Közel 50 ezer bontásra ítélt, állami támogatással lecserélt autót értékesítettek tovább kelet-Európába és Afrikába a német autókereskedők törvénytelen módon. Ez körülbelül a berlini élénkítő akció keretében darabonként 2500 eurós szubvencióval eddig újra cserélt használtautó-állomány 10 százalékát teszi ki.
A német bűnügyi tisztviselők szövetségének (BDK) alelnöke egyenesen "szervezett újrafelhasználási üzletről" beszélt a Bild-újságnak. Wilfried Albishausen elmondása szerint a lecserélt autókat részben vagy teljes mértékben ronccsá nyilvánítják, majd külföldre szállítják. Így például a roncsnak minősített járművekből kiszerelt motorokat más gépjárművekbe szerelik be Kelet-Európában. A BDK ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a büntetőjogi helyzet egyelőre nem tisztázott a roncsautó-prémiumok kapcsán.
Egyes kommentárok ugyanakkor arra is rámutatnak, hogy a csereakció keretében kivont autók esetében az állam akár hivatalosan is lehetővé tehette volna azok exportálását.
Ez nemcsak gazdasági, de környezetvédelmi szempontból is racionális lépés lett volna, hiszen a lecserélt állomány még így is jobb szennyezési mutatókkal rendelkezik az esetek többségében, mint a legális úton korábban Kelet-Európába vagy Afrikába kivitt darabok.
Az ügyben egyébként maga Peer Steinbrück gazdasági miniszter is vizsgálatot követelt: ha a visszaélésekről szóló állítás igaz, úgy vissza kell vonni a támogatást, ahogy azt más ehhez hasonló esetben is tennénk - fogalmazott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.