A fogyasztói hangulat index 5,4 pontra csökkent a decemberre vonatkozó 5,5 pontról. Ez jóval elmarad a Bloomberg által megkérdezett elemzők várakozását, akik átlagosan 5,7 pontos indexet vártak.
A háztartások gazdasági várakozásait jelző GfK mutató 58,8 pontra csökkent az egy hónappal korábbi 65,8 pontról, így félév után először csökkent a gazdasági növekedéssel szembeni optimizmus Németországban. A piackutató közleményében azonban leszögezte, hogy a fogyasztók továbbra is úgy érzik a német gazdaságnövekedési pályán van.
A német gazdaság növekedése 0,7 százalékra lassult a harmadik negyedévben a második negyedéves 2,3 százalékos rekord szint után. A Bundesbank azonban egy december 13-i közleménye szerint azonban a gazdaság további erőteljes bővülésére számít a negyedév során.
Erre az optimizmusra okot adhat, hogy a háztartások tovább növelték a kiadásaikat, melyet a csökkenő munkanélküliség is ösztönöz. A kiskereskedelem szereplői úgy vélik egy „álom” vette kezdetét az év-végi ünnepi szezonnal.
Ugyanakkor az Allianz kutatásában a megkérdezettek 59 százaléka nyilatkozott úgy, hogy "nagy bizakodással" vagy "bizakodással" tekint a következő egy évre. Ez 7 százalékpontos javulást jelez a tavalyi negyedik negyedévben mért adathoz képest. A megkérdezettek 14 százalékponttal kedvezőbben ítélték meg a saját munkahelyük biztonságát, így már 56 százalékot tesznek ki az optimista polgárok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.