Az ÁSZ a 2000 és 2007 közötti időszakot vizsgálva úgy látja, hogy a lakástámogatási pályázatok meghirdetése esetleges volt, az erre vonatkozó miniszteri döntéseket nem dokumentálták, a támogatások révén elérhető célokat a kormányok nem számszerűsítették, és azok teljesülését nyomon követő rendszert sem alakítottak ki.
Mint ismert, az ezredfordulón bevezetett lakástámogatási rendszernek alapvetően az volt a célja, hogy az új lakások építésével és a használt lakások felújításával javuljon a lakhatás minősége, valamint növekedjen a bérlakások állománya. Ez utóbbi kívánság azonban a vizsgált 7 év alatt sem vált valóra. Nem úgy, mint a támogatási rendszer rövidtávú céljai, a meghozott intézkedések ugyanis – egészen 2004-ig – a lakásépítések számának emelkedését eredményezték.
Az államilag támogatott lakáscélú hitelek száma és összege azonban csupán 2003-ig emelkedett, 2007-re pedig számuk az összes engedélyezett hitelállományon belül 10 százalékra, értékük pedig 8,6 százalékra csökkent. Hiába emelkedett 7 év alatt háromszor is az inflációt meghaladó mértékben a lakásépítési kedvezmény összege, az új lakást vásárlók és építők döntését ez sem hatotta meg túlzott mértékben.
Az előbb említetteken túl a költségvetésnek sem tett jót az adakozás. A költségvetés lakáscélú kiadása ugyanis 7 év alatt összesen 1469 milliárd forintra rúgott. A költségvetési kiadások évről évre fokozatosan emelkedtek: a 2000-ben regisztrált 50 milliárd után tavaly már 186 milliárd forintot fordítottak erre a célra.
Ugyancsak sántított a rendszer a különböző támogatási lehetőségek kihirdetését illetően. A kilenc pályázati lehetőségből ugyanis négyet – bérlakás állomány növelése, közművesített telkek kialakítása, a lakhatást szolgáló egyházi ingatlanok felújítása, valamint az iparosított technológiával épült lakótelepek energiatakarékos korszerűsítése és teljes felújítása – 2003 óta, a városrehabilitációt pedig 2004 óta nem hirdették meg, miközben a jogszabályi keretek mindvégig adottak voltak. Ugyancsak magyarázatra ad okot a lakáscélú támogatásokat szabályozó kormányrendelet – 7 év alatt – 25 alkalommal történő módosítása, ami nem segítette elő a rendszer átláthatóságát.
Mindenesetre – legalábbis a kormány ígérete szerint – az új lakástámogatási rendszer sokkal célzottabb és átláthatóbb lesz. Ez utóbbi megvalósítása nem is olyan nagy feladat, hiszen a szocpol, félszocpol és „FOT” stb. helyét lakástámogatási rendszer címén egy új állami kamattámogatási forma váltja fel, amely 2009. október 1-jétől lesz igényelhető a hitelintézeteknél. A régi rendszer felfüggesztése természetesen nem vonatkozik azokra, akik 2009. június 30-ig nyújtják be igénylésüket, és azokra sem, akik már részesülnek valamilyen típusú lakástámogatásokban.
Az állampapírhozam-alapú kamattámogatás mértéke új lakás vásárlás esetében az állampapírhozam 50 százaléka, lakáskorszerűsítés esetén 40 százaléka lesz. A 45 évnél fiatalabb, 2 vagy több gyermeket nevelő szülőknél a kamattámogatás mértéke a gyermekek számával nő: 2 gyermek esetében 52 százalék, 3 gyermeknél 55 százalék, 4 gyermeknél 59 százalék, 5 gyermeknél 64 százalék, míg 6 vagy több gyermek esetében 70 százalék lesz. Az kamattámogatási rendszer költségvetési forrásigénye az előzetes számítások szerint 2009-2011 között évente nem haladja majd meg a 2,5-3 milliárd forintot.
A lakástámogatási jelenlegi rendszerének felfüggesztése nagymértékben csökkenti majd a költségvetés ilyen irányú kiadásait. A kormány tollvonásával ugyanis 2009-ben 25,6 milliárd forinttal, 2010-ben 68,6 milliárd forinttal, míg 2011-ben 78,3 milliárd forinttal több jut majd az államkasszába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.