BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre hosszabban dolgoznak a németek

Egyre hosszabb a német munkavállalók átlagos heti munkaideje – állapítja meg a WSI gazdaság- és társadalomtudományi kutatóintézet, illetve a Hans Böckler Alapítvány közös tanulmánya.

Az elemzés szerzői ugyanakkor negatívan értékelik a folyamatot, és konkrét javaslatokkal is előállnak annak megváltoztatására vonatkozóan.

A tanulmány által gyűjtött adatokból kiderül, hogy 2002 és 2007 között 40-ről 40,3 órára nőtt a német átlagos munkahét időtartama, és majdnem minden harmadik teljes munkaidős dolgozó heti 42 óránál többet teljesít. Egészségügyi szakemberek szerint ez azért aggályos, mert a hatékonyság jelentősen csökken, a balesetveszély ellenben jócskán megnő, ha valaki nyolc óránál többet dolgozik egy nap. Ráadásul egy hosszú munkanap után lényegesen kevesebb ideje és energiája marad az alkalmazottaknak a továbbképzésre.

A tanulmány szerint a dolgozók túlterhelésének elkerülése munkapiaci szempontból is hasznos lenne, mivel csökkentené az egészségügyi ártalmak miatt idő előtt nyugdíjba vonulók arányát. Az anyag azt javasolja, hogy a munkaadók ne ösztönözzék hosszabb munkaidőre a dolgozókat: az extra órákat több fizetség helyett inkább szabadnapokkal honorálják.

Nő a több műszakban dolgozók aránya

A munkaidő tartama mellett a 90-es évek óta folyamatosan nő a több műszakban dolgozók aránya is Németországban. Az 1991-es 13 százalékról mostanra 17-re nőtt ez a hányad, ráadásul a munkavállalók 16 százalékánál ez éjszakai műszakot is jelent, ami extra egészségügyi kockázatokat hordoz magában.

Az éjjel is munkában lévők körében gyakoribb az alvászavar, az emésztési gondok vagy szívműködéssel kapcsolatos problémák előfordulása – figyelmeztetnek tanulmányok.

Az éjjel is munkában lévők körében gyakoribb az alvászavar, az emésztési gondok vagy szívműködéssel kapcsolatos problémák előfordulása – figyelmeztetnek tanulmányok.

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.