A KPMG legutóbbi felmérése azt mutatja, hogy az üzleti döntéshozók optimizmusa jelenleg a legalacsonyabb az elmúlt 12 hónapban.
A szolgáltató szektorban 53 százalékról 47-re esett vissza azoknak az aránya, akik növekedést jósolnak az üzleti aktivitás területén, míg a gyártási területen 9 százalékpontos a visszaesés, 60-ról 51 százalékra. Az árbevételeket nézve szintén hasonló eredményt látunk, a bizakodók száma 51-ről 43 százalékra csökkent a szolgáltató szektorban, a gyártó területen pedig 57-ről 49 százalékra.
A foglalkoztatottságot illetően a szolgáltató szektor válaszadóinak csupán 24, a gyártó szektornak pedig 27 százaléka jelezte határozottan, hogy képes lesz növelni a foglalkoztatottak számát egy éven belül.
Az üzleti hangulat kétség kívül romlott, azzal számoltunk, hogy a nyugati gazdaságok fellendülése nehéz lesz – mondta el Robert Stöllinger, a KPMG magyarországi ügyvezető partnere. Jó hír azonban, hogy még mindig magas azon válaszadók száma, akik bizakodóak maradtak. Az optimisták kontra pesszimisták aránya egészséges egyensúlyban van.
A legutóbbi felmérés számait nézve, egyértelműen látszik, hogy a helyi siker sztori ebben a periódusban Európa szolgáltató szektorához köthető, amely – a jelenlegi általános trenddel szemben – valamennyit levetkőzött a korábbi felmérésekben tapasztalt pesszimizmusából. Az európai gyártó szektor fogyatkozó optimizmusa mellett – különösen az új rendelések terén – úgy tűnik, hogy a szolgáltató szektor veszi át azt a szerepet, hogy a bővülés hajtóereje legyen a kontinensen.
A BRIC-országokon belül csak kis változás figyelhető meg, viszont az Egyesült Államok és Japán helyzete aggodalomra ad okot. Noha a nyáron készített felmérésben az amerika még a legoptimistábbak táborába tartozott, azóta jelentősen, néhány mutató esetében 20 százalékponttal is csökkent a bizakodás – ez a fordulat összekapcsolható azokkal az egyre erősödő jelekkel, melyek szerint bizonytalan a fellendülés az USA belföldi piacán.
A pesszimizmus erősödése a japán üzleti szféra szereplőinél nem olyan erőteljes, mint az Egyesült Államokban, de a hatás így is jelentős, mivel korábban a bizakodás szintje is alacsonyabb volt, mint az államokban. Bizonyos mutatók estében, ilyen például a gyártó szféra profitja és árbevétele, az optimista válaszadók aránya vészesen alacsony szintre esett, közelíti a pesszimisták számát.
Robert Stöllinger így vélekedik: „A bizalomvesztés közepette is látni kell, hogy bár a bizakodás gyengül, de ez nem jelenti azt hogy gyenge lenne: a BRIC-országok társaságai továbbra is erőteljes növekedésre számítanak, és az európai szolgáltató cégek is lépéseket tettek a helyes irányba. A fellendülés nem ért véget, csak vesztett dinamizmusából.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.