A kereskedelmi háború jó, és könnyű megnyerni – nyilatkozta Donald Trump, amikor szóba került az acél- és alumíniumtermékek vámjának kivetése. Az USA elnökének kijelentése nagy port kavart, azóta is uralja a tőzsdei hangulatot. Nem ez volt persze az első alkalom, hogy a protekcionizmus, ami korábban csak kampányszlogen volt, a gyakorlatban is megjelent. A kereskedelmi (hideg)háború első fordulóját szintén Donald Trump robbantotta ki 2018 januárjában. Ekkor a túloldalon Kína és Dél-Korea állt, amikor a napelemekre és a mosógépekre vetett ki az Egyesült Államok 30 százalékos védővámot.
Hosszú csend következett, de március elején Trump bejelentette a már említett alumínium- és acéltermékeket érintő 10, illetve 25 százalékos védővámot. Az eredeti ötlet – nyers formájában – igen súlyosan érintette volna a kanadai, mexikói, sőt az európai piacokat. Nem meglepő, hogy a nagyhatalmak vezetői egyből felszólaltak. Az EU válaszcsapást ígért az intézkedésekre, amire rögtön jött is az amerikai ígéret: szemet szemért elv alapján Trump jelezte, hogy kész vámot kivetni az Európából érkező gépjárművekre.
A helyzet rendkívül feszült, és egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy a hidegháború totális kereskedelmi háborúvá fajuljon.
Ezt megelőzendő, az amerikai kormányzat igyekezett, igyekszik visszagyömöszölni a szellemet a palackba, ami, mint tudjuk, nem éppen egyszerű feladat. Nem véletlen, hogy a Trump-adminisztrációból többen is távoztak, akik a szabadkereskedelem feltétlen hívei voltak. Ugyanakkor az USA már sokat finomított kezdeti álláspontján, már ami az acél- és alumíniumvámot illeti. Annyi kivételt vezettek be, hogy már csak egypár országot érint a vám ténylegesen, de például Kanadát és az EU országait nem. Ami Kínát és az Egyesült Államokat illeti, nehéz eldönteni, hogy mi is a helyzet. Egy ideig úgy tűnt, hogy elérkezett egy szép, új világ, ahol Kína mint a szabadkereskedelem védelmezője lép fel a protekcionizmust hirdető Egyesült Államok ellen. A korábbi hírek arról szóltak, hogy a háttérben megkezdődtek az egyeztetések a szuperhatalmak között, hogy békés úton rendezzék a külkereskedelemmel kapcsolatos vitás kérdéseket. Ezzel szemben ezen a héten igencsak felgyorsultak az események, az ember csak kapkodta a fejét, hogy éppen Kína vagy az USA milyen újabb termékekre vetné ki a pótvámot.
A kereskedelmi háborúval kapcsolatban korábban négy forgatókönyvet azonosítottunk, melyekből egy már elavult. Az első esetben ugyanis azt tettük fel, hogy az érintett országok nem reagálnak a gyakorlatban. Mivel Kína érdemben és arányosan reagált az amerikai lépésekre (a legutóbbi az 50 milliárd dolláros ellenlépés), már a második forgatókönyv van érvényben. A kínai válasz érthető, hiszen anélkül ez a gazdaság szenvedné el a legnagyobb veszteséget (két éven belül a GDP 0,6 százaléka veszne el), míg az USA GDP-je 0,3 százalékkal bővülne. A kínai válaszlépések miatt viszont a második forgatókönyvbe léptünk, amelyben a Kínát érő veszteségek csökkennek, és már az USA is veszít a GDP-ből, bár csupán 0,2 százalékot.
Ha az Egyesült Államok válasza egy még agresszívebb, aránytalan, számos országra kiterjedő vámkivetés lesz, akkor már a harmadik forgatókönyv jön. Ekkor az USA se nem nyerne, se nem veszítene, de a kínai gazdaság a GDP-je 1 százalékát is elveszítheti, és az EU is érintett lenne, méghozzá negatívan. A negyedik kimenetel
a totális kereskedelmi háború, amelyben a világ többi része is vámokat vet ki az amerikai termékekre, és ez már globális recesszióval fenyeget.
Két év alatt az USA GDP-jének 2 százaléka válna köddé, de az EU is több mint 0,5 százalékot veszítene.
Mindez mit jelent Magyarország számára? Tekintettel hazánk mély kereskedelmi integrációjára, nagyobb recessziót, mint az EU átlaga. Magyarországot elsősorban a járműgyártáson keresztül érintené a totális kereskedelmi háború, persze nem direkt módon, hanem a német megrendeléseken keresztül. Az autóiparra épülő, kiterjedt hazai beszállítói hálózatban is gondokat okozna a kieső járműipari megrendelés. Magyarországnak tehát egyáltalán nem érdeke, hogy a helyzet tovább eszkalálódjon, mi ugyanis egyértelműen a nagy vesztesek listáján szerepelnénk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.