Egyre inkább úgy tűnik, a 250 milliárd forintos zárolás a korábban beharangozott reformcsomag részét képezi, korántsem biztos ugyanis, hogy az idén sikerül annyit lefaragni a kiadásokból, amennyi a magán-nyugdíjpénztári bevételek nélkül is pályán tudná tartani a deficitet.
Ma tárgyal először az Országgyűlés arról a törvénymódosításról, amely a 250 milliárd forintos zárolás kapcsán a közvetlenül nem a kormány irányítása alá tartozó szerveknél, hatóságoknál is megtakarításokat ír elő, és arra is számítani lehet, hogy ma végleges formát ölt a hetek óta formálódó reformcsomag. A kettő között pedig szorosabb a kapcsolat, mint korábban hinni lehetett: egyre többen vélik úgy, hogy a 250 milliárd forintos zárolással jöhet össze a korábban 700-750 milliárd forintosnak beharangozott reformcsomag.
Így tehát a tényleges szerkezeti átalakítások szaldója mintegy 500 milliárd forint lehet, ami még így is komoly kihívás. Hogy ezen belül pontosan mekkora arányban szerepelnek bevételnövelő és kiadáscsökkentő lépések, a napokban derülhet ki, egyre valószínűbb azonban, hogy a kormány kénytelen lesz az előbbi csoportba tartozó eszközöket is bevetni. Szóba jöhet itt a zöldadók növelése, egy egészségügyi hozzájárulási minimum rögzítése, valamint az úgynevezett hamburgeradó (vagyis az egészségre káros cikkekre kivetendő különadó, bármi is legyen e termékek köre). A kiadási oldalon biztosabbnak tűnnek a „jelöltek”, ám az korántsem borítékolható, hogy a különböző ellátások, juttatások kurtításából és a közösségi közlekedés átalakításából akár hosszú távon is összejöhet a szükséges évi 250-300 milliárd forint – feltételezve, hogy a bevételnövelés 200-250 milliárdot hoz a büdzsének.
A 250 milliárd forintos zárolásra ahhoz is szükség van, hogy kikerülhessünk a 2004 óta tartó túlzottdeficit-eljárás alól. A magánnyugdíjpénztárak kvázi bekebelezésével az államháztartás egyenlege az idén akár 4-5 százalékos többletet is mutathat, hiszen ezt az uniós eredményszemléletű statisztika is figyelembe veszi, de az EU a strukturális egyenleget is vizsgálja. Azt, hogy az egyszeri tételek nélkül is csökkenő pályát fut-e be a deficit – mondta lapunknak Akar László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. alelnöke. A 250 milliárdos zárolással hazánk képes lehet 3 százalék alatti strukturális deficitet produkálni, de e nélkül biztosan a maastrichti limit felett alakulna a hiány. Arra is van esély, hogy a bejelentendő kiadáscsökkentések már az idén képesek lesznek annyival javítani az egyenleget, hogy a zárolások egy részét az év végén feloldhassák.
Ha a rokkantak dolgoznának
Magyarországon rendkívül alacsony a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása, a támogatási rendszer csak a kivételezett helyzetben lévő szervezetek számára kedvező – állapítja meg a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tanulmánya. A Megújulás 2011 sorozat újabb elemzéséből kiderül: ha a rokkantság miatt a munkából kieső 700 ezer embernek csak a fele olyan mértékben járulna hozzá a termeléshez, mint a többi 3,7 millió foglalkoztatott, a magyar GDP közel 10 százalékkal nőhetne.
Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság adatai szerint 729 ezerhez közelít a rokkantsági ellátásban részesülők száma, durván fele-fele arányban oszlanak meg a korhatár alatti és a korbetöltött járadékosok. Magyarország GDP-jének 2,1 százalékát költi ilyen ellátásokra, míg a hasonló egészségügyi és demográfiai helyzetben lévő Szlovákia 1,6, Litvánia 1,4 százalékot. Árulkodó adat az is, hogy míg az EU-ban sok helyen 40 százalékhoz közelít a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása, hazánk csak 12-15 százalékos arányt képes felmutatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.