A Nemzetközi Valutaalap (IMF) rámutatott, hogy Magyarország az idei és a következő évi előzetes költségvetésében is jelentős, 2% körüli többletre fog szert tenni (az előzetes költségvetés nem tartalmazza a kamatkiadásokat). Az állami kamatfizetések a GDP közel 5%-át teszik ki, mely nem elhanyagolható. Üdvözlendő, hogy az Orbán-kormány az EU-s megállapodásoknak megfelelő költségvetési intézkedések mellett kötelezte el magát. A pozitív háztartás nagymértékben a különböző területekre, így a pénzügyi, kiskereskedelmi, energia- és telekommunikációs ágazatokra kivetett különadóknak, illetve a nyugdíjbefizetések állami kasszába történő átirányítására vonatkozó intézkedésnek volt köszönhető.
Viszont a kormány jövő évre vonatkozó döntése, mely alapján a személyi jövedelemadót egy egykulcsos, 16%-os adórendszer váltja fel, a GDP kb. 3%-át fogja elvinni. Orbán azt is bejelentette, hogy 2013-tól a társasági adó mértéke is csökkenni fog. Ezek az állami bevételt szabályozó intézkedések különösen kockázatosak, ha figyelembe vesszük, hogy a gazdaság továbbra is sérülékeny, és gyakorlatilag az is borítékolható, hogy a jövő év során az állami bevételekben is lényeges csökkenést fognak eredményezni.
Egyéb kiigazítás híján elkerülhetetlen, hogy ez a bevételkiesés a kiadások nagymértékű csökkenését vonja maga után. Az IMF, egyes nemzetközi hitelminősítők és külföldi befektetők nemrég leszögezték, hogy mélyreható kiadáscsökkentések hiányában, a költségvetési deficit a következő év után nagy valószínűséggel tovább fog növekedni.
A Standard and Poors rámutatott, hogy megfelelő kiadásra vonatkozó kezdeményezések nélkül a ciklikusan kiigazított hiány 2014-ig a GDP 6%-ára növekedhet. A Magyar Nemzeti Bank is felhívta a kormány figyelmét, hogy fontolják meg a strukturális kiadáscsökkentés lehetőségét. Bár érzékeny téma (ugyanis az állami szektor a gazdaságnak kb. a felét teszi ki), de a hosszabb távú versenyképesség szempontjából szükségszerű, hogy a közigazgatásban dolgozók száma idővel csökkenjen.
Orbán reakciója ezekre a kritikus megállapításokra abból állt, hogy felvetette az iparűzési különadók további két évvel történő meghosszabbítását, egészen 2014 végéig. Ez felriasztotta a helyi kötvény- és részvénypiacokat, és a forint kiárusítását eredményezte, miután egyre jobban terjed az a szemlélet, hogy a költségvetési politika rögtönzött jellegű és nem igazán megfelelő. Annak ellenére, hogy az euró sokkal gyengébbnek mutatkozott a többi nagyobb devizával szemben, a forint így is 2%-ot veszített a közös valutával szemben a hónap eleje óta. Ettől függetlenül, a 277-es EUR/HUF árfolyam bőven a júliusi 290-es, és tavaly márciusi 317-es rekordszint alatt van.
A miniszterelnöknek abból származhat problémája, ha költségvetési politikája már a közeljövőben csődöt mond. A meghosszabbított különadók nagy gondot jelentenek a magyar vállalatoknak, és az érintett szektorok tőkebefektetési, illetve foglalkoztatási szándékait illetően is különösen károsnak fognak bizonyulni. A továbbiakban ez negatívan fog kihatni a növekedésre és az adóbevételek alakulására, mely a kormány számára is megnehezíti költségvetési céljainak elérését. Bármennyire is fájdalmas lesz, Magyarországnak végső soron meg kell küzdenie a nagy biztonságot nyújtó, de mára fenntarthatatlanná vált – hosszú idő alatt felépített – védőháló következményeivel, akár a családi pótlékban részesülők rászorultságának elbírálása során is. A közmunkaprogramokat át kell szervezni, de a közigazgatási reformok is nagymértékben növelhetik a hatékonyságot, valamint csökkenthetik a bürokráciát.
Figyelembe véve a továbbra is tekintélyes mértékű mérleg kiigazítást, mellyel a magánszektor jelenleg el van foglalva, valójában a kormányon múlik, hogy mutassa az utat, ugyanis Magyarország a fejlődő világ leginkább eladósodott országa. A háztartási szektor továbbra is a devizában felvett jelzáloghitelekből származó megnövekedett kamatköltségek terhe alatt szenved. Az adósság/GDP arány ebben a szektorban a GDP közel 40%-a. Megdöbbentő, hogy ennek kétharmadát svájci frankban jegyzett hitel teszi ki.
2006-tól 2008 végéig a Magyarországon felvett jelzáloghitelek 90%-a svájci frank alapú volt. Ez idő alatt az átlagos CHF/HUF árfolyam kb. 150-ről, a jelenlegi 207-re növekedett, mely 38%-os értékcsökkenést jelent. Más szóval a tipikus magyar devizahiteles fő kintlévősége az elmúlt néhány év alatt több mint harmadával növekedett.
A Magyarország előtt álló út a továbbiakban sem lesz könnyen járható.
Jogi nyilatkozat: A fenti szöveg marketing kommunikációs célra készült. Nem tartalmaz és nem is értelmezhető úgy, hogy tartalmaz befektetési javaslatot vagy befektetési ajánlattételt, illetve pénzügyi eszközökkel kapcsolatos tranzakció ajánlatát, vagy arra vonatkozó megbízást. A múltbéli eredmények nem garantálják, és nem jelzik előre a jövőbeli eredményeket. Az FxPro nem veszi figyelembe se az Ön személyes befektetési céljait, se pénzügyi helyzetét. Az FxPro nem foglal állást és nem vállal felelősséget a közzétett információ pontosságáért, vagy teljességéért, se olyan befektetésből származó veszteségért, melyet az FxPro bármilyen alkalmazottja, vagy egy harmadik fél által szolgáltatott javaslat, előrejelzés, vagy egyéb információ alapján eszközölt. Ez a szöveg nem a befektetési kutatás függetlenségét támogató jogi követelmények alapján készült és nem képezi tárgyát a befektetési kutatás terjesztésének előmozdítását tiltó rendelkezéseknek. Mindennemű véleménynyilvánítás előzetes értesítés nélkül módosítható. A leírtakban foglalt vélemény sok esetben személyes jellegű és nem minden esetben tükrözi az FxPro véleményét. Jelen közlés csak az FxPro előzetes engedélyével sokszorisítható illetve terjeszthető.
Kockázati figyelmeztetés: A Forex és a CFD tőkeáttétes termékek, melyek nagy kockázattal járnak és nem alkalmasak minden befektető számára. Ne kockáztasson többet, mint amennyit kész elveszíteni. Mielőtt megkezdené a kereskedést, győződjön meg róla, hogy megértette az ezzel járó kockázatokat és egyben vegye figyelembe saját tapasztaltságának mértékét is. Ha szükséges, keressen fel független tanácsadót.
Az FxPro Financial Services Ltd tevékenységét a CySEC engedélyezi és szabályozza (engedélyszám: 078/07)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.