A MÁV Informatika Zrt. újabb három vezetője ellen indult eljárás. A Duna Televízió Közbeszéd című műsora birtokába jutott információk szerint azzal gyanúsítja őket a rendőrség, hogy korábbi külföldi futballszurkolói útjaik költségeit az állami tulajdonú vállalattal fizetették ki, jogosulatlanul - hangzott el a Közbeszédben hétfő esti adásában. Ugyanitt Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke – nem a konkrét ügyről nyilatkozva – kijelentette: általánosságban elmondható a gazdasági ügyek büntetőjogi vizsgálata kapcsán, hogy nagyrészt a politika döntése, mely ügyek kerülnek vizsgálatra a nyomozó hatóságokhoz. A kamarai elnök hangsúlyozta: nem a korrupció üldözését célzó esetekre gondol, hanem például a hűtlen kezelés gyanúját felvető ügyekre. Mint mondta: ezeknél érdemesnek tartaná végiggondolni, hogy egy gazdálkodási döntés vizsgálata során mikor mondják ki a hűtlen kezelés gyanúját.
Bekerülhet az elszámoltatási csomagba a debreceni járműjavító ügye is, a cég ugyanis a parlamenti MÁV-vizsgálóbizottság egyik tagja szerint túl alacsony áron került 2009-ben a romániai Grampet vasúttársasághoz.
A témáról bővebben itt olvashat!
A Közbeszéd birtokába jutott információk szerint a BRFK gazdaságvédelmi főosztálya orgazdasággal és hűtlen kezeléssel gyanúsítja Berki Endrét, a társaság korábbi igazgatósági tagját, Németh Ákost, igazgatósági elnököt, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő korábbi elnökét, valamint Kovács László felügyelőbizottsági tagot. A nyomozók azzal gyanúsították meg őket, hogy jogosulatlanul fizettették ki külföldi útjaik költségét az állami tulajdonban lévő vállalattal. A vád szerint Berki, Kovács és Németh a Bajnokok Ligája mérkőzésére utazott Londonba, Berki és Németh pedig még Rómában, egy Róma-Arsenal összecsapáson is közpénzen hódolt szenvedélyének. Az utak minden alkalommal fejenként 4-500 ezer forintba kerültek. A vitatott utazásokra 2008 és 2010 között került sor – hangzott el a Közbeszéd hétfő esti adásában.
Az összeállításban elhangzott továbbá: amennyiben a gyanú beigazolódik, a büntetőjogi felelősségen túl az ügyben érintett személyek morális magatartása is felvetődik, hiszen egy-egy vállalat igazgatósági vagy felügyelőbizottsági tagsága jóval az átlag feletti fizetést is jelent a kiválasztott számára. Különösen, ha álláshalmozóról van szó. Berki Endre a BKV, az Állami Autópálya igazgatóságának is tagja volt, Kovács László pedig a MÁV-on kívül a Volán-társaságokat is felügyelte. Ezen túl pedig a Gazdasági Minisztérium két kiemelt projektjét felügyelte miniszteri megbízottként. Ezek hallatán bizonyára sokakban felvetődik, hogyan lehet ilyen jól jövedelmező állásokhoz jutni. Politikai hátszél nélkül bizonyára nem. Berki Endre korábbi munkahelye a Kóka János nevéhez fűződő Elender volt, Németh Ákos pedig a második Gyurcsány-kormány egyik volt miniszterének a nevelt fia – hangzott az összeállításban.
A MÁV Informatikánál 2009 novemberében indult nyomozás: a házkutatáson tanácsadói és munkaszerződéseket, valamint végkielégítésekről szóló iratokat foglaltak le. Hosszú Sándor akkori vezérigazgatót 41 millió forint, Herczeg Tamás előző vezérigazgatót 14,5 millió forint hűtlen kezelésével vádolják. Eljárás folyik a szintén futballrajongó Csapó Sándor korábbi tanácsadási és alkalmazásfejlesztési igazgató ellen, valamint Grancsai Erika korábbi gazdasági igazgató ellen. Grancsai 5,5 millió forint fizetést kapott úgy, hogy nem kellett bejárnia dolgozni a munkahelyére, emellett fizették telefonköltségét. Szondy Györgyi volt értékesítési és üzletfejlesztési igazgató nem csak szervezte a külföldi futballtúrákat, de egyre maga is elment – hangzott el a Közbeszéd hétfői esti adásában.
Hogy miből, milyen gazdasági tárgyú döntésből lesz “ügy”, melyik gazdasági döntés nyomán indul vizsgálat és nyomozás, ez nagyrészt politikai döntés, a politikának igazán itt van szerepe – nyilatkozta Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke ugyancsak a Közbeszéd hétfő esti adásában arra a kérdésre reagálva, hogy az akár az utóbbi időkben kipattant, gazdasági tárgyú ügyekben megnyilvánuló politikai és társadalmi nyomás milyen terhet ró a felderítésben és az ítélkezésben részt vevő szervekre az ügymenet során. “A gazdasági életben – beleértve az állami és önkormányzati vagyonnal való gazdálkodást – hoznak országosan tegyük fel tízezer döntést. Hogy abból a tízezerből melyiket emeli ki valaki és teszi oda a nyomozók asztalára, hogy vizsgálják meg, hogy itt nem csak rossz gazdasági döntés született, hanem valaki hűtlenül kezelte a vagyont – ott politikai döntés van. Igenis tagadhatatlan, hogy a politika eldönti, melyik ügyből és milyen gazdasági döntést kéri a nyomozó hatóság által kivizsgálni” - szögezte le a kamarai elnök. Bánáti János hozzáfűzte: reméli, sőt, bízik abban, hogy a politika magát a vizsgálatot és főként a bírói ítéletet soha nem tudja befolyásolni.
Az ügyvédi kamara elnöke kihangsúlyozta: véleménye nem a korrupciós ügyekre vonatkozik, hiszen a korrupciót minden társadalmi berendezkedés és minden ország üldözi. “Amit én érdemesnek tartanék végiggondolni, az a gazdálkodási döntések vizsgálata; azaz, hogy egy gazdálkodási döntésből mikor csinálunk bűncselekmény gyanúját, és mikor mondjuk ki a hűtlen kezelés gyanúját” - nyilatkozta.
A kamarai elnök hozzátette: az, hogy valaki egy gazdasági döntés során megrendel valamit, és később arról azt mondják, kár volt megrendelni, ez alapesetben egy rossz gazdasági döntés. Következő szint a gondatlanság. “És a legdurvább – amivel most a legtöbb ügy eleve indul – az a feltételezés, hogy aki a döntést hozta, az szándékosan azért döntött egy szolgáltatás vagy áru megrendelése mellett, és azért olyan áron, hogy a vagyonban kárt okozzon. Ez nem tudom, jó irány-e, hogy az ügyek indításánál van politikai elképzelés” - szögezte le Bánáti János.
A bíró a legszuverénebb
A politikai-társadalmi nyomásgyakorlás lehetséges hatásai kapcsán Bánáti elkülönítette egymástól a nyomozó hatóságokat – az ügyészséget és a bíróságot – és a bíróságokat. A bíróság esetében teljesen egyértelmű a bírói függetlenség, ott nem lehet még csak elvileg sem megfogalmazni elvárásokat döntésekkel szemben. A bírák nem utasíthatók, a munkahelyi vezető – a bíróság elnöke – sem utasíthatja semmilyen módon a bírát, a döntést nem befolyásolhatja – hangoztatta a szakember.
A nyomozásnál és az ügyészségnél nem így van – tette hozzá Bánáti János. Ezek centralizált szervezetek. S noha a vizsgáló vagy a beosztott ügyész önállóan végzi a nyomozást, ők mégis utasíthatók: a legfőbb ügyész által az egész ügyészi apparátus, a rendőrségi apparátus és maga az ügyészség által. “Ott tehát az ügyet vizsgálónak lehet elképzelése, ezt felül lehet bírálni. De felülről és nem kívülről” - szögezte le a kamarai elnök, megjegyezve: nem tudja, ténylegesen bármikor zajlott-e vagy zajlik-e “ne adj isten, olyan, hogy a politikai életből elvárásokat a nyomozó hatóságok felé megfogalmaznak”. “Remélni merem, hogy ilyen direkt elvárás soha nem hangzik el. De nyilvánvaló, hogy a nyomozó benne él a társadalomban. Mindennap olvas újságot és néz televíziót. És ha onnan állandóan azt hallja, hogy ez és ez a társadalmi igény, az elvárás, az valamilyen módon egy nyomozót legalábbis valamilyen irányba befolyásol” - szögezte le Bánáti János.
Orbán Viktor évértékelőjében arról is beszélt, hogy Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztosnak meg kell gyorsítani a felelősségre vonást, mondván, hogy az emberek már türelmetlenek az eredményekkel kapcsolatban. Az elmúlt idők legjelentősebb ügyeinek a vizsgálata, ügymenete valóban lassúnak tekinthető a szokáshoz képest? És ha igen, az kin és min múlik? - vetett fel a Közbeszéd.
“Ezeknek az ügyeknek a menete semmivel sem lassúbb, mint hasonló, gazdasági hátterű ügyeké. Összetett ügyekről van szó, több gyanúsítottal, több cselekménnyel. Amikor egy cégénél több évre visszamenőleg vizsgálódik a hatóság és nyolc-tízféle ügykörben, adott esetben több száz szerződést vizsgálnak, annak hihetetlenül összetett az ügyköre, hihetetlenül sok személyt kell meghallgatni, szakértők tömegét kell bevonni. Ezek az ügyek, függetlenül attól, hogy van-e politikai kötődésük, mindig is hosszú időt vettek igénybe. Ezek a mostani ügyek is hosszabb időt vesznek igénybe”- szögezte le Bánáti János. A kamarai elnök hozzátette: ezek úgymond kívülről, mesterségesen történő gyorsításával nem hiszi, hogy jogászként egyetérthetne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.