A piaci elemzők a szeptemberi 4,9 százalékos tizenkét havi inflációs szint körül várták az októberi indexet. A Reuters múlt havi elemzői konszenzusa 4,95, a londoni Cityben az MTI által megkérdezett piaci elemzők átlagos becslése 4,87 százalékos októberi inflációt jelzett és a Napi Gazdaságban megkérdezett szakértők is 5,0 százalékos októberi inflációt vártak.
A tizenkét havi fogyasztói árindex a 2007 márciusi 9,0 százalékról kisebb kilengésekkel folyamatosan csökkent az idén márciusi 2,9 százalékos mélypontig. Onnan lassan emelkedett a júniusi 3,7 százalékra , míg az áfa-emelés hatására júliusban fel nem ugrott az idei csúcsnak számító 5,1 százalékra, ahonnan a következő két hónapban 0,1 százalékpontos lépesekkel mérséklődött eddig.
Az idén az első tíz hónapban az árak 4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit.
A maginfláció az előző hónaphoz képest stagnálást mutatott, tavaly októberhez képest 4,9 százalékkal nőtt.
A nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz képest 0,2 százalékkal, tavaly októberhez viszonyítva pedig 4,9 százalékkal nőtt.
Egy hónap alatt az élelmiszerek árai 0,1 százalékkal emelkedtek. Nőtt 2,3 százalékkal a sajt, 1,7 százalékkal a tojás, 1,4 százalékkal az idényáras élelmiszerek és 0,7 százalékkal a párizsi, kolbász ára. Csökkent viszont az ára 4,2 százalékkal az étolajnak, 2,6 százalékkal a csokoládénak, kakaónak, 1,4 százalékkal a cukornak és 1,1 százalékkal a baromfihúsnak.
A legnagyobb mértékben, 3,7 százalékkal a ruházkodási cikkek árai emelkedtek egy hónap alatt a szezonváltás miatt. A szeszes italok, dohányáruk 0,6 százalékkal drágultak az előző hónaphoz viszonyítva. A tartós fogyasztási cikkek ára 0,7 százalékkal, az egyéb cikkeké pedig 0,4 százalékkal csökkent. Ez utóbbin belül a járműüzemanyagok ára 2,6 százalékkal csökkent, míg a gyógyszer, gyógyáru 1,9 százalékkal nőtt. A szolgáltatásoknál 0,3 százalékos, a háztartási energia esetében pedig 0,2 százalékos árcsökkenés következett be szeptemberhez képest., ez utóbbin belül a távfűtésért 2,5 százalékkal kellett kevesebbet fizetni, mint az előző hónapban.
Mináry Borbála, a KSH osztályvezetője kiemelte a tartós fogyasztási cikkek árcsökkentését. Mint mondta, erre az idén csupán márciusban, illetve tavaly augusztusban volt példa. Megjegyezte, hogy az október végi üzemanyag-áremelések még nem jelentek meg ebben az adatban.
A szolgáltatások kismértékű árcsökkenését elsősorban az autópálya használati díjának, valamint a légiközlekedés árainak mérséklődése idézte elő.
Tizenkét hónap alatt az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 2,8 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen, 11,5 százalékkal drágult a tojás, 10,3 százalékkal a párizsi, kolbász, 10 százalékkal a sertészsiradék, valamint 8,3 százalékkal a szalámi, szárazkolbász, sonka. Csökkent viszont 21,1 százalékkal az étolaj, 9,2 százalékkal a sajt, 8,7 százalékkal a tej és 7,5 százalékkal a liszt ára.
Az átlagnál nagyobb mértékben, 9,6 százalékkal drágultak a szeszes italok, dohányáruk. A háztartási energia átlagot meghaladó, 5,8 százalékos áremelkedésén belül az elektromos energia ára 10,7 százalékkal, a vezetékes gázé 7,9 százalékkal nőtt. Szintén átlag felett, 5,6 százalékkal drágultak a szolgáltatások, ezen belül a szemétszállítás 16,2, a vízdíj 11,6, a csatornadíj 11,5 százalékkal drágult.
A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 4,9 százalékkal kellett többet fizetni. Az egyéb cikkek 3,3 százalékos áremelkedése átlag alatti volt, ezen belül a járműüzemanyagok ára 4,4 százalékkal csökkent, a gyógyszer, gyógyáru 8,5 százalékkal drágult, a ruházkodási cikkek esetében szintén átlag alatti, 0,6 százalékos volt az árnövekedés.
Az éves adatok ismertetésénél az osztályvezető kiemelte, hogy a jövedéki adó-emelés miatt jelentősen drágultak a szeszes italok, dohányáruk.
Kérdésre válaszolva Mináry Borbála elmondta, hogy az év hátralévő részében számolják el a háztartási energia árváltozásait, az elektromos energia drágulását, valamint az üzemanyagok árának növekedését is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.