BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A fejcserék folytatódnak a választások után

Az önkormányzati választások győztesei is a saját embereikben bíznak; főleg a cégek élén válthatnak

Ma még nem lehet tudni, az önkormányzati választások után hasonló méretű személycserékre lehet-e számítani a polgármesteri hivatalok vezetői, illetve a települési cégek menedzsmentjében, mint az történt állami szinten a kormányváltás során, de az eddigi tapasztalatok szerint októbertől is sok szék cserél majd gazdát. Persze főleg ott, ahol új vezetése lesz a településeknek, de a közvélemény-kutatási adatok szerint jelentős változások várhatók, miután a Fidesz-KDNP több szocialista fellegvárat is bevehet.

A polgármesteri hivatalok elvileg legbiztosabb állása a jegyzőé, hiszen papíron ő politikamentesen dolgozik, az apparátust irányítja, a törvényesség megőrzéséért felel. Ennek ellenére az eddigi önkormányzati választásokat követően általában a harmaduk távozott posztjáról. Annak ellenére is, hogy nehéz őket törvényesen elmozdítani, hiszen a munkakörük nem szűnhet meg, nem lehet őket átszervezéssel meneszteni, s létszámcsökkentésre sem lehet hivatkozni.

Ezért általában „közös megegyezéssel” veszik a kalapjukat, ennek azonban komoly ára van, több millió forintos – a nagyobb településeken tízmilliót meghaladó – végkielégítéssel állnak fel. A váltás oka pedig az, hogy az új politikai garnitúra többnyire a saját embereiben bízik, úgy gondolkodnak, jobb, ha lojális szakember vezeti a hivatalt, illetve értelmezi számukra a jogszabályt, mint a korábbi éra alkalmazottja. Az előbbi megfontolások alapján a polgármesteri hivatalok főosztályvezetői, osztályvezetői szintjein is jellemzők a cserék – holott ezek az emberek kifejezetten szakmai tevékenységet végeznek –, a vezetői megbízatás visszavonásához pedig nincs szükség indoklásra.

Ám az önkormányzati tisztségviselők mégis nagyobb biztonságban vannak, mint a kormánytisztviselők, akiknek a státusát egy nyáron hatályba lépett törvénymódosítás szabályozza. Utóbbiakat ugyanis indoklás nélkül lehet meneszteni, s egységesen két hónap lett a felmentési idejük, akár három napja dolgoztak, akár harminc éve. Ugyan egyes hírek szerint hasonló lépéseket tervez a kormány az önkormányzati dolgozóknál is, erről azonban még nincs konkrét információ.

A polgármesteri hivatalok köztisztviselői azonban mégis tartanak az elbocsátásoktól, hatalomváltás idején mindig feszült a hangulat a közigazgatásban – mondta el a Világgazdaságnak a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének főtitkára. Fehér József kijelentette, a győztes pártok gyakran és tévesen úgy gondolják, a politikai zsákmányszerzés része, hogy megszerezzék maguknak ezeket a posztokat. Pedig ma Magyarországon nincs két teljes értékű köztisztviselői garnitúra, amelyet váltogatni lehetne az éppen aktuális voksolás eredményeként. Ezek a dolgozók kivétel nélkül szakemberek, s nagy szükség van rájuk, súlyos hiba őket csak azért elmozdítani, mert a saját embereik megbízhatóbbnak tűnnek. S a létszámleépítéssel is csínján kellene bánniuk az új önkormányzati vezetőknek – érvel az érdekvédelmi tisztségviselő –, hiszen felmérések szerint a köztisztviselők átlagban napi tíz órát dolgoznak, tovább nem terhelhetők.

Az önkormányzati cégek vezetői pedig még biztosabbak lehetnek abban, hogy menniük kell, ha bukik az a politikai oldal, amelyik odarakta őket. Az igazgatóságok, felügyelőbizottságok tagjait – bár azért általában figyelembe veszik a választási eredményeket is – a győztes pártok nevezik meg, a vezérigazgatói, igazgatói posztokon pedig főleg nem tűrik meg az „ellenoldal” képviselőit.

Az átvilágítás az első feladat

A konkrét elképzeléseikről nem szívesen beszélnek azok a polgármesterjelöltek, akik esélyesek lehetnek arra, hogy legyőzzék az eddig hatalmon lévő ellenfelüket, hiszen a változások túl korai megszellőztetése elbizonytalaníthatja az apparátust, a cégirányítókat.

B. Nagy László, a Fidesz szegedi polgármesterjelöltje – akinek Botka László, a város jelenlegi irányítója, az MSZP egyik nagyágyúja az ellenfele – a Világgazdaságnak írásban válaszolt. Azt közölte, mindig annak a híve volt, hogy aki jól végezte munkáját, az kapja meg érte a megfelelő jutalmat.

De ez fordítva is igaz. A város működésében nagyok sok a párhuzamosság: egymilliárd forintot meg lehet spórolni évente. A városházán dolgozók munkájáról csak akkor lehet bármit is mondani, amikor megismerkedett velük, és amikor a cégek működését átvilágították.

Mindenesetre az nem normális, hogy a rendőrség hivatali visszaélés és okirat-hamisítás ügyében nyomoz a szegedi városházán – jelentette ki.

B. Nagy László, a Fidesz szegedi polgármesterjelöltje – akinek Botka László, a város jelenlegi irányítója, az MSZP egyik nagyágyúja az ellenfele – a Világgazdaságnak írásban válaszolt. Azt közölte, mindig annak a híve volt, hogy aki jól végezte munkáját, az kapja meg érte a megfelelő jutalmat.

De ez fordítva is igaz. A város működésében nagyok sok a párhuzamosság: egymilliárd forintot meg lehet spórolni évente. A városházán dolgozók munkájáról csak akkor lehet bármit is mondani, amikor megismerkedett velük, és amikor a cégek működését átvilágították.

Mindenesetre az nem normális, hogy a rendőrség hivatali visszaélés és okirat-hamisítás ügyében nyomoz a szegedi városházán – jelentette ki. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.