BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jön az uzsorások alkonya

Magánszemélyeknek szociális kölcsönnel, vállalkozásoknak kedvezményes mikrohitellel tervezi kiváltani az uzsorakölcsönt Szűcs Erika szociális és munkaügyi miniszter.

Az elképzelés szerint ezáltal jelentősen visszaszorítanák az uzsorások lehetőségeit, hiszen a kölcsönt igénylők köre jelentősen szűkülne. A terv megvalósításához egy kölcsönzésre jogosult szervezetre van szükség. Ez a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány hálózata lehet, amely mikrohitelt kínálhat a pénzintézeti törvény szerint. Ehhez törvénymódosításokra sem lenne szükség.

A döntéseket a mikrohitel-bizottság hozná meg. A testületbe bevonnák az önkormányzatok képviselőit, ezáltal a kölcsönt igénylő családot ismerők bírálnák el az igénylést. Továbbá ha szükséges, akkor a közfoglalkoztatásba való bevonással megkönnyíthetnék a törlesztést is – magyarázta a folyamatot a miniszter asszony.

A kölcsön kamata gyakorlatilag a kezelési költséget fedezné, így a tervek szerint mindössze fél-egy százalék lenne. A tervek szerint a rendszeres szociális segélyezés átalakításának megfelelően 2009-től lesz majd felvehető a kedvezményes mikrohitel. Jelenleg a Vállalkozásfejlesztési Alapítvány képviselői által kidolgozott tervezet tanulmányozása zajlik.
Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság programért felelős kormánybiztos szerint a gyorskölcsönök túlzottan magas THM-szintje is nehéz helyzetbe sodorhatja a kiszolgáltatott embereket. A Világgazdaságnak elmondta, törvényi szintű jogszabályra és erős állami beavatkozásra van szükség a magas teljes hiteldíjmutatók miatt. Véleménye szerint meg kellene vizsgálni, milyen intézkedéseket lehet tenni a magas THM-szintek leszorítására. Elemzést igényel az a kérdés is, hogy törvény szabályozza a hiteldíjmutató maximális értékét.



A kormánybiztos a napokban elkezdte az egyeztetéseket Király Júliával, az MNB alelnökével és Felcsuti Péterrel, a bankszövetség elnökével a magas THM-szintet alkalmazó pénzügyi szolgáltató intézetekről. A szakemberek megállapították: általánosan értelmezve idegen a magyar jogtól a kamatplafon, mivel az sértené a versenyszabadságot. Felcsuti Péter azonban magánemberként nyilatkozva lapunknak elmondta: vannak olyan kamatszintek, amelyek már nem állnak összhangban a szolgáltatás értékével, és az üzleti erkölcs törvényébe ütköznek. Ezekben az esetekben a kormányzat már elgondolkodhat a központi szabályozáson.
A kamatmaximálás veszélye, hogy a piac által diktált helyett a plafonhoz tolja az árakat – mondta lapunknak Kováts Surd, a Gazdasági Versenyhivatal Termelő és Szolgáltató Ágazatok Irodájának irodavezető-helyettese. Mindemellett úgy véli, hogy az esetleges szigorítás nem feltétlenül kerülne az Alkotmánybíróság elé, mivel elképzelhető olyan szabályozás, amelyben nem a versenyérdekek kapnak prioritást egyéb szempontokkal szemben.

Mivel Magyarországon nincs kamatplafon, a pénzügyi vállalkozások megtehetik, hogy magas THM-szintet határozzanak meg – nyilatkozott a Világgazdaságnak Binder István, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének szóvívője. A PSZÁF felügyeli a három, gyorskölcsönöket nyújtó pénzügyi szolgáltató intézetet is – a Provident, az Athlon és a KáPé vállalkozást –, és számos alkalommal ellenőrizte az intézmények hitelezési gyakorlatát. Mivel a hitelintézeti törvény nem rendelkezik az uzsoraplafonról, nem nagyon sikerül bizonyítani, hogy a szolgáltatók kihasználnák az ügyfelek helyzetét. Így pedig nem sok mindent tehet a felügyelet. A szóvivő azonban rámutatott: Franciaországban, Németországban és Lengyelországban van kamatsapka, Nagy-Britanniában vagy az Egyesült Államokban nincs, mivel az utóbbi országok álláspontja szerint az korlátozná a versenyt.

A legkiszolgáltatottabb réteg

A leginkább veszélyeztetettek a létminimumon vagy alatta élők. A Magyar Szociális Fórum felmérése szerint ma ez 3-3,5 millió embert jelent. Közel 1,2 millió a mélyszegénységben élők száma, akik napi ezer forintból élnek. A szegénység az összes háztartás 28 százalékát érinti, ám ez az arány a gyermekes háztartások esetében már 41, a három- vagy több gyermekes családok esetében pedig 60 százalék.






Szlovákia a kamatok felső határának törvény általi megszabásával kívánja kiszorítani a piacról a legális, illetve illegális uzsorakölcsön gyakorlatát. Az elképzelés szerint a jogszabály minden egyes hitelfajtánál külön kamatplafont állapítana meg, amely – az összes költséget beleszámítva – nem haladhatná meg az adott hiteltípus piaci átlagának kétszeresét. Ugyanakkor bizonyos speciális hiteleknél a kölcsönt folyósítót úgy védenék az inflációs veszélytől, hogy a szorzó nem kétszeres, hanem négyszeres lenne – írja a The Slovak Spectator. Szlovákia bankszektorának érdek-képviseleti szervei igen éles kritikával illették a tervezetet. Szerintük ugyanis az éppen a szándékolttal ellentétes hatást fog elérni. Pedig a javaslat összeállítása előtt a pozsonyi pénzügyi tárca piaci felméréseket végzett, s ezekből az derült ki, hogy a különböző legálisan nyújtott kölcsönökre felszámított kamatlábak 7 és 400 százalék között mozognak.

Példa kamatplafonra

Több európai országban is létezik kamatplafon az uzsorakölcsönökre annak érdekében, hogy megvédjék az ügyfeleket a túlzott eladósodottságtól és a kizsákmányoló kölcsönöktől. Belgiumban, Németországban, Lengyelországban és Olaszországban maximálják a kölcsönök kamatainak mértékét. Belgium a kölcsön mennyisége és a visszafizetési időszak függvényében szabályozza a hitelek részletfizetésének kamatait. Németországban nem lehet magasabb az uzsorakölcsönök kamata az adott szektorban jellemző piaci mérték kétszeresénél. Lengyelországban két éve vezették be a lakossági kölcsönök kamatmaximálását, amely négyszerese a jegybank mindenkori irányadó kamatának. Ezzel jelenleg a kamatok nem haladják meg a 22 százalékot. Az új intézkedések 20 ezer eurós kölcsönig vonatkoznak a pénzügyi szolgáltató intézetekre. Olaszországban a kölcsönök kamatai nem haladhatják meg a bankok és pénzügyi közvetítők mindenkori átlagos éves irányadó kamatlábainak 50 százalékát. Magyar szabályok

A polgári törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény határozza meg, mikor beszélhetünk uzsoraszerződésről, illetve feltűnő értékkülönbségről. E szerint a szerződés uzsorajellege megállapításának feltétele egyrészt a szerződéskötéskor fennálló aránytalan előny kikötése, másrészt a sérelmet szenvedett fél hátrányos helyzete és a helyzet kihasználásának célzata. Megtámadható a szerződés akkor is, ha a szolgáltatás és ellenszolgáltatás között a szerződés megkötésének időpontjában feltűnően nagy az értékkülönbség anélkül, hogy az egyik felet az ajándékozás szándéka vezetné. Az uzsoraszerződés semmis. Mivel a büntető törvénykönyv az uzsora fogalmát nem tárgyalja, a rendőrség a fenyegetések alapján vagy a jogosulatlan pénzügyi tevékenység gyanújával indíthat eljárást. A sértettek ritkán tesznek feljelentést. Az uzsoratevékenység jogosulatlan pénzügyi szolgáltatásnak minősül, amely a Btk. alapján három évig tartó szabadságvesztéssel büntethető.

Borsodban akcióznak

A borsodi rendőrkapitányság nyomozói az év elején akciót indítottak a „szegénység vámszedői” ellen. Jelenleg 11 személy van előzetes letartóztatásban, egy házi őrizet alatt. A rendőrség fenyegetések alapján vagy jogosulatlan pénzügyi tevékenység gyanújával indíthat eljárást. A sértettek közül senki nem tett bejelentést, a rendőrség saját hatáskörben indított eljárást – mondta Gaskó Bertalan, a BAZ Megyei Rendőr-főkapitányság kommunikációs vezetője. Az áldozatok ugyanis csak a nagy helyi hatalmú „vállalkozóktól” tudnak legközelebb is hitelt kapni. Ha egy alacsony jövedelmű család szorult helyzetbe kerül, uzsorásoktól havi 50-100 százalékos kamatra kaphat pár tízezer forintot. Ha nem sikerül a törlesztés, akkor a kamatot újabb kamattal terhelik. Így fél év alatt akár félmilliósra duzzadhat a tartozás. Az elkövetők nemritkán ráteszik a kezüket a sértett szociális támogatására, s jelzáloghitelbe kényszerítik. A borsodi rendőrök ezért is üdvözlik a szociális kölcsön ötletét. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.