A többi között ezt állapítja meg RegioPlan Consulting tanácsadó és piackutató cég, amely a Közép- és Kelet-európai régió tíz országában vizsgálta a személyes fogyasztási kiadások alakulását. Az elemzés a többi között megállapítja: a magas munkanélküliségi rátának, s a megemelt általános forgalmi adónak tudható be főként, hogy a magyar háztartások kénytelenek voltak visszavenni kiadásaikból 2009-ben. A 2009-es év persze a legtöbb ország számára kijózanító év volt. A legnagyobb visszaesést Románia (-5 százalék) és Ukrajna (-10 százalék) szenvedte el. Relatív válság rezisztensnek mutatkozott Lengyelország, Szlovénia és Szlovákia; ezekben az országokban tavaly is kitartott a növekedés.
Ám ha a rendszerváltás óta eltelt húsz évet vizsgáljuk, már az látható, hogy a csehek és szlovákok mellett a magyaroknak sikerült Kelet-Európában a leginkább profitálniuk a rendszerváltás óta megkezdett felzárkózási folyamatból. A személyes fogyasztási kiadások 2001 és 2009 között Magyarországon 65 százalékkal nőttek, míg például Csehországban 50 százalékos volt a növekedés.
Egy ország fejlettségi szintjéről a háztartási kiadások struktúrája is árulkodik. Amíg egy ukrán háztartás kiadásainak több mint a fele élelmiszerre megy el, addig a szlovénoknál ez az arány mindössze 18 százalék.
A trend azt mutatja, hogy a kelet-európaiak arányában egyre kevesebbet költenek élelmiszerre: amíg tíz éve ez a szám egy magyar háztartásnál több mint 40 százalékot tett ki, addig ma körülbelül 27 százalékra csökkent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.