A fellendülést generáló jobboldali fordulat Mikulas Dzurinda miniszterelnök nevéhez köthető, jóllehet az 1998-2002, majd 2002-2006 közötti ciklus mindegyikében változatos koalíció adta a kormányerőket.
Az első periódusban például négy párt, ám ebből kettő maga is szövetség, azaz összesen tíz politikai tömörülés próbált meg egyeszségre jutni egymással. Tovább erősítette a kohéziót, hogy a teljes politikai spektrum összefogott a Meciar-féle HDZS-sel szemben. Az első időszak belharcokkal telt, de miután a koronát 1999 májusában a lejtőre küldték a befektetők, a kormány rögvest elfogadta a stabilizációs programot.
Ez adóemeléseket, költségvetési megszorításokat jelentett, valamint felpörgették a privatizációt, ekkor kelt el az ország legnagyobb vállalata, a Kassai Vasmű is. Dzurinda 2002-es győzelme után már nyugodtabb környezetben kezdték el kidolgozni azokat a törvényeket, amelyek az államháztartás rendbetételét, a külföldi tőke odacsábítását és a munkaerőpiac dinamizálását voltak hivatottak szolgálni.
Pavol Kárász közgazdász, a Szlovák Tudományos Akadémia tagja szerint a szlovákiához hasonló reform nemhogy Nyugat-Európában, de a visegrádi országokban is elképzelhetetlen. „Szlovákiának sokkal kisebb demokratikus tapasztalata van, mint a többi visegrádi országnak, ezért nem is voltak sztrájkok, tüntetések. Ennek történelmi gyökerei vannak. Ha kétszáz évvel ezelőtt a földesúr akart valamit a jobbágyoktól, akkor azok nem kapták elő a fokost, hanem megfordultak és szó nélkül megcsinálták” – szögezte le.
Az átlagkeresetek beérték a többi országét, egy főre jutó GDP-ben megelőztek bennünket, csak éppen a különbségek sokkal nagyobbak, a szociális ellátások jóval szerényebbek, például a családi pótlék is a magyarországi kétharmada. A lakosság 10 százalékát ráadásul teljesen kizárták a szlovák társadalomból: a romák helyzete a négy évvel ezelőtti karhatalommal levert éhséglázadásuk óta semmit sem változott. A csatlakozás óta rengeteg uniós pénzt elköltöttek oktatásra-képzésre, de ebből hasznuk csak a cégeknek volt, amelyek e kurzusokat szervezik. A képzések ráadásul semmilyen összhangban nincsenek a valós kereslettel.
Egyre nagyobb problémát okoz továbbá a hogyan tovább kérdése. Gyakran hangzik el az a vélekedés, hogy hosszú távon talán nem perpektíva, ha az egész ország áll a gyártósor mellet és autót szerel össze. MÁrpedig az oktatás fejlesztésében nem történik ott sem érdemi előrelépés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.