Egy 3 milliárd euró összegű beruházás részeként feltöltenek egy újabb, sekély partszakaszt, amihez 20 ezer beton-blokkot, 7 millió tonna követ, és 250 millió tonna homokot vesznek igénybe.
A válság kezdete előtt állandóan csúcsra járatott teljesítménnyel dolgoztak, és néha így is napokat kellett várnia egy-egy hajónak. A recesszió miatti forgalomcsökkenés új helyzetet teremtett, a kikötőben tevékenykedő cégek egymással versenyeznek a megbízásokért.
A tavalyi, összesen 420 millió tonnás áruforgalmat várhatóan 3-4 év után fogják ismét elérni, és nagyjából ennyi időre lesz szükség, a folyamatban lévő bővítés végrehajtásához. Az új létesítménnyel a rotterdami ki- és berakodó komplexum jelenlegi kapacitását mintegy 20 százalékkal tudják növelni, az új kikötői medencében várhatóan 2013-ban tudják az első hajót fogadni, és onnan kezdve a mostani, 250 ezer fős foglalkoztatotti létszámot várhatóan további 20 ezer fővel fogják bővíteni. Az átadástól a kormány azt várja, hogy megerősíti, vagy javítja a holland gazdaságnak a világranglistán elfoglalt 16. helyét.
Rotterdam a régió többi, hasonló létesítményéhez képest is szeretné javítani a pozícióit. Az északnyugat-európai térség tengeri kikötői forgalmából a holland város tavaly mintegy 35 százalékot vitt el, szemben a belgiumi Antwerpen 16 százalékával és Hamburg 12 százalékával. Az elérhető forgalomból nagyobb szeletet hasítana ki még magának a franciaországi Le Havre és a németországi Bremerhaven. Rotterdam esélyeit javítja, hogy nemcsak a kontinens közúti és vasúti hálózatához, hanem a belvízi hajózási vonalakhoz is jó kapcsolatokat tud kínálni.
Az elérhető belföldi megbízói bázis tekintetében jobbára csak a Hamburg és Bréma támaszt komolyabb versenyt Rotterdam számára.
A forgalom egyes szegmensei közül a holland óriáskikötőben a konténerek fogadása-berakodása az idén 15 százalékos esést mutat, a tavalyi azonos időszakhoz képest.
Ez a csökkenés azonban lényegesen kisebb, mint amit ömlesztett áruféleségek körében kénytelen volt elszenvedni: az acélipari termékek iránti kereslet megcsappanása miatt ércekből és hulladékfémekből például 61 százalékkal esett a be- és kirakodási teljesítmény. Javulást e tekintetben az autóipar magára találásától várnak a kikötői hatóságok. További áruféleségek körében is számottevő forgalomcsökkenés volt kimutatható, ami mindazonáltal nem terjedt ki a kőolaj és származékainak szállítására.
A forgalom fenntartását itt az óriási tárolók folytatólagos feltöltése és a hatalmas finomító-kapacitások műkötetése szavatolta. Az utóbbi években egyre növekedett a bio-üzemanyagok forgalma, a jövőben pedig a kikötői hatóságok jelentős bázist szeretnének kialakítani a cseppfolyósított földgáz-szállítmányok fogadására. Jelentős forgalmat bonyolít le a holland óriáskikötő zöldség- és gyümölcsfélékből, továbbá növényi olajokból.
A rotterdami kikötő globális összehasonlításban:
Rotterdam a legfontosabb európai állomás az ázsiai-európai konténerforgalmi viszonylatban, ez utóbbi 2008-as teljesítményét 18,4 millió egységben jelölték meg, ami gyors ütemben zárkózik fel az ázsiai-észak-amerikai viszonylat 20 milliós mutatójához.
A világ első 20 kikötőjének rangsorában Rotterdam a negyedik, Antwerpen a tizenhatodik helyen áll, az adott élcsoport felét kínai kikötők adják, a listát Sanghaj vezeti.
Rotterdamhoz viszonyítva 2005 és 2008 között a leggyorsabb forgalomnövekedést a németországi Bréma, az orosz Primorszk, az ugyancsak holland Amsterdam és a belga Antwerpen mutatta fel.
A kontinens személyforgalmában viszonylag szerény súllyal szerepel Rotterdam, a pálmát itt a görögországi Athén és Pireusz viszi el, évenként 20 millió utassal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.