A vizsgálat alapvetően az eljárások szabályozottságára, a közbeszerzések központi intéz-ményrendszerének és jogorvoslati rendszerének működésére, az informatikai támogatottság színvonalára, a közbeszerzések monitoringjára és ellenőrzöttségére, továbbá a közbeszerzésre kötelezettek felügyeleti, belső, illetve tulajdonosi kontrolljára irányult.
Magyarország uniós tagállammá válása motiválta a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény (új Kbt.) megalkotását, ami bár közvetítette az Európai Unió piacgazdasági alapelveit, az alkalmazásának hatékonyságát mégis visszavetette az esetenkénti túlszabályozás és a hiányzó előírások együttes jelenléte. A hatályba lépését követő többszöri módosítás a jogalkalmazók szempontjából nehezen átlátható és bürokratikus rendszert eredményezett.
Ez évben a közbeszerzési szakma valamennyi résztvevőjével lefolytatott egyeztetések során alakult ki az új törvénytervezet. Ezzel együtt a törvénymódosító javaslat előkészítése – alap-vetően kiforrott közbeszerzési politika, a közbeszerzésre vonatkozó fejlesztési irányok és el-képzelések hatáselemzésekkel alátámasztott meghatározásának hiányában – nem zárult kellő konszenzussal, az egyeztetések a parlamenti tárgyalás során is folytatódtak.
A közösségi előírások keretei között tagállami kompetenciába utalt közbeszerzési politika kialakítása, kijelölve a közbeszerzés fejlesztési irányait, célirányosan behatárolható feladat-megosztást eredményezhet a kormány-független központi intézmények (mint a Közbeszerzé-sek Tanácsa - KT) és a kormányzati szektor között. Ezért tartotta az ellenőrzés elsődlegesnek és javasolta a Kormánynak, hogy határozza meg a nemzeti közbeszerzési politika és a közbe-szerzési rendszer fejlesztésének kormányzati felelősét hatáskörét, feladatait.
A közbeszerzési eljárásokban az elektronikus kommunikáció – a törvénymódosító javaslat előterjesztőjének álláspontja szerint – már rövidtávon is megvalósítandó, megvalósítható, at-tól az átláthatóság javulása és az eljárások időigényének csökkenése várható, amihez a felké-szülést fokozatos hatályba léptetéssel vélték biztosítottnak. Ugyanakkor ennek feltételei úgy a jogszabályi környezet, mint az érintett szervezetek informatikai rendszereinek funkcionális és technikai hiányosságai miatt (beleértve a jogorvoslatokban érintett Közbeszerzési Döntőbi-zottság, Fővárosi Bíróság felkészültségét is) még nem válhattak teljes körűvé.
Az e-közbeszerzés kialakítása Magyarországon már évek óta húzódott, aminek hátterében a fogalomrendszer meghatározásának, valamint a megvalósítható koncepciónak és stratégiának a hiányosságai álltak, az e-közbeszerzés átfogó koordinációjának nem volt felelőse.
Az adott körülmények között csak egyes területeken (hirdetményfeladás, központosított köz-beszerzés) indítottak elektronikus szolgáltatásokat, miközben ezeknél is mutatkoztak műkö-dési hiányosságok (tanúsítás, elérhetőség, dokumentálás, megrendelői támogatás terén). A tapasztaltak figyelembevételével célszerű megfontolás tárgyává tenni, hogy a közbeszerzési reform keretében – a törvény módosításával – az elektronikus kommunikáció rövid határidő mellett kötelezővé váljon az ajánlatkérők, ajánlattevők, valamint a felek, a hatóság, illetve a bíróság között.
Az ÁSZ problémásnak tartja, hogy nem készültek a közbeszerzési rendszer alakítását funkci-onálisan elemzések, melyek mentén a feladatmegosztás célirányosan behatárolható és kon-szenzusra vihető a kormány-független központi intézmények és a kormányzati szektor között.
A közbeszerzések belső ellenőrzése úgy a központi, mint a helyi önkormányzati szerveknél elhanyagolt terület, ami egyúttal korlátozta a felügyeleti kontrollok, az állami, önkormányzati érdekeltségű gazdasági társaságok tulajdonosi érdekeinek működtetését is – összegez a Szám-vevőszék. A jelentés az ÁSZ honlapján olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.