Az Európai Unió illetékesei már évek óta szorgalmazzák, hogy az autógyárak az újonnan értékesített járművekre szerelt gumikkal is álljanak a környezetterhelés visszaszorítása mellé. Az úgynevezett „zöld abroncsok” alacsonyabb menetzajjal gördülnek, nem tartalmaznak káros anyagokat és kisebb a tapadási ellenállásuk – miközben a biztonság nem csökken. Ezek a korszerű termékek emellett az üzemanyag-fogyasztást, és a károsanyag-kibocsátást is visszafogják.
A kérdés csak az, hogy a mennyiben teljesítik az elvárásokat a zöld guminak kikiáltott abroncsok. Az Auto Bild Németországban, a Continental hannoveri próbapályáján tesztelte nyolc gyártó ökopapucsait. Arra voltak kíváncsiak, hogy az említett jó tulajdonságok mellett mennyire maradnak biztonságosak a gumik. A végeredmény egyelőre nem sok jót mutat: néhány esetben szó sem volt fogyasztáscsökkenésről, ráadásul a környezetbarát anyagösszetétel egyes típusoknál a biztonság rovására ment.
A méréshez egy Volkswagen Golfot használt a csapat, amelyre előbb a takarékos, majd a „hagyományos” abroncsok kerültek. Utóbbiak a korábbi teszteken példás minősítéssel szerepeltek, legalábbis a menettulajdonságaik tekintetében. Hogy a vizsgálat hiteles legyen, a mérések megismételhetőségére is nagy hangsúlyt fektettek. A hannoveri Contidrom 2800 méteres ovális betonpályája tökéletes erre a célra, hiszen a körülmények változatlanok maradtak a teszt végéig. A fogyasztás megállapításához 50, 100 és 130 kilométer per órás sebességgel rótta a köröket a Golf. Az üzemanyag fogyását pedig hitelesített átfolyásmérővel ellenőrizték.
A takarékos gumi sajátossága a csökkentett gördülési ellenállás, illetve az optimális légörvénylés. Előbbi az anyagösszetétel, illetve a rugalmasság megváltoztatásával, utóbbi a mintázat tökéletesítésével érhető el. A keményebb, rugalmatlanabb anyag kevésbé lapul be, ennek köszönhetően kisebb a belső súrlódás, amely visszanyerhetetlen energiaveszteséggel (melegedéssel) jár. Ugyanakkor az így kialakított abroncs menettulajdonsági romolhatnak. A teszt egyik fontos kérdése éppen az volt, hogy a fékút hosszát, és a felúszási hajlamot hogyan befolyásolja az anyagösszetétel.
A végeredmény szerint nem minden arany, ami fénylik. Hiába virít egyes termékeken az öko-címke, megtakarítás helyett túlfogyasztást produkált az autó. Emellett a menettulajdonságok is rossz irányban változtak némelyik gumival. Ugyanakkor a tesztgyőztes Michelin bizonyítja: lehet egyszerre takarékos, és biztonságos egy abroncs.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.