Ennek egyik lényeges eleme, hogy az eddigi 7,3 helyett csak 2,3 százalék lesz az egyéni nyugdíjjárulék mértéke, vagyis kevesebb pénz kerül az egyéni számlákra. Az ok: az államháztartásnak égető szüksége van bevételekre, hiszen az államadósság már a bruttó hazai termék (GDP) 55 százalékát, vagyis a lengyel alkotmány által kritikusnak minősített szintet közelíti.
A nyugdíjjárulék összege a jövőben sem változik, csupán az összetétele: a törvény életbelépésével a nyugdíjalapoknál kieső ötszázalékos járulékrész immár az államhoz folyik be. Legalábbis így lesz ez májustól, amikor is hatályba lépnek az új rendelkezések. Bár Jan Vincent-Rostowski lengyel pénzügyminiszter szerint minden egyes hónap késlekedés a GDP 0,7 százalékának megfelelő deficitet okoz a büdzsének, könnyen lehet, hogy a kormányzati manőver mégsem sikerül: jogászok szerint ugyanis az alkotmánybíróság akár még jogellenesnek is minősítheti a jogszabálycsomagot.
A lengyel büdzsé hiánya tavaly elérte a GDP 8 százalékát, a kormány pedig azt vállalta, néhány éven belül a maastrichti 3 százalékra faragja le a deficitet. Akárcsak hazánk, Lengyelország is egy évtizeddel ezelőtt döntött úgy, hogy nyugdíjrendszerében egy új, feltőkésített pillért alakít ki a már létező állami mellett. Nem meglepő módon ez a lengyeleknél is a költségvetési hiány és az államadósság emelkedéséhez vezetett. A kiadások csökkentéséhez szükséges szerkezeti reformok pedig még mindig váratnak magukra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.