A korábbi kormányprogramok fényében viszont már azt is értékelik a szakértők, hogy a csomag nem tartalmaz a növekedést negatívan érintő elemeket. Bár korábban több szakértői javaslat is megfogalmazódott a gazdaság élénkítésére, ezek csak nyomokban köszönnek vissza a bemutatott programban.
Nem lehet pontosan tudni, hogy lesznek-e még egyéb – esetleg adónövelő – elemek is a bejelentett csomagban – mondta Palócz Éva, a Kopint-Tárki igazgatója. Az irány, amelyet a program kijelölt, alapvetően helyes, de az arra szánt összeghez hasonlóan gazdaságélénkítő hatása is csekély mértékű lesz. Pozitívumként kell kiemelni a vállalati különadó eltörlését, amelyet eleve csak ideiglenes jelleggel vezettek be. Ez sok külföldi befektető számára jelentett visszatartó erőt a további források bevonásához, így most okozhat némi beruházásélénkülést – tette hozzá a kutatóintézet igazgatónője. Úgy azonban, hogy semmilyen kiadási tételhez nem nyúl a kormány, nagyobb élénkítés nem képzelhető el. Kedvezően értékelte a szakértő, hogy az áfakulcshoz – helyesen – nem nyúl a csomag, mivel az abból eredő inflációs többlet több kárt okozott volna, mint amennyi előny az adócsökkentésből származhatna.
Szintén a csomag korlátozott – nettó 150 milliárdos – méretére hivatkozva nem vár számottevő gazdasági hatást Gárgyán Eszter, a Citibank elemzője sem. A szociális kiadások olyan jellegű változtatása, amely érdemben növelné a versenyképességet, várhatóan nem történik, és a csekély kiadáscsökkentés is „fűnyíró elvű”. A csomag inkább a vállalkozásoknak kedvez, a lakosságot érintő lépésével lényegében kiegyenlítik egymást.
Azt viszont pozitívumként emeli ki a banki szakértő, hogy a 3,2 százalékos jövő évi deficitcélt nem veszélyezteti a csomag, legfeljebb 0,2-0,3 százalékos túllövés lenne valószínű. A kiadási szerkezetváltást, főleg az – egyébként kétharmados parlamenti döntést igénylő – önkormányzati rendszer racionalizálását hiányolja Gárgyán is a csomagból. A hoszszabb távú növekedés ösztönzéséhez pedig elengedhetetlen lenne az oktatási rendszer struktúrájának átalakítása, a munkapiac igényeihez történő igazítása, de ez is csak jelszavakban szerepel a programban.
Akkor lenne jelentős hatása egy ilyen csomagnak, ha az adócsökkentés mértéke, illetve az egyéb lépések iránya miatt új munkaerő lépne be a termelésbe, erről azonban Hamecz István, az OTP Alapkezelő vezérigazgatója szerint nincs szó. Az átlagbér környékén ugyan valóban csökken a marginális adókulcs (ezt szinte minden szakértő szorgalmazta korábban), de egyéb elvonások révén az átlagos adóterhelés alig változik. Az ösztönzők sokkszerű átalakítására lett volna szükség, amely alapvetően formálja át a gazdasági szereplők eddigi viselkedését, de ehhez túlságosan korlátozott kört érint a program. Nem nyúl például a munkavállalás ellen ösztönző szociális rendszerhez, amely jelenleg a legnagyobb versenyképességi hátrány. Legfeljebb az átlagjövedelem környékén legálisan foglalkoztatott keresők köre bővülhet, de a valós foglalkoztatási hatásba bele kell kalkulálni, hogy a feketén foglalkoztatottak száma hasonló nagyságrenddel csökkenhet. A többi szakértőhöz hasonlóan pozitívumként emelte ki Hamecz István, hogy az áfakulcshoz nem nyúlna a kormány. Hozzátette: nem okozott meglepetést a csomag, amellyel a kormánypárt elsősorban saját szavazótáborának kíván kedvezni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.