Fekete László, a BTH ügyvezető igazgatója elmondta, az intézmények vállalják, hogy legalább egy idegen nyelven – angolul – készítenek honlapot, és feliratot a tárlatokhoz. A BTH pedig promóciós lehetőségeivel – kiadványokkal – segíti a kínálat népszerűsítését, arra a kutatásra alapozva, amelyet a Budapestre látogató turisták megkérdezésével készítettek – tette hozzá Fekete László.
A kulturális igényeket célzó, augusztustól novemberig futó kérdőíves felmérést 6423-an töltötték ki, ebből 5901 online válaszadó volt, és ezen felül. 522-en töltötték ki az információs irodákban valamint a kulturális intézményekben elhelyezett helyszíni kérdőíveket. Az összesített online és offline eredmények alapján a kitöltők 72 százaléka 26 és 35 valamint a 36 és 55 év közötti korosztályba tartozik, mely nagyrészt az aktív keresőképes réteget jelenti. Ezen belül is a 36-és 55 év közötti korosztályba tartozók töltötték ki legtöbben a kérdőívet. Ebben természetesen nagy szerepe van a zömében on-line kitöltőknek, itt egyértelműen látható, hogy ez a korosztály van leginkább internet közelben, ez az a célcsoport is egyben, akik nagyrészt interneten szervezik meg és foglalják le utazásukat, szállásukat, programjaikat.
Az eredményekből egyértelműen látható, hogy az utazás fő motivációja magasan a városlátogatás és a kultúra. A kitöltők túlnyomó többsége (86 százalék) bejelölte a városlátogatást, több mint felük (56 százalék) pedig a kultúrát. A városlátogatást is elsősorban a honlapon böngészők jelölték meg fő motivációként (88 százalék), tehát érdemes erre a célcsoportra a webes felületeken még több kreatív marketingmegoldást alkalmazni. A Budapestre látogató külföldi turisták által az utazás előtt leggyakrabban használt információs csatorna magasan az internet (76 százalék), az útikönyvek (68 százalék), és nagyon meghatározó mindemellett a barátoktól, ismerősöktől begyűjtött információ, tapasztalat is, ezt a kitöltők 47 százaléka bejelölte.
A hatékony marketingkommunikáció kialakításához nagyon lényeges annak meghatározása, hogy miért jönnek a külföldi turisták Budapestre, mik a főváros legjelentősebb vonzerői. Budapest vonzerői közül a kultúra és világörökség végzett a legelső helyen, a válaszadók 82 százaléka megjelölte, ezt követték a fürdők (45 százalék), az épített örökség (40 százalék), valamint jelentős vonzerővel rendelkeznek még Budapesten a rendezvények, fesztiválok, kulturális programok (38 százalék), de nagy szerepe van még a bor és gasztronómiai kínálatnak is (24 százalék). A helyszíni kérdőívek eredményei pedig azt tükrözik, hogy a már Budapesten tartózkodó turistákat az épített örökség még inkább elbűvölte arányaiban.
A kutatás külön vizsgálta a turisták kulturális érdeklődését is, azaz elsősorban milyen kulturális programok, kiállítások iránt nyitottak és mennyire befolyásolja választásukat egy város kulturális kínálata. A kulturális programok közül a múzeumlátogatás rendkívül fontos
elfoglaltsága a turistáknak, a válaszadók 78 százaléka bejelölte, ezt követően pedig a kulturális rendezvények és fesztiválok tűnnek a legizgalmasabbaknak (57 százalék), de jelentős érdeklődés van a néptánc, népzene (21 százalék), a komolyzenei koncertek (19 százalék), az opera (18 százalék) és színház előadások (18 százalék) valamint a könnyűzenei koncertek iránt is.
A kiállítások témáját tekintve talán nem meglepő, hogy a legtöbb szavazatot a klasszikus művészeti témájú kiállítások gyűjtötték (58 százalék), de ezt követően szinte ugyanilyen erős motivációt jelentenek a történelmi témájú tárlatok is (56 százalék), és további jelentős kiállítási téma még a modern művészet (41 százalék), a természettudományi (28 százalék), és a néprajzi (19 százalék). Az érdeklődés intenzitását a múzeumok becsült külföldi látogatottság adataival összevetve látható, hogy e két utóbbinál még további múzeumi potenciál kiaknázására van lehetőség.
A kitöltők 54 százaléka évente többször látogat múzeumot, egy utazás alkalmával pedig 57 százalékuk 1-2 múzeumot, 40 százalékuk pedig 3 vagy annál több múzeumot is meglátogat. A múzeumokban eltöltött idő zömében átlagosan 1-2 óra.
Kulturális rendezvényre, koncertre a válaszadók 57 százaléka évente többször jár, és a válaszadók több mint felét érdekelné nyáron egy beltéri koncertprogram Budapesten. Ez azt mutatja, hogy olyan zárt, légkondicionált kulturális helyszínekre is szükség lenne a nyáron, ahol színvonalas koncertek, előadások részesei lehetnének a fővárosba érkező turisták. A turisták több mint felét (55 százalék) nagyon érdekli, 40 százalékát pedig átlagosan hogy kulturális téren mit kínál egy város.
A kérdőíves felmérés egyik legfontosabb célja, az utazás tervezési módjának és a jegyvásárlási szokásoknak a megismerése. Az on-line kitöltők válaszai alapján kiderült, hogy az utazni vágyók 47 százaléka részben, 40 százaléka pedig teljes egészében megtervezi programját utazása előtt. Érdekes, hogy a helyszíni kérdőívek azt mutatják, hogy a legtöbben nem (38 százalék) vagy csak részben (36 százalék) tervezték meg hogy milyen programokon vesznek részt. Ez azt mutatja, hogy a helyszíni turistatájékoztatásban, a figyelemfelkeltésben, a promóciós munkában vannak még lehetőségei a kulturális és turisztikai szakmának.
A jegyvásárlási szokások az on-line foglalások és vásárlások előretörését jelzik. Az összesített eredmények azt mutatják, hogy a válaszadók többsége on-line (53 százalék), kisebb hányaduk a helyszínen (24 százalék) és a jegyirodán keresztül (19 százalék) történő vásárlást részesíti előnyben. Figyelemreméltó, hogy a kitöltők 80 százalékát érdekelné olyan kulturális csomag, mely egyszerre több kulturális programot tartalmaz (koncertjegy, múzeumi belépők, opera vagy színházjegy). Ennek üzenete, hogy a kulturális összefogásnak, az intézmények közötti együttműködésnek nagy szerepe lehet a kínálati elemek összekapcsolásában, csomagajánlatok kialakításában is
A turisták Budapest kulturális és turisztikai kínálatának (programok, kiállítások) gazdagságát, és minőségét is jónak, az idegen nyelvi tájékoztatást, és a kiszolgáló létesítmények (mellékhelyiség, pénztár, shop) színvonalát azonban közepesnek ítélték meg a turisták. A helyszínek megközelíthetőségét valamint az ár-érték arányt nagyrészt jónak értékelték.
Kilátások
Az összefogásra minden eddiginél nagyobb szükség lesz idén: a BTH becslése szerint tavaly október óta 15-20 százalékos vendég- és vendégéjszaka szám csökkenést könyveltek el a budapesti szállásadók. Fekete László szerint éppen a két legnagyobb küldő piacon, Németországban és az Egyesült Királyságban a legrosszabbak a gazdasági kilátások. A BTH idén a körülményekhez igazodóan új marketingstratégiát dolgoz ki, amelynek részleteit a későbbiekben ismertetik. Az ügyvezető reméli, hogy mindehhez plusz forrást kaphatnak a fővárostól. A válság hatásainak mérséklésére a környező országok is megemelték a promóciós büdzsét: Bécsben például kizárólag a válság hatásainak mérséklésére 1,5 millió eurót különítettek el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.