A múlt év végén elfogadott adótörvény-módosítások szerint az idén – január kivételével – havonta az 1600 köbcenti alatti gépkocsik után 7000, az ennél nagyobbak után 15 000 forintot kell leróni minden, nem magánszemély tulajdonában lévő személyautó után, a negyedévet követő hónap 12-éig.
Elsősorban az evás vállalkozások adnak túl a céges járműveken, mivel nekik korábban egyáltalán nem kellett ilyen jellegű terhet fizetni. Miután az evás cégek költséget sem számolnak el a járművek után, így nekik semmiképpen nem éri meg a vállalkozás tulajdonában tartani a személygépkocsikat.
Sok személyautó tehát a cégek helyett magánszemélyek tulajdonába kerül, akik – ha nem számolnak el tételes költséget a járművek után – nem alanyai az új adónak. Lapunk számítása szerint az átíratással járó költségek már fél év alatt megtérülnek, még akkor is, ha a cégautóadóból minden esetben le lehet vonni az ugyanazon gépkocsi után befizetett súlyadót.
Az átíratás azonban nem egyszerű folyamat, ehhez ugyanis szükség van a gépkocsi adásvételi szerződésének eredeti példányára, a kötelező felelősségbiztosítás befizetését igazoló iratokra, érvényes műszaki vizsgára, valamint – ha az ügynek vállalkozás is részese – a cég-vezető meghatalmazására. Költségeket is jelent az átírás: ilyen az eredetiségvizsgálat, az iratok cseréje, a vagyonszerzési illeték, valamint az átruházáshoz szükséges cégkivonat beszerzése. Mindez összesen mintegy 70-75 ezer forintot tesz ki.
A pontos összeg függ a személygépkocsi korától, teljesítményétől és a köbcentimétertől is.
Kérdés, hogy ilyen alapos procedúrára akkor is szükség van-e, ha az „adás-vétel” során mind a két felet ugyanazon személy képviseli, mint cégvezető és mint magánszemély. Emellett aggályos az is, hogy a tapasztalatok szerint az autók eredetiségvizsgálata során a vállalkozás beazonosításának folyamata korántsem egységes – mutat rá a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) felhívása. Van, ahol kérik a cégiratokat, van, ahol nem, és kérdés az is, hogy az eredeti – netán közhiteles – okiratokra vagy csak másolatokra van-e szükség. Holott az eredetiségvizsgálatot végzők a cégkivonatokat a világhálón is megtalálnák, és ezzel időt és több ezer forintot takaríthatnának meg a vállalkozásoknak – véli Ruszin Zsolt, az MKOE fővárosi elnöke.
A bürokratikus ügymenet ellenére a szakember már találkozott olyan esettel, ahol a meghatalmazás nem tükrözte a cégvezető szándékát, vagyis a céges gépkocsi úgy került át egy magánszemély tulajdonába, hogy a vállalatvezetés erről nem is értesült. Az MKOE szerint ezért szükség van arra, hogy a tulajdonos a kormányzati Ügyfélkapu rendszere és a cégjegyzék segítségével mindenképpen tudomást szerezzen az eredetiségvizsgálat és az átíratás tényéről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.