A mostani válság a BIS szerint nem a kríziseknél megszokott módon hat a fejlett országok költségvetési hiányára és államadósságára. Mivel a növekedési ütem és a foglalkoztatás várhatóan nem tér vissza a válságot megelőző szintre, a munkanélküli-segélyekre és állami beruházásokra még hosszú ideig sokat kell költeni, miközben az adóbevételek tartósan elmaradnak a korábbiaktól. A tapasztalat ráadásul azt mutatja, hogy minél hoszszabb ideig lesznek munka nélkül vagy alulfoglalkoztatva a háztartások és a cégek, illetve minél hosszabb ideig sújtja őket hitelszűke, annál nagyobb lesz a feketegazdaság.
A helyzetet tovább rontja, hogy a válság miatt akkor vált expanzívvá a fiskális politika, amikor egyre nőnek a fejlett országok jórészt fedezet nélküli, a lakosság elöregedésével kapcsolatos kiadásai. Az idősek aránya a munkaképes korúakhoz képest azokban az országokban nő a leggyorsabban, amelyeknek amúgy is rossz eladósodottsági mutatói vannak: Japánban, Spanyol-, Olasz- és Görögországban.
Nem sok jóval kecsegtet a reálkamatlábak és a reál GDP-növekedés közötti viszony várható alakulása sem, amely pedig meghatározó az adósságpályára nézve: ha a reálkamatlábak a magasabbak, akkor megfelelően nagy elsődleges (vagyis kamatfizetések előtti) költségvetési többlet szükséges az adósság kordában tartására. A reálkamatlábak ugyan a 90-es évek vége óta folyamatosan estek a fejlett országokban, és a válságra adott monetáris politikai válaszok nyomán több országban zéró körüli szintet értek el, ez a helyzet azonban gyorsan megváltozik. A BIS úgy számol, hogy a jelenlegi fiskális politika a vizsgált országok egyikében sem fenntartható.
A költségvetési politika megváltoztatása vagy a lakosság elöregedéséhez kapcsolódó kiadások lefaragása nélkül az elsődleges deficit/GDP arány 2020-ra Írországban 13 százalékra, Japánban, Spanyolországban, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban 8-10, Ausztriában, Belgiumban, Német-, Görögországban, Hollandiában és Portugáliában pedig 3-7 százalékra emelkedne. Ennél is riasztóbb azonban az államadósság várható alakulása: az GDP-arányosan meghaladná a 300 százalékot Japánban, a 200 százalékot Nagy-Britanniában, illetve a 150 százalékot Belgiumban, Francia-, Ír-, Görög-, Olaszországban és az Egyesült Államokban.
A BIS ráadásul úgy számol, hogy a fejlett országokban jelenleg napirenden lévő deficitlefaragási tervek megvalósítása sem lenne elegendő az eladósodás kordában tartására. Erre csak akkor lenne esély, ha a fiskális kiigazítást az elöregedéshez kapcsolódó kiadások befagyasztásával egészítenék ki. Ha ez utóbbit a 2011-re várt szinten tennék meg, akkor az adósságráta csökkenni kezdene Ausztriában, Németországban és Hollandiában, máshol pedig a növekedés jelentős lassulását eredményezné. Francia-, Írországban, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban azonban még egy ilyen drákói intézkedés sem lenne elegendő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.