Jelenleg nincs közvetlen csődhelyzetben a főváros, nincs gond a folyó fizetéssel sem - mondta a Fidesz fővárosi frakcióvezető-helyettese az InfoRádió Aréna című műsorában. Hozzátette azonban, hogy ha összességében vizsgáljuk Budapest pénzügyi-gazdasági helyzetét, akkor már nem ilyen rózsás a kép.
György István itt arra a komoly adósságállományra hívta fel a figyelmet, amelyet elsősorban a fejlesztési hitelek tesznek ki. Ez a BKV adósságával együtt nettó 230-250 milliárd forintot jelent. Ezen kívül az is látszik, hogy a város üzemeltetésére fordított összegek hosszú idő óta vegetációra kényszerítik az intézményeket , ami szintén nem helyes - közölte a politikus.
A frakcióvezető-helyettes azt is elmondta, hogy az elmúlt években nem jutott forrás a főváros által tervezett fejlesztésekre. És bár a hitelminősítő intézetek szerint Budapestnek jó a hitelképessége, ennek ellenére a főpolgármesteri hivatal pénzügyi szervezete már két éve jelezte a költségvetés megtárgyalásakor, hogy további kölcsönök felvétele nem kívánatos. Hiszen a főváros olyan adósságspirálba kerülhet, amelyből nem tud kiszabadulni - emlékeztetett.
Azt, hogy a leendő városvezetők milyen pénzügyi helyzetet örökölnek, csak akkor tudják meg, ha hivatalba lépnek - jelentette ki György István. Ennek okáról a politikus úgy vélekedett: nem lenne igazságos, ha azt mondaná, eltagadnak tényeket a mostani vezetők. Azonban egy 530 milliárdos költségvetésű város gazdálkodásának áttekintéséhez nagyon komoly elemzésre lenne szükség.
Az ellenzéknek nincs módja arra, hogy olyan mélységig lássa át ezeket az ügyeket, mint a jelenlegi városvezetők, akiknek amúgy ez is a feladatuk. A következő vezetőknek pedig az lesz a dolga, hogy leellenőrizze azt a leltárt, amit kap. - jegyezte meg.
Az sem kizárt, hogy újabb csontvázak esnek ki a szekrényekből. Ebből a szempontból az utóbbi két esztendő elég csúfos volt; a fővárosi tulajdonú cégeknél számos visszaélés alapos gyanúja vetődött föl. És ezeket nem csupán az ellenzék hangoztatta, hanem már a nyomozati szervek is vizsgálják - mondta a politikus, aki arra is rámutatott, hogy az ügyek szereplői közül már többen előzetes letartóztatásban ülnek, köztük az egyik városvezető is.
Hogy pontosan mennyi közpénz ment "rossz útra" a BKV esetében, vagy a közszolgáltató cégeknél, ahol szintén eljárások zajlanak hűtlen kezelés gyanúja miatt, az ma még csak becsülni lehet - tette hozzá.
A BKV ügye rendkívül nehéz kérdés - jelentette ki a frakcióvezető-helyettes. Húsz esztendő alatt a város vezetői szinte semmit sem tudtak kezdeni a vállalattal. Voltak persze átvilágítások, nagyon sok pénzért, de a közösségi közlekedést kiszolgáló céget nem sikerült átalakítani. Így megőrizte azt a gigaszervezet-jelleget, amelyben nem tudja hatékonyan ellátni a feladatát - fejtette ki a politikus.
György István elmondta, azt tervezik, hogy a vállalattól elvesznek minden olyan feladatot, amelyet jelenleg végez, de inkább a tulajdonosra, mint megrendelőre tartoznának.
A tarifák és a menetrend kérdésével például már nem a BKV-nak kell majd foglalkoznia, csupán teljesítenie kell azokat a szolgáltatásokat, amelyeket a főváros megrendel.
Gondot okozhat azonban, hogy a közösségi közlekedés finanszírozásában komoly hiányok mutatkoznak a fővárosi önkormányzatnál. Az állam több szinten beszáll a támogatásba, és ennek a gyakorlatnak a jövőben is folytatódnia kell, legalábbis az új ciklus első éveiben, hogy ne omoljon össze a rendszer - jelezte a politikus. Arra is emlékeztetett, hogy Európa egyik legmagasabb tarifarendszere működik Budapesten, tehát az utazóközönségre már nem lehet több terhet hárítani.
Az utóbbi időszak gyakorlata tehát közel sem nevezhető a közpénzekkel gondosan gazdálkodó önkormányzati vezetésnek. És ez bizony nagyon súlyos örökség - hangsúlyozta a frakcióvezető-helyettes..
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.