Ismeretes: a tavaly nyári adócsomag úgy módosította a vállalkozók járulékfizetési szabályait, hogy a minimálbér kétszerese helyett immár a tevékenységükre jellemző kereset után kötelesek leróni a tb-nek fizetendő összegeket. Ez utóbbi fogalom már hónapok óta vitát kavar még a szakemberek körében is, egy-egy ágazatot jellemző jövedelmet ugyanis még „békeidőben” is nehéz előre megállapítani, nemhogy egy válság és az abból történő kilábalás időszakában.
Márpedig sok idejük nem maradt a társas vállalkozásokban személyesen közreműködőknek és az egyéni vállalkozóknak, az első, új alapokon nyugvó járulékbevallás ugyanis e hónap 12-én válik esedékessé. A zavart az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) igyekezett egy héttel a határidő lejárta előtt enyhíteni, közleményben részletezvén és magyarázván az új szabályokat.
A vállalkozások ennek ellenére nem dőlhetnek hátra. A legsúlyosabb dilemmák a szokásos piaci érték fogalmát övezik, ennek meghatározására az APEH három módszert is felvázol. Az első szerint arról az ellenértékről van szó, amely a tevékenység folytatásának térségében, adott körülmények között, hasonló munkakör, szakmai végzettség és gyakorlat mellett az adott színvonalú tevékenységet folytató munkavállalót megilleti vagy megilletné. Ehhez jönnek még a fentebb említett további tényezők. Ám hacsak a vállalkozók nem szerveznek térségi vitafórumokat a kérdéses tételek összehangolására, e magyarázattal valószínűleg nem jutottak közelebb a járulékalap számszerűsítéséhez.
Ezt minden bizonnyal az APEH-nél is érzékelték, a második módszer szerint ugyanis a szokásos piaci érték nem más, mint a bevételből a – személyes közreműködők díja és a vállalkozói kivét nélkül számított – költségek és a szokásos vállalkozói haszon levonásával meghatározott összeg. Mivel azonban ez sem nevezhető túl precíz iránymutatásnak, a harmadik módszer a szokásos piaci értéket a bevételből a költségek levonásával meghatározott összeg 80 százalékában nevesíti. Ám hogy ez a „hivatalos” arány milyen megfontolásból ered, a lapunknak megszólaló szakemberek számára is talány maradt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.