éjszakát töltöttek.
A Covid-lezárások megszűnésével az üzleti utak statisztikái, csakúgy, mint a turizmus egészének adatai, újra fellendülést mutatnak. A mennyiségi növekedést azonban most egy új – reményeink szerint megalapozott és tartós – „minőségi fordulat” kíséri, amelynek a középpontjában a fenntarthatóság áll.
A fenntarthatóság néhány év alatt a legfontosabb iránymutató lett. Több mint 300 globális vállalat csatlakozott például a „The Climate Pledge” kezdeményezéshez, amelynek aláírói vállalják, hogy már 2040-re – vagyis 10 évvel a Párizsi Megállapodásban rögzített céldátum előtt – karbonsemlegessé válnak, azaz elérik a nettó nulla éves szén-dioxid-kibocsátást. (A Siemens 2030-as célkitűzése ennél is ambiciózusabb.)
A vállalati szén-dioxid-kibocsátásért az üzleti utak is felelősek: részben a közlekedés, részben – körülbelül 30 százalékban – a szálláshely környezetterhelése miatt. Nyilvánvaló tehát, hogy egy felelős vállalatnak az üzleti utak szálláshelyeinek kiválasztása során is érvényesítenie kell a fenntarthatósági szempontokat.
Az üzleti utazásokat szervező HRS friss felmérése (The current state of sustainable corporate travel) szerint egyre többen teszik magukévá ezt az attitűdöt. A céges utazások szervezőinek közel kétharmada nyilatkozta azt, hogy előnyben kívánja részesíteni azokat a szállodákat, amelyek fenntarthatósági igazolásokkal rendelkeznek, egyharmaduk pedig egyenesen azt helyezte kilátásba, hogy az ilyen tanúsítványokkal nem rendelkező hoteleket „kidobja a kosárból”.
A vendégéjszakák „zöldítése” kapcsán felmerült a kérdés: milyen alapon válasszunk a szállodák között?
Erre kínál megoldást a HRS által elindított Zöld Szállás Kezdeményezés (Green Stay Initiative, GSI), amely a hoteleknek ingyenes, online karbonlábnyom-elemzést kínál, amely globális standardok felállításával teszi mérhetővé és így összehasonlíthatóvá a szállodák környezeti terhelését. A GSI lelke egy nyílt forráskódú szoftver, amelyet bárki alkalmazhat. Alapesetben mindössze 10 kérdésre kell a szállodaüzemeltetőnek válaszolnia, annak azonban, aki teljes körű megmérettetésre vállalkozik, több mint 80 kritérium szerint kell értékelnie a szálloda működését. Nem csupán az energia- és a vízfogyasztásról, a vendégéjszakánként keletkezett hulladékmennyiségről kell beszámolniuk, a kérdések kiterjednek a légkondicionálásra, a medencékre, az újrahasznosításra, az éttermi és a transzferszolgáltatásokra is.
A kezdeményezést nyugodt szívvel nevezhetjük sikertörténetnek: a 2021. májusi indulás óta több mint 170 országból 400-nál is több szállodalánc egységei csatlakoztak.
A kínálat fenntarthatóság melletti elkötelezettségét a kereslet szereplői is értékelik:
az üzleti döntéshozóknak immár közel 90 százaléka nyilatkozta azt (szintén HRS-felmérés), hogy előnyben részesíti a megmérettetést vállaló szállodákat. A Siemensnél ez már tettekben is megnyilvánult: a cég nemrég jelentette be, hogy a munkatársainak ezen szállodákat ajánlja utazási rendszerében, és a kiemelt szálláshelypartnereknek teljesíteniük is kell a GSI-ben rögzített fenntarthatósági kritériumokat. Ezt azóta számos Fortune 500-as vállalat követte, és reméljük, az ő példájuk is „ragadós” lesz.
A Zöld Szállás Kezdeményezés valódi értéket jelent az üzleti utak tervezésében. Néhány évvel ezelőtt a szállodák sokszor még az átláthatóság követelményeit sem teljesítették, ma pedig a fenntarthatóság iránt elkötelezett üzleti utazók (és nem csak ők) már globális standardok alapján versenyeztethetik a szálláshelyeket. Ilyen fenntarthatóságra, transzparenciabiztosításra képes a technológia, amikor egy „jó ügy” szolgálatába állítjuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.