A januári ülésen a monetáris tanács előtt valószínűleg két javaslat lesz: az egyik a jegybanki alapkamat szinten tartása, a másik az újabb kamatemelés. A cikkben sorra vesszük azokat a tényezőket, melyeket a döntéshozók valószínűleg figyelembe vehetnek az ülésen a kamatdöntés meghozásakor.
Nem kell kamatot emelni?
Bánfi Tamás, a tanács egy tagja korábban azt mondta , hogy a kamatdöntés meghozatalakor adott esetben fontosabb makrogazdasági folyamatokat is figyelembe kell venni, mint az infláció. A jelenlegi gazdasági helyzetre nem biztos, hogy választ adhatnak a hagyományos monetáris politikai eszközök. A kilábalás időszakában, amikor a gazdasági növekedés bizonytalan, a lehető legtovább kell támogatni a törékeny növekedést – vélik a lazább monetáris politika hívei.
Lengyelországban például jóval erősebb lábakon áll a gazdaság: már a 2009-es évet recesszió nélkül vészelte át. Tavaly a lengyeleknél a harmadik negyedévben 4,7 százalékkal a növekedett a GDP az Eurostat adatai alapján, éves szinten, míg Magyarországon csak 2,2 százalékkal, a lengyel jegybank mégsem emelte az irányadó rátát 3,5 százalékról.
Csáki Csaba, a tanács egy másik tagja szerint az MNB nem emel kamatot januárban, ugyanis a tagok nem akarnak „masszív” vagy „hosszú” kamatemelési ciklust. Tudható, hogy Bánfi és Csáki a lazább monetáris politika hívei, vagyis „galambok”.
Érdekes fejlemény, hogy az egyik alelnök, Karvalits Ferenc decemberben a kamat emelése ellen szavazott, pedig inkább „héja” tagja a tanácsnak, így a szigorúbb kamatpolitika híve. Karvalits szerint az infláció magas szinten ragadhat be, ezért egy lassabb szigorítási periódusra lehet szükség, 1-2 hónapos kihagyással.
A forint árfolyama stabil, a 275-280-as viszonylag szűk sávban mozog az euróval szemben, e tényező nem indokol kamatemelést. Az 5 éves államcsőd ellen köthető biztosítás felára (CDS-felár) viszonylag magas szinten ragadt be, de látható, hogy külső folyamatok is közrejátszottak a felár emelkedésében. A korábbi 400 bázispontos szint, mellyel Magyarország bekerült a világ 10 legkockázatosabb országa közé – ahol eurózónás tagországok is megelőzték hazánkat – mára 365-370 pontra mérséklődött. A kockázati felár alakulása is inkább a kamat tartása felé hajlik.
A tanács valószínűleg nem mérlegeli ezt a szempontot, de a további emelés a kormány és az MNB közötti újabb töréspontként értékelhető; főleg akkor, ha a Nemzetgazdasági Minisztérium újra „indokolatlannak” minősíti az irányadó ráta emelését.
Lapozzon és kiderül, mégis miért lehet szükség kamatemelésre!
Amiért mégis szükséges lehet az emelés
A jegybanknak törekednie kell az árstabilitásra, és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) inflációs célja 3 százalék. A 2010-es éves átlagos infláció elérte a 4,9 százalékot, decemberre egy év alatt 4,7 százalékot mért a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Ennek tükrében, ha az MNB az eddigi kamatpolitikáját folytatja az inflációs célkövetés rendszerében, akkor januárban 25 bázispontos szigorítás indokolt. A 3 százalékos inflációs célt nem éri el Magyarország a monetáris politika számára releváns időhorizonton az MNB szerint.
Suppan Gergely, a TakarékBank elemzője szerint az MNB az inflációra hivatkozva emelt kamatot, ezért ha most nem emelne, akkor azzal lepné meg a piacot. A KSH által publikált inflációs adat meghaladta a 4,4-4,5 százalékos várakozásokat.
És amiért mégsem „működhet”…
Elemzők egyetértenek abban, hogy a Magyar Nemzeti Bank nem tud jelentős hatást gyakorolni jelenleg az infláció alakulására. A magas inflációt ugyanis 2010-ben az Európában is kedvezőtlen időjárás, így az élelmiszerek árának drágulása, és a világpiaci folyamatok: az olaj, így az üzemanyagok árának emelkedése okozta elsősorban.
Itt megemlítendő, hogy hazánkban speciális különadók kerültek bevezetésre. Tóth Gyula, az UniCredit Bank bécsi közgazdásza korábban elmondta, hogy a válságadók bevezetése felérhet egy lassított áfa-emeléssel. A különadók beépülhetnek az árakba, ám a közgazdászok megosztottak e tekintetben, ugyanis egyes szektorok esetében az áremelés lehetősége igen korlátozott.
Az Európai Központi Bank (EKB) 1,0 százalékos kamatrátájához képest 2010 szeptemberében még „csak” 4,25 százalékponttal volt magasabb a magyar kamatláb, mely decemberre 4,75 százalékpontra emelkedett. A kamatkülönbség 5 százalékpontra emelkedhet, ha az MNB január 24-én emel.
Egy szavazat dönthet
Bizonyára a monetáris tanács igen megosztott lesz. Csáki és Bánfi a kamat tartása mellett érvelhet, akikhez csatlakozhat Karvalits is, ha az előző kamatdöntést vesszük alapul.
Decemberben Neményi Judit, Bihari Péter, Király Júlia és az elnök Simor András a szigorítás mellett döntött. Ha csak egy tag is meginog az emelést illetően, akkor megfordul a 4:3-as arány, és könnyedén maradhat az alapkamat.
A piaci szereplők egyelőre nem árazzák a további kamatszigorítást hazánkban. A 3 hónapos jegyek átlaghozama nem haladja meg a jegybanki alapkamat szintjét, a rövid papírok pedig jól mutatják a piac várakozásait. A január 11-i értékesítésen a kincstárjegyek 5,71 százalékos átlaghozammal keltek el, mindössze 6 bázispontos szóródással 5,67 és 6,73 százalék közötti hozammal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.