A magyar gazdasági visszaesés mértéke az idén elérheti a 3 százalékot is – vélekedett hétfő kora délutáni napirend előtti felszólalásában Gyurcsány Ferenc kormányfő. Az Országgyűlés tavaszi ülésszakának első ülésén a miniszterelnök célul tűzte ki, hogy hazánk növekedési ütemét legalább 1,5-2 százalékkal növelni kell, miközben a foglalkoztatási rátát 70 százalékra kell emelni, ám mindezt úgy kell megvalósítani, hogy ne kerüljön veszélybe a költségvetés egyensúlya.
Magyarország ugyanis kettős szorításban van, hiszen úgy kell növelni a versenyképességet, hogy meg kell őrizni az államháztartás egyensúlyát, ugyanakkor el kell indítani a szerkezeti átalakításokat, amelyek az utóbbi évek magas költségvetési egyensúlyát okozták – tette hozzá Gyurcsány Ferenc. Az állami kiadások mértékét az idén 200-220 milliárd, jövőre 500-550 milliárd, 2011-ben pedig mintegy 650 milliárd forinttal kell visszafogni – szögezte le a miniszterelnök.
Közölte: a kormány csomagjának összességében öt pillére van. Ezek a munkabarát adórendszer, egy parametrikus nyugdíj-reform elindítása 2016-tól, munkára ösztönző szociális rendszer kialakítása, a reál-gazdasági csomag továbbvitele, valamint a politikai – közjogi - állami ügyek megújítása.
Az első lépés tehát az adószisztéma átalakítása. Ennek keretében a munkáltatókat terhelő járulék már az idén, július 1-jétől 5 százalékponttal csökken, ugyanakkor ez csak a bérek első 143 ezer forintjára vonatkozik. Jövő év elejétől ugyanakkor megszűnik ez a jövedelem-limit, és a járulék-csökkentés általánossá válik. A korábbi hírekkel szemben a tételes egészségügyi hozzájárulás mégsem emelkedik, cserébe a járulék-csökkentés mértéke a múlt héten kiszivárgott 6 helyett csupán 5 százalékos lesz.
A személyi jövedelemadó sávhatára a jelenlegi 1,7 millióról először 2,2 millió forintra, második lépésként pedig 3 millió forintra emelkedik, így – kormányzati számítások szerint – az adózók 83 százaléka az alacsonyabb adókulcs alá kerül. A magánszemélyek különadója megszűnik, cserébe az alsó adókulcs 18-ról 19 százalékra, a felső pedig 36-ról 38 százalékra emelkedik.
A kormányfő szerint 100 ezer forintig az adócsökkentések és adóemelések egyenlege nulla, azaz nem változik a terhelés. 130 ezer forintos jövedelem felett pedig pár százalékkal több marad az adózók zsebében.
A 19 százalékos adómérték irányába mutat a társasági adó átalakítása is, ennyi lesz ugyanis a cégek nyereségére rakódó elvonás mértéke, kedvező változás ugyanakkor, hogy a kormány kivezeti a társas vállalkozások különadóját is. Igaz, mind az szja, mind a társasági adó terén megszűnik a kedvezmények nagy része, ez alól azonban mindenképpen kivételt képeznek a beruházás-ösztönző kedvezmények.
A forgalmi adó a jelenlegi 20-ról 23 százalékra emelkedik, nő a jövedéki adó mértéke is, közép- és hosszútávon pedig belép egy egységes, értékalapú ingatlanadó is. Mivel ezen a téren a részletek még nem tisztázottak, ezt az új, vagyoni típusú adónemet csak 2011-től „élesítené” a kormány, ezen a téren érdemi bevételre pedig csak 2013-tól számíthat a kormány.
Összességében az adószisztéma átalakítása nullszaldós lesz, vagyis a kormány nem adóemelésekből kívánja fedezni a költségvetésen keletkezett mintegy 200 milliárd forintos lyukat. Gyurcsány Ferenc expozéjában úgy fogalmazott: az adóátrendezés 8-900 milliárd forintot mozgat meg.
A hatékonyság és takarékosság jegyében az univerzális szociális juttatások at adóterhet nem viselő járandósággá minősíti át a kormány, ezek tehát a jövőben beleszámítanak az adóalapba. Ilyen egyebek mellett a családi pótlék, az anyasági támogatás és a gyermeknevelési támogatás. Ezekre tehát a jövőben maximum 19 százalékos adó rakódhat, legalábbis akkor, ha az igénybe vevő jövedelme felcsúszik a 38 százalékos személyi jövedelemadó-kulcs alá. Erre a módosításra 2009. szeptember 1-től kerül sor, hiszen a kormány év eleji döntésének fényében akkor amúgy is emelkedik ezen ellátások összege. Változás ugyanakkor, hogy a családi pótlék „kétfelé íródik”, vagyis két szülő esetén kevésbé valószínű, hogy az adózók a 38 százalékos sáv alá kerülnének. Újítás az is, hogy a családi pótlék 12 és 18 éves kor között képzési támogatássá alakul, vagyis csak akkor jár, ha a szülők eleget tesznek a gyermek tankötelezettségének. A gyed-nél szigorítás, hogy az igénybe vétel feltétele a jelenlegi 6 helyett 12 hónapos biztosítotti jogviszony lesz, ám átalakul a gáz- és távhőtámogatás, valamint a rokkantnyugdíjazás szabályrendszere is.
Átalakul a gyermekgondozási díj rendszere is. Eddig féléves munkaviszony kellett a gyed-jogosultsághoz, ám a kormány tervei szerint ezután egy év kell majd hozzá. ezen kívül, a gyed annyi ideig jár a jogosultnak, ahány éves munkaviszont tud igazolni. A felső határ természetesen marad a két év, azaz legfeljebb két évig kaphat valaki gyedet.
Ami a nyugdíjak at illeti: a korhatár 2016-tól fokozatosan, nyolc év alatt 62-ről 65 évre emelkedik, és módosul az indexálás módszere is. Négy százalékos gazdasági növekedés felett maradnak a jelenlegi, svájci indexálási szabályok, 2 és 4 százalékos bővülés esetén azonban a járandóságok kiszámításánál már nagyobb súllyal esik latba az infláció mértéke. Két százalék alatti gazdasági bővülésnél pedig az indexálás csak az inflációt veszi figyelembe. Fontos, hogy a 13. havi nyugdíj beépül a „normális” 12 havi járandóságba, ám az idősek számára rossz hír, hogy ennek során a jelenlegi, 80 ezer forint felett már csökkentett mértéket veszi figyelembe a kormány.
Mindezek mellett a közeljövőben sor kerül a lobbitörvény szigorítására, a pártfinanszírozás átalakítására, a korrupció elleni küzdelem erősítésére többek között a Közérdekvédelmi Hivatal életre hívásával, valamint az önkormányzati szisztéma jelentős mértékű korrekciójára. Ennek jegyében a kormány bizonyos önkormányzati feladatokat állami szervekhez csoportosít át, az 1500 főnél kisebb településeken kötelező lesz körjegyzőségek megalakítása és idővel felére csökkentenék az önkormányzati képviselők számát is.
A kormányzati módosítások túlnyomó része „feles” törvényeket érint, ám van néhány olyan javaslat, amelyhez két harmados országgyűlési támogatás szükséges. Ilyen jónéhány, az önkormányzatokat érintő kérdés, így egyelőre kérdés, hogy ezekből a tervekből mi valósulhat meg. Egyelőre a jövő zenéje az euró-céldátum kijelölése is, ám kormányzati forrásokból úgy tudjuk: a kabinet szeptember 30-ára jelöl meg egy, lehetőleg konszenzuson alapuló bevezetési időpontot. Ez minden bizonnyal 2012 vagy 2013 lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.