Egyes híradások szerint a rendőrség úgy nyilatkozott: előfordulhatott, hogy lézersugarak nem megfelelő visszaverődése miatt történt a tévedés, ők csak "begyűjtik az adatokat a Rametből". A Ramet vállalat honlapját áttekintve kiderül, hogy nem lézeres, hanem radar készülékekről lehet szó, mivel – úgy tűnik – a cég nem forgalmaz lézerrel működő sebességmérőket. A pontos körülmények megismerésére a vizsgálat lezárulta után lesz lehetőség.
A két típus között pedig jelentős a különbség: míg a radar elven működő sebességmérőknél a tévedés lehetősége fennáll, addig a modernebb, lézeres eszközök szinte tökéletesen pontosak – tájékoztatott Pákay Péter, a traffipaxok hitelesítését is végző Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) mérésügyi igazgatója. Az igazgató szerint a kevésbé fejlett eszközökből már csak néhány működik az országban. Emellett ha rosszul mér egy berendezés, akkor a tévedés olyan nagyságrendű, hogy az feltétlenül szemet szúr.
A sebességmérőket a rendőrségnek kétévente hitelesíttetnie kell az MKEH-nál, az eljárás típustól függően 40-60 ezer forintba kerül. Pákay Péter elmondta: a hitelesítést a rendőrségnek kell kezdeményeznie és az ORFK belső ellenőrzési csoportja felügyeli. Az igazgató kiemelte: a rendőrség érdeke, hogy mindig hitelesített eszközökkel dolgozzon, hiszen az ezek által mért értékeknek a bíróság számára is bizonyító erejűeknek kell lenniük. Pákay Péter hangsúlyozta, hogy a jelenleg használt sebességmérő rendszer jól működik, a tévedések esélye rendkívül kicsi.
A közlekedést felügyelő európai rendőrségeket összefogó TISPOL adatai szerint a legelterjedtebb sebességmérő típus a radaros, de a traffipaxok számáról és típuseloszlásáról nincs adatuk.
Megkérdeztük az ORFK-t, hogyan zajlanak ezek az ellenőrzések és milyen eredményekkel zárultak eddig. Komáromi Endre rendőr ezredes megbízásából a következő választ kaptuk: "az ellenőrzések részben rendszeresen, illetve szisztematikusan, részben pedig alkalomszerűen, célirányosan kerülnek végrehajtásra. Az ellenőrzések túlnyomó többségében a végrehajtó állomány közterületi szolgálatellátása közben történik.
Az ellenőrzés rendszerét megfelelőnek tartjuk, nem tervezzük ennek szigorítását. Az ellenőrzések végrehajtására, azok eredményére vonatkozó statisztikai adatgyűjtési rendszer azonban nincs kialakítva a rendőrségen, így ezekről nem áll módomban tájékoztatást adni." Emellett – olvasható a válaszban – az eszközök által készített képfelvételek feldolgozására általánosan használt szoftver figyelmezteti a kezelőt, ha a sebességmérő hitelességi ideje a lejárathoz közeledik.
A közlekedési jogra szakosodott Dr. Szabó Zsolt Lajos Ügyvédi Iroda tájékoztatása szerint "nagyon vigyáznak" arra, hogy a traffipaxok hitelesek legyenek, annak ellenére, hogy megfogalmazásuk szerint a belső ellenőrzés "kivánnivalót hagy maga után." A jogászok tanácsa az, hogy ha valaki nem szeretné megfellebbezni a közigazgatási bírságot, de érdeklik a gyorshajtási büntetés részletei, hasonlítsa össze az úgy nevezett települési napló tartalmát a sebességmérő feketedobozának adataival.
A traffipaxok feketedoboza minden, a méréssel kapcsolatos adatot (helyszín, sebesség, idő, stb.) tartalmaz. A mérést végző rendőrök által készített, települési naplónak nevezett jegyzőkönyv tájékoztat a helyről, az időről és a mérést végző személyéről. Amennyiben a két adatsor nem egyezik (mert például a rendőrök nem rögzítették, hogy időközben áttelepültek egy felüljáróra), az autós kezében az "ütőkártya". Az ügyvédi iroda tájékoztatása szerint erre van esély, mivel a települési naplót esetenként hanyagul kezelik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.